dinsdag, september 22, 2009

Zo ongeveer einde tuin

Afgelopen weekend heb ik zoveel mogelijk uit de tuin gehaald: de rode bietjes, sla, 'mustard greens', en bonen. De nachten worden koud en volgens Bart zat er al lichte vorst op zijn autoruit.

Ik heb vanalles gekookt. Dit recept heb ik gebruikt voor de rode bieten bladeren. Er zaten maar hele kleine bietjes aan. Die heb ik geschild er er ook bij bedaan, en ik heb groene uien gebruikt in plaats van gewone. Het smaakte prima, hoewel mijn prutje er wat meer gekookt uitzag dan het plaatje. Vandaag, na 2 dagen in de koelkast smaakte het zelfs nog beter, alleen mag er wat minder rode peper in.

Voor de mustard greens (vertaling?) heb ik dit recept gebruikt. Ik vond het niet lekker. Misschien waren mijn blaadjes wat te taai; ik heb ze extra laten koken, maar ze waren nog bitter. Ik heb geprobeerd er wat suiker en azijn bij te doen, en dat maakt het wat eetbaarder, maar nog niet echt lekker. Toch nog eens verder zoeken naar een ander recept wat beter smaakt.

In het voorjaar had ik wat plantjes Jamaican Amaranth gekocht. Er groeit hier ook wilde amaranth ofwel pigweed, maar ik durf het nog niet te identificeren. Ik heb het een paar keer volgens dit recept klaar gemaakt, maar ook wat andere dingen geprobeerd. In plaats van ui heb ik eens een paprika gebruikt, en er ook wat gele ssquash onder gedaan. Dat smaakte prima.

Over gele squash gesproken, ik heb het deze zomer zoveel gegeten. Ik had er zelf in de tuin, en kom onderweg naar mijn werk langs een groentestand waar ze die voor een kwartje per stuk verkopen. Er zitten verschillende porties in de diepvries!
Het gemakkelijkste is het in de groentesoep te kieperen, maar ook lekker en gemakkelijk is het om een uitje te fruiten in olijfolie, met wat knoflook, dan de squash in stukjes gesneden erbij, en zout en peper. Even de deksel erop, en helemaal op het laatst stukje tomaat erbij.

Nu moet ik nog wat meer butternut squash recepten zien te vinden.


Ze zijn allemaal maar ongeveer 1-persoons, zo klein, maar dat komt goed uit want de rest van de familie heeft ze niet zo graag.

Ik heb dit jaar eens bijgehouden hoeveel ik uit die tuin haal;
2,4 kg peulen
6,2 kg bonen
15 kg aardappelen

De rest was niet in zo'n grote hoeveelheden, maar een beetje vanalles wat: gele squash en zuchini (veel verrotten er van de regen), een handvol tomaten (niemand heeft er veel dit jaar in deze streek), mais (die op die plek te weinig zon krijgt) komkommers, butternut squash (die het goed deed, al zijn ze klein), sla, rode bieten, mustard greens, knoflook, uien, prei, basilicum, peterselie, koriander, bieslook, oregano.
Dat allemaal op toch maar een klein plekje.

Labels:

5 Comments:

Blogger Petra said...

Voor mij allemaal abracadabra. Maar goed, dat je zoveel uit je tuin krijgt.

11:05 p.m.  
Blogger Petra said...

Dat is een hele lijst!
Goed zeg!

Wij hadden een record aan tomaten dit jaar. De kleine cherry tomaatjes doen het echt het beste. Nog steeds overigens. Heerlijk zijn ze. Blijven groeien die dingen.

9:58 a.m.  
Blogger Ymkje said...

Leuk dat je groentetuin veel heeft opgeleverd dit jaar, dan heb je eer van je vele werk. Ik hoop straks ook een huis met tuin te vinden om zelf een groentetuintje te beginnen.

12:29 p.m.  
Anonymous www.vandijkjes.punt.nl said...

Ik vind dat je nog behoorlijk wat uit de tuin gekregen hebt. Ondanks de prut zomer met al de regen die we gehad hebben.

Ik heb het vorig jaar geprobeert maar mij lukt niks. ben er di t jaar niet eens aan begonnen.

gr petra

9:02 p.m.  
Anonymous Bianca (Hollandranch) said...

Dat is een mooie oogst hoor ! hier heb ik nog een verdroogde aubergine aan een plant hangen, hij is niet groter geworden dan 2 inch ondanks het water geven.
Moet nog steeds aan de herfst/winter groentetuin beginnen.

Ik kan mustard greens niet lekker vinden, heb een paar keer een andere manier geprobeerd om het klaar te maken maar mmnnnneeen

10:55 p.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?