zaterdag, september 12, 2009

Farmers Market

11 september is voor mij dit jaar gekomen en gegaan zonder al te veel aan 8 jaar geleden te denken. Dat zal wel zijn omdat ik werkte, of omdat het eindelijk eens tijd is om de emoties van die dag een beetje te vergeten.

Het trieste nieuws van die dag was dat er een 20 jarige Cornell student aan de H1N1 griep overleden is in ons ziekenhuis. Dat laat ons toch weer zien dat griep nooit onschuldig is. Er zijn honderden zieken, maar in de meeste gevallen is het erg mild en kunnen ze thuis gewoon uitzieken. Niet iedereen blijft thuis; Bart vertelde dat er in een van zijn klassen zoveel mensen zaten te hoesten dat hij de leraar niet eens kon verstaan.

Vanmorgen zijn Micky en ik naar de Ithaca Farmers Market geweest. Ik was er al een hele tijd niet meer geweest. Het is leuk, en er is van alles te krijgen. Zo ongeveer elke soort groente en fruit die in ons klimaat wil groeien, en kaas, wijn, bloemen en dingen zoals handgemaakte zeep.

Susan zat er ook met haar fotozaak, en we hebben even een praatje gemaakt. Ze had het druk met haar klanten. Ze maakt geweldig mooie foto's en ik geloof dat de foto's van deze omgeving het beste verkopen.


De markt.





Eetbare bloemen.


Veel soorten groenten.
Je gaat echter niet naar deze markt toe omdat het goedkoop is hoor. Alles is wel supervers, en ook veel organisch, dus dat kost wel wat.
Ik heb een paar dingetjes gekocht, waaronder "Swiss chard". Ik kende de Nederlandse naam niet eens en heb het opgezocht: snijbieten. Ik had het nog nooit gemaakt.


Kleurige snijbieten.

Vanavond volgens dit recept klaargemaakt (behalve het selery salt, en gewone ui in plaats van groene ui, die had ik geen).


Niet iets wat de kinderen aanraken, maar ik vond het wel lekker, hoewel ik denk dat veel mensen eraan zouden moeten wennen.

Vanmiddag hielpen Tim en Niels mee om wat bomen en struiken weg te ruimen.


Hier moet onze sugar shack komen te staan. Het wordt zo wel een verzameling schuurtjes hier achter in de tuin.



Tim had een goede vraag: wat ga je doen met de maple syrup. Ik krijg die van dit jaar niet eens op. Nou, misschien ga ik wel een zaakje starten.

Labels: , ,

9 Comments:

Anonymous Bianca (Hollandranch) said...

Leuk zo'n market en vooral groot ! hier staat alleen 1 mexicaan watermeloenen te verkopen ongeveer en 1 die mandjes perzikken verkoopt voor $ 10,-- per mandje dus ben al heel lang niet meer geweest.
Helemaal geen gek idee om die maple siroop te gaan verkopen denk ik. Wat kost een flesje ?

10:03 p.m.  
Blogger Petra said...

Doen!!
Ik koop gelijk een fles van je!

11:04 a.m.  
Anonymous hilde said...

Een klein vraagje : is die student overleden aan de griep of was het een geval van complicatie? Omdat ik meestal wel hoor dat het niet enkel de griep is die iemand velt, maar een samenloop van verschillende ziektes of een algemeen slechte gezondheidstoestand...

Ik hou ook zo van markten. Niet enkel omdat men er alles vers krijgt, maar ik vind de sfeer er ook meestal wel fijn...

Groetjes,

5:11 p.m.  
Blogger Petra said...

Wat een leuke, grote markt. Hier valt me de farmer's markt erg tegen en is het inderdaad flink duur. Ik wil nog wel nog steeds naar Eastern Market in Washington, die is wel erg groot.

7:20 p.m.  
Blogger Petra said...

Oh, was nog vergeten te zeggen, dat ik zo maple syrup koop van je. Ik ben er dol op!

7:21 p.m.  
Blogger Annemiek said...

@ allemaal: fijn! Ik zal al meteen omzet hebben :)

Bianca; een klein flesje kost al $7. Een gallon is ongeveel tussen $40 en $60, afhankelijk van de kwaliteit (is afhankelijk van welke week de sap getapt is).

Hilde; volgens de krant een complicatie van de griep, maar het is altijd een complicatie die de sterfte veroorzaakt. Ik weet het niet in dit geval en vanwege privacy redenen zullen we er ook niks over horen, maar heel waarschijnlijk een longontsteking denk ik.

8:03 p.m.  
Blogger Annemiek said...

Deze reactie is verwijderd door de auteur.

8:03 p.m.  
Blogger Bibi said...

Ik koop ook een fles van je bij de volgende ontmoeting:-). Nou, da's nog eens een farmers market, ik werd helemaal blij van die foto met dat bakje met eetbare bloemen:-) Ik heb ook die snijbieten onlangs voor het eerst geprobeerd. Ik ben niet helemaal verkocht maar mischien is jouw recept beter.

8:13 p.m.  
Anonymous Bianca (Hollandranch) said...

Ik wil zeker een flesje hebben hoor, een gallon is veel te veel voor mij (Hans lust het niet)
Laat maar weten als het zover is.

11:19 p.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?