zaterdag, maart 28, 2009

Due east

We waren al een tijdje op zoek via craigslist (een soort marktplaats) naar een houtkacheltje voor onze maplesyrup, en nu stond er een goedkoop tussen. Dus gisteren naar deze man, Randy, gebeld. Ja, hij had het nog. Dus moest ik aanwijzingen hebben naar hun huis: "12 miles due east from Ithaca, the first left after the county line, you can't miss it". Net vandaag las ik in een blog van Dixiechick over het geven van instructies hoe te rijden van mensen in Georgia, maar deze man kon er ook wat van! Ik had toch echt wat meer informatie nodig. "Due east" zegt me niet zoveel. Route 79, ok, daar kan ik wat meer mee. Dan die "first left after the county line", heeft die weg ook een naam? Ok, naam opgeschreven. Hoe ziet het huis eruit? Wit huis, groene afwerking, en je komt eerst langs een boel trailers. Ok, dan vinden we het wel. Of het goed is of we morgen langs komen? O ja hoor, hij is altijd thuis, want hij is nu werkeloos.

Dus vanmorgen gingen we op zoek naar de eerste weg links na de county line, en warempel het was prima te vinden. Eerst langs de trailers gereden, en ik heb niks tegen trailers maar tussen deze zou ik toch niet willen wonen. We zagen het huis, en naast de schuur stond het kacheltje, dus we zaten goed. Randy kwam het huis uit, ik had me een oudere man voorgesteld. Dit was een bink van een kerel, van een jaar of 40, heel joviaal. Nadat Micky en hij het kacheltje had ingeladen hadden vroeg hij of we ook dieren hebben. Ja, kippen. O, dan kom maar eens kijken wat je allemaal mist. Dus wij de schuur in en kijken naar zijn dieren. 3 varkens, kippen, konijnen, een paard, koe, 2 kalven, en buiten ook nog 3 paarden en een stier. De paarden zijn grote Belgische, en de stier denkt dat hij een paard is vertelde hij. De paarden wil hij gaan gebruiken om te ploegen. Zijn vrouw kwam erbij, en vertelde over het jonge kalfje dat ze hebben. Ze hadden het gered van een boer die het af wilde maken omdat het gewond was. Ze hebben er goed voor gezorgd, binnen in de keuken bij de kachel, en het is helemaal gezond nu. Ze lijnde het aan en liet het zo naar buiten. Ik heb er ook even mee geknuffeld, zo klein zijn ze nog lief.

Prachtige mensen, je eerste indruk zou rednecks zijn, maar ze vertelden vanalles inclusief over de wereldpolitiek. Ze hoorden mijn accent, en toen ze hoorden dat ik uit Nederland kom wilden ze weten waarom we in hemelsnaam hier willen wonen. Het liefst zouden ze weg willen. Ze vertelden over hun moeilijkheden met de buren van het trailerpark, en over hoe graag hij boer zou willen zijn, maar hij heeft niet land genoeg. Hij kan wel land pachten, maar er zitten ook haken en ogen aan.

Hij was erg praatgraag, maar ik geloof dat zijn vrouw hem aan het werk wilde zetten, dus we namen afscheid. Wel leuk zo'n ontmoeting.

We hebben het kacheltje uitgeprobeerd, het werkt wel, maar is erg klein. Ik heb het idee dat je met het bouwsel dat we al hebben, en ook met dit kacheltje heel erg veel warmte verliest. Je hebt erg veel hout nodig! We moeten nog zien of dit wat beter te doen is, maar het is nu eenmaal een erg langdurig process om de stroop in te koken. Of we moeten een echt professioneel apparaat gaan kopen... Net vandaag stond er een artikel in de krant over de maple syrup, en over hoe New York er heel veel business uit zou kunnen halen. (het artikel in de krant is langer, de internetkrant geeft er maar eenderde van).

5 Comments:

Anonymous Bianca (Hollandranch) said...

Leuk is dat zulke ontmoetingen !we hebben het hier ook al menigmaal meegemaakt dat iemand van wie je het helemaal niet verwacht weet wat er in de rest van de wereld gebeurt en zo goed voor zijn dieren zorgt.
Super dat soort mensen.

Succes met het koken !

11:13 p.m.  
Blogger Mariska said...

Sommige mensen zijn verrassend!
Leuk!

10:48 a.m.  
Blogger Bibi said...

Grappig! Ik heb hier ook al een aantal keer meegemaakt dat mensen die ik er niet voor aanzag, wisten wat er in Nederland aan de hand is. En dan wist ik het zelf niet.(schaam)

Ik heb trouwens ergens gelezen dat je de maple sap zelf ook goed kan gebruiken voor het inblikken van fruit en het zetten van thee of gewoon zo kan drinken. Ik heb dus hier wat taps liggen en als het een beetje meezit boren we in onze bomen wat gaten, hopelijk smaakt het nog ergens naar.

1:12 p.m.  
Blogger Petra said...

Leuk, zulke ontmoetingen met kleurrijke mensen. Wel een werk, dat maple syrup maken, maar het is oh zo lekker!

6:05 p.m.  
Blogger kastelke said...

Ook ik ben een fan van dergelijke ontmoetingen! Dat brengt kleur in je leven.

Annemiek, ik vind het echt leuk wat jullie doen met de maple syrup.
En hoe herkenbaar dat die tieners gaan zeuren als ze eens mee op stap moeten met hun ouders. ;-)

8:48 a.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?