donderdag, september 24, 2009

Nog een keer tuin

Om nog even verder te borduren op het onderwerp groententuin; je hebt er echt niet zo'n groene vingers voor nodig als je denkt. Voor iemand zonder ervaring zou ik zeggen, begin met wat gemakkelijks. Zo zou ik bijvoorbeeld nog geen paprika's zetten want die zijn wat gevoeliger en doen het lang niet altijd goed.
Begin met wat bieslook bijvoorbeeld. Een plant die zich elk jaar goed uitbreidt en je hebt bijna het hele jaar door wat vers spul voor in de soep.
Een ander plantje dat het heel goed doet is meerjarige Italiaanse oregano, ook eentje die zich goed vermenigvuldigd zonder enige zorg. Knoflook is nog zoiets wat gemakkelijk is. Wat teentjes knoflook in de grond en klaar. Als je ze oogst, en er blijft een klein beetje knoflook achter heb je elk jaar op die plek knoflook staan. Sommige planten doen het wat minder met knoflook in de buurt, dat is wel iets om op te letten.
Bonen zijn ook goede planten om mee te beginnen. Een stukje grond omspitten en ze erin zetten is zo ongeveer het enige wat ik er hier mee hoef te doen. Ze maken hun eigen nitraat aan, dus mest is niet nodig. Van de klimmende soort heb ik altijd de grootste productie.


Lekker gemakkelijk plukken zo.

Kijk ook altijd naar welke zone je zit, en geef niet op nadat het een keer mislukt.

Ondertussen beginnen de blaadjes van sommige bomen hier al aardig te verkleuren. De herfstkleuren zijn toch altijd zo prachtig!

Labels:

2 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ben erg benieuwd hoe de kleuren dit jaar gaan uitkomen. Mijn ouders komen half oktober en hopelijk kunnen ze dan nog mee genieten.
Als ik ooit een eigen tuin heb (en niet zakken met geld in die van de huurbaas hoef te stoppen), dan wil ik nog meer tips hebben.

Zullen we snel weer afspreken? Vond het erg leuk vorige keer.

9:14 p.m.  
Anonymous Cisca said...

Wij kunnen helemaal niet zo goed tuinieren, maar hebben toch elke keer een behoorlijke oogst. En dat is zo leuk!

10:09 p.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?