donderdag, februari 21, 2008

Ski dag

Om nog maar eens even over de statistiek lessen door te breien; gisteravond praatte onze lerares die de klas 'healthy aging' geeft (en die tevens onze advisor is) er uitgebreidt over. Upstate Medical University geeft toe dat er verschillende fouten gemaakt zijn. Ten eerste de keus van leraar: hij was een van drie keuzes en in plaats van kijken welke het beste zou zijn is hij gekozen omdat hij toevallig bovenaan stond. Ten tweede is door hun aan de leraar niet precies verteld waar het doel van deze klas zou liggen, namelijk niet zo zeer in het doen van research en alle berekeningen, maar meer in het snappen en lezen van research stukken.
Verder zitten we hier anderhalf uur van Upstate Medical af, en op de universiteit is er extra leshulp aanwezig als het nodig is.

Dat viel me maandag bij ESF ook weer op: hoe er verteld werd welke leerhulp er is om succesvol te kunnen zijn op school. Op elke school waar we geweest zijn wordt dit aangehaald, en ook op de high school zijn er altijd tijden waar je bijvoorbeeld bij een wiskunde leraar terecht kunt om vragen te stellen en extra uitleg te krijgen. Hoe is dit tegenwoordig in Nederland vraag ik me af? Vroeger moest je het zelf maar uit zien te zoeken.

In ieder geval krijgen we nu ook iemand die ons zal helpen. Ze zal op bepaalde tijden aanwezig zijn en iedereen die wilt kan extra hulp krijgen.
Van de 4 mensen die de klas wilden opgeven zullen er 2 toch verder gaan. Er is ons verteld dat er ook nog een zomercursus statistiek zal zijn, en als het echt lijkt dat iemand voor deze klas niet zal slagen die persoon de klas kan laten vallen. Dan is de les "incomplete" en kunnen we de zomercursus doen. Zo'n incomplete is iets dat ze gewoonlijk alleen in extreme gevallen doen, bijvoorbeeld ernstige ziekte of zo. Het neemt heel wat stress van ons weg. Ik wil hier zeker voor slagen, want ik heb geen zin om er 5 weken van mijn zomer voor op te geven! Maar het is wel goed om te zien dat ze zo achter ons staan. Ik voelde me al zo dom om het allemaal niet te snappen, maar deze leraar maakt het allemaal moeilijker dan het is, en daarbij heb ik (en de meesten van de klas) al zo'n 20 jaar geen wiskunde meer gehad. Nou, zo zal alles wel op z'n pootjes terecht komen.

Om te ontstressen vandaag wilde ik met Tim en Niels naar Greek Peak gaan om te gaan "tubing", met opblaasbanden de berg af glijden. Gekke kinderen! Ze hadden geen zin! Ze wilden liever hier achter in het bos en in de beek wat gaan spelen. Dat hebben ze dus gedaan, maar DaSom en ik zijn naar Greek Peak gegaan. Zij kan skien, maar wilde leren snowboarding en heeft een les gedaan, terwijl ik ging skien. Het was helemaal niet druk en er waren geen wachttijden bij de liften. Gek hoor, voor een schoolvakantie week had ik het stukken drukker verwacht.
Ik heb genoten, en zelfs als je alleen skied heb je vaak aanspraak in de skilift. Bijna iedereen die alleen skied wil wel een praatje maken en gaat met een andere "enkeling" in de lift. Gezellig zo.
De sneeuw was erg goed, alleen hier en daar een beetje ijs.
DaSom had het ook leuk gehad, en ze had flink geoefend. Ik denk dat ze morgen goed spierpijn zal hebben!




Daar komt ze de berg af.


Ze wilde niet op de foto.

3 Comments:

Blogger Petra said...

Fijn, dat er door de school zo serieus op jullie klachten wordt gereageerd. Hier inderdaad ook veel leerhulp op de high school, ze hebben er zelfs een speciaal lesuur voor iedere dag, Student Assistance Period genoemd.
Heerlijk, dat skien en inderdaad men is altijd wel in voor een plaatje in de lift.

1:44 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Dat is wel heel netjes van jullie school dat ze het op deze manier proberen op te lossen.
Moest het vroeger op school ook inderdaad zelf maar uitzoeken en aangezien het schijnt dat het onderwijs er in Ned. niet beter op geworden is zal dat misschien nog wel zo zijn ? ;-)

Veel skiplezier nog tot het voorjaar ook bij jullie gaat aanbreken (ergens in mei ;-))?

8:11 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Zover mijn ervaringen met de middelsbare school in Nederland is, is het nog steeds het geval dat je het zelf moet uitzoeken. Nog erger er vallen op de scholen zo vreselijk veel lesuren uit (40 uur per maand is niet uitzonderlijk) dat het voor kinderen die moeilijker mee komen helemaal moeilijk wordt. Niet alleen op Shirley's school was dit een probleem , maar bij veel scholen.

Hier ben ik van de ene verbazng in de andere gevallen over de hulp die mijn meiden hier krijgen.

gr petra

1:51 a.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?