donderdag, oktober 27, 2005

Leerzaam dagje

Het was me weer een leerzame dag. Vanmorgen was er een rondleiding in het Johnson Museum of Art en Mary en ik gingen er naar toe. Er was een speciale rondleiding met de studenten Nederlands van Cornell, en er is momenteel een tentoonstelling van oude printen waaronder sommige van Rembrandt. Dat sluit goed aan bij hun Nederlandse les. Martijna is de lerares die Nederlands geeft op Cornell, en een heel hartelijk mens. Ze heeft dit jaar 15 studenten die allerlei verschillende redenen hebben om Nederlands te leren. De meesten hebben er familie of vrienden wonen en willen daarom de taal leren.
In het museum was ik wel eens geweest, maar lang geleden en van de vaste tentoonstelling had ik ook nog lang niet alles gezien. Mary en ik ontmoetten de groep studenten en iedereen stelde zich kort even voor. Daarna kregen we uitleg over de prenten. Het was een heel interessant verhaal over hoe de prenten gemaakt werden, de symboliek in de afdrukken en over de kunstenaars. De prenten waren van de 16e, 17e en 18e eeuw.
Na afloop van de rondleiding langs de prenten hebben Mary en ik de rest van het museum nog even kort bekeken. Er staat en hangt vanalles uit allerlei tijdsperken en alle continenten. We wilden naar een inservice in het ziekenhuis gaan, maar eerst wilde Mary me nog het uitzicht vanuit de bovenste verdieping van het museum laten zien. Nou, dat was echt een wauw moment. Wat een prachtig panorama uitzicht over Ithaca. Het gebouw staat bovenop een berg en je kunt heel Ithaca en Cayuga Lake zien. De volgende bezoekers uit Nederland neem ik daar zeker een keer mee naar toe! Ik probeer ook nog een keer terug te gaan om foto's te maken.
http://www.museum.cornell.edu/HFJ/about/generalinfo.html

We moesten ons haasten om op tijd in het ziekenhuis te zijn voor de inservice, maar precies op tijd waren we er. Dat er lunch bij inbegrepen was was ook wel handig, en het smaakte goed.
Een cardioloog gaf een praatje oven de verschillende stress testen die er gedaan worden en waarom in het stellen van diagnoses in hartziekten. Het was erg interessant. Het is voor mij altijd heel erg verwarrend geweest om te onthouden wat bij welke test gedaan wordt, want er zijn zoveel variaties: excercise stress test, excercise stress echo, dobutamine stress test, dipyridamole stress test met 1 of 2 dag protocol. Hij legde het allemaal heel goed uit, waarom welke test gedaan wordt, en het is me een heel stuk duidelijker geworden. Ook legde hij uit waarom de oude excercise ECG's niet meer veel gedaan worden. Dat ik die nog ken is weer een teken dat ik al lang in de roulatie ben als verpleegkundige.
Hij vertelde ook hoe nauwkeurig deze stress testen zijn in het stellen van een diagnose; zelfs de beste test is maar 90% accuraat. Ik denk dat veel mensen zich niet realiseren dat medische kennis niet 100% is en altijd een snel antwoord willen hebben.
Er is veel onderzoek naar hartziektes in de jaren 70 en 80 gedaan op mannen van middelbare leeftijd, en geen vrouwen. Pas de laatste jaren zijn ze erachter gekomen dat hartziekte zich bij vrouwen heel anders uit dan mannen, en wordt er meer onderzoek naar gedaan.
Na dit alles zaten onze hoofden weer goed vol, maar het was allemaal heel leuk.

De kinderen zaten vanavond te spelen met een leuk nieuw programma dat Micky gevonden had, Google Earth. Dit is eigenlijk een sateliet landkaart van de hele aarde, en je kunt alle plekjes die je maar wilt erop vinden. Sommige plekken kun je heel duidelijk krijgen, zo kun je Micky's moeder's huis heel goed zien, met de rode auto die voor de deur staat!
Kessel en Ithaca staan er maar wazig op, en je kunt ons huis niet zien. Niels amuseert zich er prima mee, en wat een prachtig programma om aardrijkskunde mee te leren! Hij zocht Tokyo op en probeerde de Chinese muur te vinden. Hij vond het veel leuker dan de landkaarten in de klas.

4 Comments:

Blogger kastelke said...

En, heeft Niels de CHinese Muur gevonden? Onze zoon denkt hem gevonden te hebben omdat de Muur enigzins de loop van de rivier volgt, en zo is hij gaan zoeken. Maar echt duidelijk is het niet. In ieder geval is het hier ook een tijd het favoriete speelgoed geweest van mijn 10-jarige!

1:54 a.m.  
Blogger Annemiek said...

Hij heeft de Chinese muur nog niet gevonden, en hij was er een beetje gepikeerd over omdat hij gehoord heeft dat het vanuit de ruimte zichtbaar zou zijn.

8:33 a.m.  
Blogger kastelke said...

Heb ondertussen zelf nog wat opzoekwerk gedaan, en neen, de Chinese Muur is niet met het blote oog zichtbaar vanuit de ruimte.
Zie bijvoorbeeld Hans van Maanen's Encyclopedie van misvattingen, Amsterdam, 2002, pag. 32, daar citeert Van Maanen de astronaut Alan Bean (Apollo 12), die het met eigen ogen (niet) zag. Een citaat dat Van Maanen overnam van T. Burnam: More misinformation, New York, 1980.

2:58 p.m.  
Blogger Annemiek said...

Aha, bedankt voor de info! Ik wist niet dat het een misvatting was! Ik zal het Niels ook vertellen.

4:22 p.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?