dinsdag, januari 31, 2012

Een kikker in januari

Wat een winter hebben we tot nu toe! We hebben nog maar een beetje sneeuw gehad vergeleken met een normale New Yorkse winter, en we hebben heel wat mooie dagen. Zo heb ik de afgelopen twee weken al drie keer een 4 mijls rondje gelopen met Muddles, iets waar in een gewone winter niet aan toe kom omdat het veel te koud is of de wegen te besneeuwd. En 4 mijl lijkt misschien niet veel, maar er zitten flinke klimstukken tussen.

Ik heb een seizoenskaart voor Greek Peak, maar was nog geen enkele keer geweest skien. Eigenlijk zijn er altijd wel excuses, zoals "het is te koud" (als het -20C is) of "de wegen zijn te glad." Ik dacht dat met dit warme weer dat de pistes te ijzig zouden zijn, maar ik had me voorgenomen om vandaag toch echt te gaan. Toen hoorde ik dat het vandaag 12C zou worden en dat is weer te warm om te skien, maar een seizoenskaart is toch een beetje een stok achter de deur om te gaan en je geld eruit te krijgen. Dus vanmorgen ging ik op tijd op pad. Eerst mijn seizoenspas opgehaald; ik bleek niet in hun computer te staan, maar ze haalden een grote klapper erbij en daar stond mijn naam toch echt in als bewijs dat ik er een besteld had. Ze vroegen nog of ik een nieuwe foto op de pas wilde. Nee hoor, laat die foto van 10+ jaar geleden er maar weer op. Toen had ik nog lang blond haar.

Daarna hup, de skies op. De sneeuw bleek perfect te zijn. Ik vond 1 plekje ijs waar ik bijna onderuit ging, maar voor de rest was het heerlijk skien. Er waren maar 2 liften open, naar groene, blauwe en zwarte pistes, voor elk wat wils en ik heb van alles wat gedaan. Het was heerlijk, en met die temperatuur zit je ook niet te vernikkelen in de lift. Dit skigebied heeft een aangepaste skier programma waar gehandicapte mensen kunnen leren skien. Er waren een paar verlamde mensen die aan het leren waren op speciale skis, de mono skies waar ze op een stoeltje zitten. Afgelopen zondag keken we op tv ook ski races van mono skiers, die races had ik nog niet eerder gezien. Ze gaan net zo hard de berg af als iemand met 2 benen.
Tegen het einde van de ochtend begon de sneeuw wat stroef te worden. Als je van een stuk in de schaduw waar het nog koud was naar een zonnig stuk ging was het net alsof je opeens tot stilstand kwam, zo stroef was die sneeuw in de zonnige stukken. Dan vlieg je bijna voorover van je skies af, dus toen ben ik maar gestopt.

Vanmiddag ben ik begonnen met het tappen van maple bomen. Ik was pas een week geleden begonnen met bewaren van lege melkflessen die ik gebruik voor het opvangen van sap. Klein detail dat ik vergeten was. Ik heb er nog maar 5, dus heb nog maar 5 bomen getapt tot nu toe. Vorig jaar had ik er 17 hangen. Er komen er nog wel een paar bij. Het sap liep er meteen goed uit op zo'n warme zonnige dag!

Bart, Muddles en ik hebben nog een wandelingetje in het bos gemaakt, en Bart vond een kikker op een rots in de beek. Die is een beetje te vroeg uit zijn winterslaap gekomen, hopelijk overleeft hij het. De natuur staat helemaal op zijn kop als je hier januari een kikker vindt!


7 Comments:

Anonymous Bianca said...

Het is hier vandaag 20 graden zelfs en 's nachts ook, de Jasmijn staat in bloei en nog meer voorjaars"onkruid", en inderdaad ook kikkers en hagedisjes al weer.
Maar bij jullie is dat zeker wel aan de vroege kant die kikker. Succes met tappen van de bomen !

8:26 p.m.  
Blogger Petra said...

Hier ook zo, ik zag vanmiddag een vlinder! In januari! Het werd maar liefst 19 graden. De krokussen bloeien al. Leuk, die maple syrup.

9:14 p.m.  
Anonymous Elke said...

Ik zie hier nu de eekhoorns sinds vorige week constant in paartjes rondhuppelen. En speels dat ze zijn! Ze zitten elkaar heel de tijd achterna, klimmen in de boom, huppen dan ons dak boven de keuken en family room op (is maar 1 verdieping hoog), hup terug in de boom,... Echt een plezier om te zien.

9:50 p.m.  
Blogger Bibi said...

Ha, ik vroeg me al af of de temperaturen wel goed genoeg zouden zijn voor maple sap maar je bent zelfs al begonnen! Ik wil een keer andere soorten bomen proberen zoals butternut, maar daar zijn er niet veel van helaas en dan sla ik er niet zo snel een tap in. En voor de rest heb ik nog niet voldoende info over alle tap bare bomen. Tot wanneer kan je eigenlijk tappen?

12:46 p.m.  
Blogger Annemiek said...

Bibi, je kunt tappen als de temperaturen overdag boven het vriespunt zijn. Het had dus al eerder gekund. De sap is bruikbaar tot de knoppen van de bomen beginnen te openen, dan wordt het bitter.
Je moet wel zorgen dat je geen tappen erin doet als het vriest; het hout kan dan spijten en alle sap lekt langs de tap. Ik heb er 2 wat te hard ingeslagen denk ik, die lekken ook.

1:07 p.m.  
Blogger Annemiek said...

Deze reactie is verwijderd door de auteur.

1:14 p.m.  
Blogger Bibi said...

Nou, dan ga ik maar zo snel mogelijk eens aan de slag!

8:13 p.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?