zondag, maart 15, 2009

De syrup produktie

Gisteren moest ik werken en was Micky al begonnen met maple sap koken; vandaag kon ik meehelpen. Hier is een foto van onze mini-productie:



Wat een langzaam proces zeg! Zo'n beetje als het gezegde 'like watching paint dry'. Kijken hoe sap in stroop veranderd. In dit tempo zijn we nog wel even bezig, en ondertussen produceren de bomen heel veel sap. Het weer is er namelijk perfect voor, overdag zon en warm en 's nachts net onder het vriespunt.
De afgelopen paar dagen had ik een patient wiens bezoek over maple syrup zat te praten en ik heb hun eens uitgehoord hoe zij het doen. Ze doen het ook als hobby. Ik heb er weer een paar dingen van geleerd. Blijkbaar is de eerste stroop de beste, de lichte grade A. Zij doen het koken ook buiten op een houtvuurtje, en koken net zo lang tot ze er genoeg van hebben.
Het is een goed excuus om buiten te zijn, en tussendoor heb ik vandaag de tuin wat opgeruimd van takken, lekker in de zon gezeten en een plantenbak in elkaar getimmerd.

9 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Het lijkt me wel gaaf om te doen hoor. Ik moet het ook eens gaan proberen volgend jaar. Ik hoorde van een vrouw hier die het ook elk jaar doet. En volgens haar is er niks lkkerders dan de eigen syroop.

succes ermee..

gr petra

8:24 p.m.  
Blogger Petra said...

Hartstikke leuk, dat jullie dat doen! Ik ben dol op maple syrup en wil zo graag een demonstratie bijwonen. Ik ben benieuwd, hoe het uiteindelijke produkt gaat smaken.

9:26 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ik vind maple syrup ook heel erg lekker op pancakes mmmmm
Ik zal eens kijken of wij maples hebben eigenlijk ;-)

12:02 a.m.  
Blogger Petra said...

Wat grappig om jullie kookstel buiten te zien. En net wat je zegt, je bent lekker buiten bezig!
Nog een goede verdere oogst gewenst.

11:57 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ah, nog zes weken, dan eet ik weer French toast met maple syrup! Ik kan bijna niet meer wachten!

3:37 a.m.  
Blogger Bibi said...

Dat ziet er gezellig uit! Lijkt me ook echt wel iets voor ons volgend jaar, wij hebben ook een paar maple trees, en het is zoo lekker!
In onze omgeving zijn ze inmiddels ook begonnen, volgens mij was ik de laatste keer niet helemaal up to date, ik hoorde toen namelijk van mn schoonbroer dat ze nog niet begonnen waren maar ik hoorde daarna elders weer het tegenovergestelde.
Groetjes, Bibi

10:57 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Wanneer kunnen we de eerste orders plaatsen? Doe maar een gallon of zo.....

1:11 p.m.  
Blogger Bibi said...

Hoi Annemiek, Bedankt voor het email adres, we hebben nog genoeg te leren dus het zal zeker van pas komen.
Groetjes, Bibi

8:07 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Gefeliciteerd met je verjaardag.

10:17 a.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?