vrijdag, juli 11, 2008

Zomerwerk

Tim en Niels zijn deze week begonnen met zomerkamp, Tim als "counselor", leider dus, en Niels als "counselor in training", leerling-leider. Ik geloof dat het hun wel bevalt, ik hoor tenminste geen geklaag. Voor Tim is dit niks nieuws en hij heeft van voorgaande jaren in dit baantje vanalles geleerd. Zo schreef hij eens in een essay dat hij geleerd had dat je de kinderen moest bezig houden anders renden ze alle kanten op en ontstond er chaos. Ze waren eens in het park en de kinderen moesten bij elkaar blijven. Dat deden ze niet en toen heeft hij ze allemaal aan een tafel gezet en gezegd dat ze 15 minuten moesten blijven zitten. Elke keer als er iemand opstond ging de tijd opnieuw in. Hij zei dat ze een half uur gezeten hebben, maar daarna had hij geen problemen meer met kinderen die niet luisterden. Dit jaar heeft hij samen met een leeftijdsgenoot een groep van 17 vier en vijfde klassers, dus ongeveer 10-12 jaar oud. Ze doen vanalles, sport, drama, knutselen, en ze hebben uitstapjes.
Voor Niels is dit zijn eerste zomerbaantje. Het betaalt niet veel, het is meer voor de ervaring. Na de eerste dag kwam hij thuis, en hij vond dat hij veel te veel moest doen voor die $10 per dag die hij krijgt. Hij is vooral het manusje van alles, en zei dat hij na de lunch en snacks de tafels moet schoonmaken, "wc politie" moet zijn zodat de kinderen niet allemaal tegelijk op de toiletten zijn, en verder speelt hij met hun mee. Hij zit elke week bij een andere groep.

Het is grappig als ik ze ga halen om de bekende gezichten te zien. Bekend, maar toch veranderd. Kinderen waarmee ze opgegroeid zijn en die ik amper herken als tieners, en die dan achter het stuur van hun auto stappen en wegrijden. Diezelfde kinderen die gisteren nog in kindergarten zaten... Waarvan er een paar binnenkort in het leger gaan. De tijd is voorbij gevlogen!

Bart heeft deze week een orientatie dag bij zijn nieuwe school gehad. Hij zei dat het veel van hetzelfde was als met de open huis dag. Hij heeft tevens met een counselor gesproken en zijn klassen gekozen. Ze hadden hem in het verkeerde major gezet, maar dat is nu weer terug veranderd. Hij doet Environmental Science en biologie.

Tim had laatst ook met een counselor gepraat op zijn school en de klassen gekozen. Ik was erbij, maar toen ik het later nakeek leek het me niet goed. Omdat hij zijn plaatsingstest niet zo goed had gedaan in Engels lezen en wiskunde moet hij hiervoor extra lessen nemen om op niveau te komen. Dat zijn 6 credits die wel college credits zijn, maar niet meetellen voor de 64 die nodig zijn voor zijn degree. Om die 64 credits in 2 jaar te doen moet je minstens 16 credits per semester nemen, anders haal je het niet. Hij heeft momenteel maar 13 credits gepland, waarvan dan die 6 extra lessen zijn, en een paar van die 13 credits zijn flutlessen die verplicht zijn zoals Health en Fitness. Dat stelt niks voor wat je daarvoor moet doen. Het komt erop neer dat hij dit semester maar 7 credits voor zijn degree zal halen, plus dat het veel te gemakkelijk zal zijn. Hij zal dus nog 3 credits erbij moeten nemen dit semester. Van de 8 credits die hij van de computerlessen heeft telt er maar 1 mee voor zijn degree.
Momenteel is hij bezig met een zomerles, English 101, wat hem ook 4 credits oplevert. Het is mij een raadsel dat ze het wel goedgekeurd hebben dat hij dit neemt, terwijl hij er een extra les Engels lezen bij moet doen. We grappen erover dat hij wel kan schrijven maar niet lezen.
Deze zomerles gaat heel goed, wonder boven wonder. Het is best een opgave, 2 avonden in de week 4 uur les, plus huiswerk. Van zijn klas van 12 personen zijn er nog 7 over, de rest is ermee gestopt. Hij klaagde in het begin dat ik wilde dat hij deze les deed, maar nu is hij wel trots dat hij dit doet, en ook trots dat hij een van de volhouders is. En ik ben ook trots op hem, en heb hem dat ook gezegd.
Nog een paar weken en dan is hij er klaar mee.

Labels:

3 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Goed hoor om dat vol te houden die extra avonden les + huiswerk !

Prettig weekend !

12:45 a.m.  
Blogger Petra said...

Hee, Katja is ook geinteresseerd in Environmental Sciences en natuurlijk is Biologie haar doel.
Grappig hoe Tim leerde om die kleintjes in bedwang te houden. Toch leuk om te zien hoe onze kinderen zo'n eigen leven gaan leiden op een gegeven moment en dan toch heel vindingrijk blijken. Dat vind ik het leuke aan tieners hebben. Wel vervelend, dat Tim nu worstelt met het aantal credits. Katja heeft ook de verkeerde klassen op het moment en te weinig credits. Het zal nog even duren voor ik dat systeem helemaal doorheb!

10:48 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Knap dat hij het volhoudt. Kan met dit weer toch ook niet altijd een pretje zijn..

Vandaag nog door Ithica gereden. Als al mijn NL gasten weer vertrokken zijn bel ik je wel een keertje, want ik heb vandaag alweer ontdekt dat ik veel te weinig van de Fingerlake weet en gezien heb.

gr petra

12:40 a.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?