woensdag, februari 04, 2009

Februari, hartmaand

Februari is hartmaand, en daarom zal ik daar ook even wat aandacht aan besteden.
Hartaanvallen worden nog vaak als een mannenziekte gezien, maar wist je dat het ook voor vrouwen de nummer 1 doodsoorzaak is? Er gaan meer vrouwen dood aan hartziekte dan alle vormen van kanker bij elkaar.

In veel gevallen zijn de waarschuwingen dat je een hartaanval hebt helemaal duidelijk; plotselijk pijn of druk op de borst, pijn die naar de kaak trekt, of pijn in de linkerarm.
In veel gevallen zijn de symptomen niet zo duidelijk, en dat komt veel bij vrouwen, diabeten en ouderen voor. Het kan milde pijn op de borst zijn, druk, een vol gevoel, een oncomfortabel gevoel in een of beide aremen, kaak, of maagstreek. Soms is het enige symptoom kortademigheid, soms breekt het koude zweet uit, is er misselijkheid, of duizeligheid.

Veel vrouwen onderkennen de symptomen niet en wachten te lang om naar de dokter te gaan.
Dus weet de symptomen, hier in het Engels
en in het Nederlands.
En dan zijn er ook de vrouwen die het behalve niet onderkennen, ook totaal ontkennen en nog eerst even het hele huis moeten gaan poetsen voordat ze naar het ziekenhuis gaan. Dus heeft iemand in deze omgeving de symptomen, laat ze niet wachten, maar ga naar het ziekenhuis!

7 Comments:

Blogger Petra said...

Hier ook hart maand en heb me toevallig gisteren bij een ziekenhuis hier in de buurt op gegeven voor een CPR cursus in het kader van die hart maand.
Toevallig dat jij er nu ook over schrijft.

6:39 p.m.  
Blogger kastelke said...

Annemiek, ik kreeg van een oud-collega onlangs een heel duidelijke mail door rond beroertes. Over hoe die te herkennen, en welke dingen je kan doen ter controle (de G.A.S.T.-methode). Dit vond ik heel verhelderend. Ik zal de mail naar je doorsturen!

7:13 a.m.  
Blogger Petra said...

Een goed initiatief, vind ik, hartmaand. Inderdaad merk ik om me heen, dat vrouwen zich zorgen maken om hun mannen, wat dat betreft, alsof ze zelf immuun zijn.

5:07 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ik denk inderdaad dat veel vrouwen dat meer "iets voor mannen vinden" dan iets wat ze zelf kan overkomen. En eigenlijk denk ik dat zelf ook hoewel dat nergens op slaat, zal nog wel iets van vroeger zijn denk ik ;-)

10:55 p.m.  
Blogger Anja said...

Februari…hartmaand, daar heb ik nog nooit van gehoord. Het is goed om er bij stil te staan en de waarschuwingen te lezen.

11:32 p.m.  
Blogger Bibi said...

@ Kastelke, ik ben ook wel benieuwd naar die G.A.S.T. methode, zou je mij die ook kunnen sturen?

1:01 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ik meen ergens gelezen te hebben dat vrouwen gemiddeld andere symptomen vertonen. Even googlen leverde bijvoorbeeld het volgende op: http://www.webmd.com/heart-disease/features/do-you-know-which-symptoms-signal-a-heart-attack-in-women__

Ook lijken vrouwen minder snel hulp te zoeken: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15326981?ordinalpos=4&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum

Weet je hier wellicht iets meer over te vertellen?

8:16 a.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?