vrijdag, augustus 28, 2009

Van de tuin naar de tafel

Het zal geen geheim zijn dat het werken in de tuin voor mij ontspannend werkt. Die interesse in tuinieren is er niet altijd geweest. Als ik vroeger thuis beter opgelet had zou ik er heel wat meer over weten, maar toen waren er andere interessen. Nu moet ik regelmatig dingen opzoeken of naar pa en ma bellen om wat te vragen.

Pas toen ik voor het eerst in een huis met tuin woonde kreeg ik wat interesse in bloemen en groenten kweken. Op elke plek waar we woonden was het jarenlang een ge-experimenteer met wat het wel en niet goed deed op welke plekken. Groenten ging hier in het begin redelijk, maar daarna werd de grond arm of er zaten ziektes in. Ook is het klimaat hier heel anders, met een kort groeiseizoen.

Door 2 jaar geleden op een nieuwe plek te beginnen en kippenmest te gebruiken heeft mijn groententuin goed vruchten afgeworpen. Dat geeft moed. Sommige dingen doen het dit jaar bar slecht door het natte koele weer, maar andere dingen doen het daarweer juist goed door. Ik heb al heel wat soepen gemaakt en heel wat groenten op tafel gezet rechtstreeks uit de tuin.

Vanmiddag heb ik een grote pan groentensoep gemaakt, die ik gedeeltelijk zal invriezen. En vanavond hadden we boontjes, worteltjes, komkommer, kleine tomaatjes, en aardappelen. Ik had nog een omelet erbij gemaakt met ui en paprika. Alles lekker uit de tuin. Onze opa's en oma's zouden heel hard lachen om wat ik hier speciaal aan vindt, want vroeger was een maaltijd die zelf gekweekt was heel normaal.

Het bespaart ook nog in de kosten; een paar lapjes vlees erbij (van $2.93 in de aanbieding) en klaar. Dat betekent niet dat ik dit elke dag kan doen. Zo groot is de tuin ook alweer niet. Maar af en toe kunnen we door een boel zweet en rugbrekend werk lekker en heerlijk vers uit eigen tuine eten.

Labels:

5 Comments:

Anonymous Bianca (Hollandranch) said...

Ik vind het geweldig als je zelf je groenten zo vers uit de tuin kunt halen, ik geloof dat we nu de ergste hitte hier gehad hebben dus tijd om tomatenzaadjes te poten weer en wat ander spul, want dat groeit hier weer heel goed in de herfst (hoop ik ;-)

8:52 p.m.  
Blogger Petra said...

Het lukt ons niet echt hier om dingen te "verbouwen". Ricks poging om jalapeno's en andere pepers te groeien werd in het begin van het seizoen de grond in geboord. De rest van de pogingen zijn door dieren of andere planten overgenomen. We zijn niet genoeg thuis in de zomer is volgens mij het probleem. En op de ene plaats is (veel) te veel zon, op de andere geen zon. Zucht! Heel leuk om zo eten te maken, van wat je zelf hebt verbouwd, kan het me voorstellen!

10:01 p.m.  
Blogger Annemiek said...

Bianca, fijn dat je nu ook kunt beginnen met wat poten!

Petra, jammer van de pepers. Niet opgeven hoor. Begin gewoon met wat gemakkelijkers. Gebruik je knoflook? Spit een stukje grond om, en zet er een paar teentjes knoflook in. Die doen het vast wel. Dan heb je tenminste wat en misschien geeft het moed om verder te gaan.
Het is ook moeilijk als je veel van huis bent, want dan is het maar hopen dat het niet verdroogd. Bart heeft hier de boel die 10 dagen dat we weg waren in de gaten gehouden, en gepukt wat rijp was. Gelukkig regende het genoeg zodat hij geen water heeft hoeven te geven, ik weet niet of hij daaraan gedacht zou hebben.

7:51 a.m.  
Anonymous www.hildezug.com said...

Wat fijn dat je groene vingers hebt. Hier is het tuintje te klein (stadstuintje) en hebben we gelukkig een tuinman die de bloemen onderhoudt. Groenten koop ik nog steeds in het grootwarenhuis of op de markt, maar ik kan me voorstellen dat het heel veel voldoening geeft als je die zelf kweekt.

Groetjes,

12:11 p.m.  
Blogger Bibi said...

Dat geeft echt een goed gevoel vind ik, heerlijke gerechten maken van groenten uit je eigen tuin.
Toen ik klein was hielp ik mijn oma met het doppen van de tuinbonen. Ik weet nog dat ik ze extra lekker vond omdat ik wist dat oma ze die dag nog had geplukt en ik had meegeholpen met schoonmaken. Daar denk ik nu nog aan elke keer als ik tuinbonen eet. (ik heb die hier ook groeien, stiekum uit Nederland binnengesmokkeld;-))

5:08 p.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?