maandag, januari 28, 2013

Het is wat drukker.

Dat was nog eens een leuke verrassing; ik was ervan overtuigd dat ik morgen moest werken, maar om een of andere reden keek ik nog eens op mijn dienstrooster. Maar goed ook, ik blijk vrij te hebben, en anders had ik om half zeven daar paraat gestaan. Nog een voordeel is dat ik vandaag veel werk voor mijn les gedaan heb, omdat ik dacht dat ik het niet uit kon stellen.
Dit semester neem ik maar 1 les, education evaluation, en dat blijkt wel genoeg te zijn. Het is interessant, en veel zal meteen toe te passen zijn in mijn werk in leerlingenbegeleiding. Er zit een stage van 60 uur aan vast; omdat ik door leerlingenbegeleiding ervaring heb in onderwijs zou ik ook een paper kunnen schrijven, maar ik kies toch voor een stage. Daar gaat wel veel meer tijd inzitten, maar is veel leerzamer denk ik. Ik ga dat nu doen op de school waar ik ook voor werk, dus dat past denk ik mooi bij die begeleiding. We moeten in groepjes van 2 ook 2 hele lessen geven voor onze klas. In die voorbereiding gaat heel veel tijd inzitten, daar heb ik vandaag aan gewerkt, en ik heb het idee dat ik nog niet veel gedaan heb. Ik heb geen idee hoe sommigen in onze klas dit doen met een full time baan en nog een ander klas waar ze nog veel meer stage voor moeten lopen.
Soms twijfel ik wel eens aan de wijsheid dat ik hieraan begonnen ben, maar ik doe het maar in kleine stapjes. Deze les, en die leiderschap van vorig semester waren toch de moeite waard en toepasbaar.

Leerlingenbegeleiding begint deze week weer, dus nog een stapje er bovenop met drukte. Aan de andere kant zou ik me snel vervelen zonder al die variatie. Alleen is schilderen het eerste wat er weer bij inschiet maar dat wist ik al van tevoren.



 Deze had ik vorige week gedaan; Taughannock Falls park in de winter. Het is een groot schilderij, de eerste keer dat ik zo'n groot deed. Ik ben er niet helemaal tevreden over, en zal het als handleiding gebruiken voor het volgende. Het is van een foto, ik ben niet zo dapper dat ik in de vrieskou ga schilderen. Ik weet ook niet hoe dat met waterverf zou werken.

Ik ben ook nog twee keer naar het figuurtekenen geweest. Vrouwen deze keer, die lijnen vindt ik toch veel mooier om te doen. We doen eerste een stuk op 10 "opwarm tekeningen" van een minuut. Daarna iets van 15 of 20 minuten, en dan wat van een half uur of 40 minuten. Deze zijn allemaal van de wat langere poses.

 Ik zie er allerlei fouten in, hoewel ik ook maar niet al te kritisch moet zijn, aangezien dit pas de 4e keer was. Ik vond het wel leuk om een compliment te krijgen over die onderste. De benen zijn verkeerd, maar de rest redelijk, en toch niet slecht voor 40 minuten tekenen. Ik probeer af en toe wat anders te doen, zoals ander soort papier, of potlood in plaats van houtskool, of losser te werken, en zo telkens wat bij te leren. Hopelijk kan ik in de toekomst nog eens een echte les nemen.

De laatste paar dagen lopen de hertjes hier wel erg dichtbij, tot grote blafplezier van de honden.


Hier staan ze bij de tuin, meestal zijn er 5 stuks. Het is net alsof ze het huis omcirkelen. 's Ochtends zie je ze voor op de oprit, en later lopen ze achter door het bos. De honden kunnen niet wachten om er achteraan te gaan!

Labels: , ,

3 Comments:

Anonymous Elke said...

Annemiek, ik vraag me soms ook af hoe anderen het doen. Maar als ik dan kijk naar het werk dat zij afleveren, zie ik toch regelmatig een inhoudelijk verschil; jij zal ook meer je tijd nemen, je inlezen, nadenken over wat je leest en wat je schrijft, er terug over lezen, zorgen dat het gestructureerd is, enz. En dat zie je dan wel eens ontbreken bij die anderen.

Leuke kleuren voor de falls! En ik zou niet weten hoe ik aan een model moest beginnen, naakt of niet, dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen, alleen dat het een heel stuk beter is dan wat ik zelf zou kunnen doen.

8:39 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Tip om bij vriesweer buiten te schilderen:
Gezien op TV.
Een beetje Jenever in het water doen, alcohol bevriest niet.

Pa

4:56 p.m.  
Blogger Petra said...

Voor mijn ongeoefend oog is dat schilderij erg mooi, vooral de lichtval (komt de fotografe ;)). Knap vind ik je modeltekeningen.

10:03 p.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?