donderdag, februari 28, 2008

College bezoek

Vandaag kwam het er dan toch van, ons bezoek samen met Tim aan SUNY IT in Utica. Dat hadden we vorig week vanwege de sneeuw uitgesteld. Ik dacht dat we er 3 uur over zouden rijden, maar we waren er al in een dikke 2 uur, om 11 uur. De rondleiding zou om 12 uur beginnen.
We gingen naar de "admissions office" en kregen een folder met informatie in de handen geduwd, en even later kwam er een professor die met ons kwam praten. We werden naar een ander kantoor geloodst en hij vertelde uitgebreid over het computer programma. Ze hebben een gecombineerd bachelor/masters programma, wat betekend dat Tim, als hij het goed doet, in 5 jaar tijd een masters kan hebben, iets waar je normaal 6 jaar over doet. Dat is nog wel een hele lange tijd weg, hij moet eerst zijn eerste jaar, het freshman jaar, door zien te komen.
De professor gaf veel goede informatie over de school. Ik was onder de indruk dat een professor de tijd neemt om met een freshman en zijn ouders te praten. Dat zie ik ze op Cornell nog niet doen.
De klassen op de school zijn klein, hooguit 35 studenten, alle lessen worden door professors gegeven en niet door graduate students. Dat gebeurd op veel universiteiten wel.
Waar hij verder over praatte was het lessenplan, welke lessen er verplicht zijn, dat ze met JAVA werken ( of zoiets, bij Java denk ik aan koffie) en ook iets over Linnux (geloof ik). Daar verloor ik de draad even, maar Tim wist gelukkig precies waar hij het over had.

Nadat we niks meer wisten te vragen gingen we terug naar admissions, en daar kwam een admissions counselor met ons praten. Eigenlijk kregen we daar niet veel info, hij ratelde maar wat aan. Hij gaf Tim wel de tip om deze zomer een les te nemen bij TC3; voor de computerlessen krijgt hij al 6 credits voor de universiteit, en als hij er nu nog meer bij neemt kan hij misschien een semester korter naar school.
In het najaar hadden we een brief gekregen dat hij dit voorjaar 6 credits kon doen op TC3, gratis nog wel. Maar Tim zit soms met zijn hoofd ergens anders en was 1 dag te laat met zich aanmelden. Ironisch genoeg ook nog omdat ze op die dag een schoolreisje naar SUNY IT hadden. Nou, we zullen zien of hij gemotiveerd is om deze zomer een les te nemen.

Ondertussen was het 12 uur en tijd voor de rondleiding. De rest van de groep moet zich wel afgemeld hebben, want we waren de enigen! Een prive rondleiding dus. De jongen die dit deed was erg nerveus, het was de eerste tour die hij deed. In het begin las hij veel af van een papier, maar later was hij wat meer relaxed. We kregen alle gebouwen te zien, inclusief de politie afdeling. Zelfs een kleine school als deze heeft zijn eigen politie. We konden even naar binnen en hele tv circuit zien. Wauw! Je kunt je nog niet in neus peuteren zonder dat iemand het ziet. Overal zijn camera's.
De campus is maar erg klein, en het zag er voor een schooldag vrij doods uit. Dat zal ook wel komen door de kou, want het was me toch koud! Van het ene naar het andere gebouw lopen bevroor je zowat. Brrrr!
Er zijn 2 grote gebouwen waar les gegeven wordt, 1 grote mooie bibliotheek (helemaal nieuw), 1 sportgebouw, en de woonhuizen. Veel dingen zijn er nieuw, en er wordt nog uitgebreidt. De woonruimtes zien er mooi uit. Het is ook zoiets opgezet als TC3 met "suites"; 4-6 personen per suite die een huiskamer, badkamer en aparte slaapkamers heeft. Alleen zijn veel van de slaapkamers hier 2 persoonskamers. Op TC3 zijn het allemaal 1 persoons.

Nou, nu weten we tenminste hoe het er allemaal uitziet. Voor iemand die midden in bruisende activiteiten wil zitten zal deze school geen goede keus zijn, maar Tim lijkt het wel wat. Er zijn op school genoeg clubs en sport om bezig te blijven, maar voor hem hoeft het niet allemaal super actief te zijn. De school ligt ook nog eens buiten de stad Utica. De jongen die de rondleiding gaf kwam uit Brooklyn, en hij zei dat het in het begin wel wennen was, maar het hem nu goed beviel.

Ik geloof dat Tim de keus wel gemaakt heeft. Het maakt me wel nerveus dat hij toch een eind weg zal gaan, maar aan de andere kant kreeg ik wijs advies van een collega: als het blijkt dat het niet goed gaat na 1 semester kan hij nog altijd op TC3 verder. Inderdaad, het staat niet allemaal muurvast hoe het pad zal lopen.

Labels:

7 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Kloinkt inderdaad wel als een goede school. Lijkt me niet eenvoudig om een keuze te maken.

Zo te zien hebben jullie ook je portie sneeuw gehad. De lente laat nog wel een poosje op zich achten vrees ik.

gr petra

9:09 p.m.  
Blogger kastelke said...

Weeral eentje die klaar staat om aan een gans nieuw hoofdstuk in zijn leven te beginnen...

Ik verbaas mij er altijd over dat het makkelijk 5 tot 6 jaar duurt vooraleer je je master behaalt in Amerika. In Belgie kan je ze in principe in 4 jaar halen. Slechts een aantal opleidingen duren 5 jaar, en 6, ik denk dat dat enkel geneeskunde is.

8:00 a.m.  
Blogger Petra said...

Ja inderdaad moeilijk een keuze te maken. Maar het belangrijkste is dat hij die school leuk vindt denk ik. Daarmee heb je al een hoop gewonnen.

En wat een sneeuw nog steeds!!!
Hier veel bomen al in de bloesem.
Wel leuk voor de hondjes.

9:47 a.m.  
Blogger Petra said...

Ja, ik vind de afstand ook helemaal niet leuk! Maar ja, ik probeer me maar voor te houden, dat niets erger is dan de 12+ uur naar Michigan State. Wel fijn, dat Tim nu waarschijnlijk weet, waar hij heen wil.

10:44 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Dat is wel prettig bij die school dat hij zijn plannen nog kan wijzigen. Als ik zo lees van die kou weer ben ik zo blij dat het hier wel lente lijkt (voor Nederlandse begrippen zomer) !

9:54 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ik vind het leuk om te lezen hoe het hele schoolsysteem bij jullie gaat. Ik was en ben er altijd van onder de indruk. De afstand lijkt me dan wel meer moeilijk...loslaten noemen ze dat, maar daar zou ik best moeite mee hebben.Ik hoop dat onze kids ook nog een paar jaar 'school' mee mogen maken over een paar jaar. Dan ga ik zeker verder met m'n blog. Bedankt voor je mailtje, ik mail je snel terug ! Groetjes en a great day...

7:33 a.m.  
Blogger may said...

thanks for your kind words and for always dropping by my blog :)

9:57 a.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?