zaterdag, februari 07, 2009

Nog eens over het hart

Nog even verder over onze hartjes, en wat onze risicofactoren zijn voor hartziekte. Er zijn risico's waar we niks aan kunnen doen, zoals onze leeftijd. Niet ouder worden is helaas geen optie. Geslacht is een tweede factor: mannen krijgen vaker hartziekte dan vrouwen, en op vroegere leeftijd. Ook daar doen we niks aan.
Erfelijkheid is een grote factor. Als je ouders hartziekte hebben, heb je zelf ook grote kans om het te krijgen.

Het goede nieuws is dat er ook factoren zijn die je zelf in de hand kunt houden. Roken is een hele grote factor in hartziekte, iemand die rookt heeft 2-4 keer het risico op hartziekte.
Verder: een te hoog cholesterol, wat ook te verlagen valt door gezonder eten en eventueel medicatie. Zo ook een te hoge bloeddruk.
Te weinig lichaamsbeweging, overgewicht, en diabetes zijn nog een paar factoren.

Dat is het in het heel kort. Hier is het nog eens allemaal uitgebreidt te lezen.

3 Comments:

Blogger Anya said...

Je kent me niet, maar ik ben de zus van Miranda http://amerikaanseadvonturenvandefamiliesol.blogspot.com/

uit Lynchburg VA. Ze gaf me een Tag opdrachtje en ik wil je die doorgeven....
Neem uit je 4de map afbeeldingen, de 4de foto en zet die op je blog...Succes!

groetjes uit Nederland
Anya

12:22 p.m.  
Blogger Annemiek said...

Hey, nog een meelezer die ik niet ken :)
De meeste van nijn foto's zijn op het moment niet te lezen, en is een programma verdwenen. Zo gauw ik ze weer heb zal ik aan de opdracht voldoen.

8:26 a.m.  
Blogger Anya said...

Hallo Annemiek

Ik volg je blog zo nu en dan, met name uit interesse. Mijn zusje is anderhalf jaar geleden naar de US geemigreerd en sindsdien volg ik haar blog, maar ook een aantal anderen, waaronder dat van jou! En ook omdat ik zef verpleegkundige ben geweest....

2:54 p.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?