donderdag, februari 19, 2009

Carnaval

Ik mis het met een week; de carnaval. Met mijn reisje naar Nederland boeken had ik alleen naar mijn lesrooster gekeken, met als gevolg dat ik er zal zijn als iedereen zit bij te komen. Misschien maak ik het nog ooit een keer mee, en dan samen met Micky.

Ik geloof dat de Boere Broelof echt iets is van midden en noord Limburg. Dit jaar is de "bruid" Annet, een oud klasgenootje van me; ooit waren we samen bruidsmeisjes voor mijn tante en haar broer. En mijn nichtje,(de dochter van diezelfde tante) Ellen van Gerda van Leentje en Graad van Keune van de Boalderse Hei, is de "moeder van de bruid". Volg je het nog? O, en haar man is een van de ceremoniemeesters.

Voor de niet Limburgers; bij een Boere Broelof wordt een echtpaar in de onecht verbonden, compleet met getuigen, en bruidsmeisjes en jonkers, er hoort een optocht bij en natuurlijk een feest. Alles gaat in oude boerenklederdracht, en er hoort ook veel boerenmoos bij als versiering. Voor plaatjes zullen we volgende week bovenstaande link nog wel eens bekijken.

Veel plezier daar in het Keverland!.

6 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Wij hebben carnaval altijd aan de lijve meegemaakt. Ik mis het ook nog steeds. GJ is nu zijn hart ophalen en gaat maandag dus ook boeren moos eten en naar de boerebrulloft. Inmiddels heb ik al wel vernomen dat hij het weer neit laten kan en in plaats van vieren weer achter de bar gaat staan. Maar volgens mij heeft ie daar meer plezier mee..

gr petra

10:57 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Grappig zo'n boeren broelof, maar ik ben van boven de rivieren en heb nooit iets met carnaval gehad. Welk leuk voor de mensen die het wel hebben want het moet vast een erg leuk feest zijn.

prettig weekend !

11:06 p.m.  
Blogger Petra said...

Net als Bianca ben ik niet met carnaval opgegroeid. We gingen weleens een dagje kijken naar die feestvierders vroeger ;).

5:18 p.m.  
Blogger Dizzymisslizzy said...

Ook ik zou juist opgelucht zijn als ik carnaval nèt kon missen. Ik snap wel de gezelligheid die het met zich meebrengt hoor, maar ik ben van tussen de rivieren en heb meer dan 10 jaar in Brabant gewoond en nooit de lol van carnaval kunnen snappen. Blijkbaar moet dat toch ècht in je bloed zitten.

11:41 p.m.  
Blogger USA2007 said...

Wel jammer dat je het carnaval dan net mist.

Veel plezier in Nederland alvast.

Sue in Orlando, FL

1:18 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Het gekke is dat ik het dus al jaren niet meer mis, zoals ik al op mijn blog schreef.

Maar ik vond het gisteren wél leuk, weer een keertje, maar dan vanaf de zijlijn en met een foto-oog.

Ik heb trouwens net nog een slideshow toegevoegd aan mijn blog van gisteren, als je nog ff in de sfeer wil :-)

4:13 a.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?