maandag, september 22, 2008

Herfst

Een stralende eerste dag van de herfst vandaag. De hele dag hoor ik groepen ganzen overvliegen, zuidwaarts. Ik heb lekker gewandeld in Treman Park en voel dat mijn benen toch weer meer gewend raken aan het klimmen.


Herfst asters

Op de stille veiling van het Harvest Festival dit weekend had ik ook op een paar dingen geboden, en we kregen een telefoontje dat we iets 'gewonnen' hadden. Twee dingen zelfs: 2 tickets naar een theatervoorstelling op Cornell, en 2 seizoenstickets voor alle vijf voorstellingen op Ithaca College! En dat allemaal voor $33. Dus we zullen heel wat theater zien de komende maanden!
Mijn schilderij was voor $17 weg gegaan. Niet zo veel, maar de mensen die het kregen waren er heel blij mee. Er waren echt veel dingen om op te bieden.

De discussies in mijn les vanavond waren weer goed. We bekeken de film Sicko, ik had hem nog niet gezien. Het is goed om het ziektekostensysteem onder de aandacht te brengen, maar de manier waarop Michael Moore dit doet staat me tegen. Ik weet gewoon niet wat er echt feit aan is en wat niet. Wel weet ik dat verzekeringen veel te veel macht hebben om te beslissen welke zorg iemand krijgt. Het draait allemaal om geld.

Een van onze opdrachten over een paar weken is om het ziektekostensysteem van een ander land onder de loep te nemen en daar een presentatie over te doen. Drie keer raden welk land ik kies.

5 Comments:

Blogger DixieChick said...

Ik ben benieuwd wat je van Sicko vindt. Ik vond het thema dat aangekaart werd heel erg goed, en belangrijk, maar net als jij heb ik bij Moore's stijl altijd bedenkingen (zelfs zo erg dat ik die film overweeg te gebruiken als voorbeeld in mijn propaganda college!)

8:06 a.m.  
Blogger Annemiek said...

Dixiechick; propaganda is een goed woord voor de film. Het is goed dat het aangekaart wordt ja, en er is heel veel mis met wat nu hebben aan dit systeem (wat eigenlijk geen systeem is maar een samenraapsel). Ik vond de film eenzijdig en sensationeel opgezet. Zijn manier van dit onderwerp brengen schrikt denk ik veel mensen af die anders misschien eens serieus zouden luisteren. Met mensen door de slijk halen bereik je niet veel.
Hij licht zinnen uit context, en vertelt halve waarheden (maar we weten niet echt wat er nu eigenlijk klopt en wat uit context voor zijn eigen goed is gebruikt). Door zijn stijl zet ik vraagtekens bij alles wat hij zegt.

Kan je Cuba echt zomaar binnen lopen en dit soort zorg krijgen of alleen als er camera's bijstaan? Ik het eens opgezocht, blijkbaar heeft Cuba inderdaad goede zorg, zolang je ervoor kunt betalen, iets wat veel mensen niet kunnen.
In de film zegt hij dat het sterftecijfer van babies in Cuba lager is dan de VS: afhankelijk van welke website je kijkt is dat inderdaad 0.5 of 1 lager. Niet een echt groot verschil.

Zijn stijl staat me echt niet aan. Veel mensen nemen zomaar alles als waarheid aan wat ze op tv zien zonder er verder dieper over te denken.
Het zou denk ik een goede film voor een college zijn, het kan tot goede discussies leiden!

12:58 p.m.  
Blogger Annemiek said...

Deze reactie is verwijderd door de auteur.

12:59 p.m.  
Blogger Petra said...

Oh, nu weet ik, hoe die paars met gele bloempjes heten, bedankt! Leuk, die theatertickets! En Michael Moore, daar heb ik het ook niet mee op, soms denk ik, dat hij meer kwaad dan goed doet, door zo te chargeren.

5:50 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Vindt het ook wel goed dat Moore dingen haarscherp aankaart maar ook ik heb mijn twijfels over het waarheidsgehalte want is mij te eenzijdig belicht allemaal. Ben geen fan van Moore in ieder geval.

Mooi die bloemetjes !

9:58 p.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?