zondag, maart 29, 2009

Weekend

Vorig weekend en dit weekend hadden de maple syrup makers in New York open huis, en vandaag zijn we naar Arnot Forest gegaan. Cornell heeft daar research faciliteiten, en ik wilde wel eens een professionele productie zien. Helaas hadden zij alleen vorig weekend open huis, we waren een week te laat en de boel zag er verlaten uit. Wel zagen we hoe er daar getapt wordt, met kilometers blauwe plastic buizen tussen de bomen gespannen, en overal klein tapjes in de bomen. Het sap wordt met behulp van een vacuumpomp in een grote tank gepompt, en dan gaat het naar het sugar house waar het ingekookt wordt. Dit gebied is tevens een mooi wandelgebied, dus nu weet ik waar het is, en is het toch geen compleet verloren rit geweest. We hadden Tim en Niels bij ons die steen en been klaagden, volgens hun zaten we hun tijd te verdoen.

Gisteren hebben we nog wat sap ingekookt, en was het lekker tshirt weer, vandaag was het miezerig. Het gaat zich eigenlijk niet eens meer om het eindproduct van maple syrup, het is gewoon leuk om te doen! Toch moet ik nog eens bij Micky's collega's sugar house gaan kijken.

2 Comments:

Anonymous www.vandijkjes.punt.nl said...

Ik ben vandaag ook bij een farm geweest en het was echt leuk om te zien. Zelfs mijn kinderen vonden het heel erg leuk. We hebben veel gezien en uitleg gekregen van de eigenaar zelf. Vanaales geproeft en zeker weer iets wijzer geworden.

gr petra

10:52 p.m.  
Blogger Petra said...

Leuk, dat proces om maple syrup te maken zo te zien. Ha ha, die jongens, Kai was net zo geweest.

2:58 p.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?