vrijdag, juni 06, 2008

Rondje tuin

Vroeg in het voorjaar had ik binnen plantjes gezaait, en die kwamen mooi uit. Tomaten, paprika, hete pepers, en bloemen. In mei zette ik ze buiten om te harden. Het was al mooi weer, maar toen begon het opeens weer koud te worden. Op een nacht vroor het zelfs zonder dat er een vorstwaarschuwing op het weerbericht was geweest. De plantjes hebben er flink onder geleden, en voor de verdere koude nachten was het een gesleep met planten om ze binnen te zetten als het koud was, of ze af te dekken, en 's morgens weer buiten te zetten. De meeste planten hebben het overleefd en doen het nu heel goed.

Ik bedacht me dat de plantjes een beetje als kinderen zijn. Eerst breng je ze groot in een heel beschermde omgeving met warmte en liefde. In zo'n beschermde omgeving kunnen ze goed groeien, maar worden ze niet sterk. Ze moeten buiten wennen en harden om verder te kunnen groeien. Ze doen dit terwijl ze nog in hun eigen potje staan. Ze moeten nog altijd verzorgd worden en beschermd tegen extreme invloeden van buitenaf. Van tegenslag worden ze sterker, maar van sommige dingen kunnen ze dood gaan. Als ze dan goed sterk zijn kunnen ze in de grond gezet worden, wortel schieten en tot een grote gezonde plant uitgroeien. Een gedeelte heb je zelf in de hand, de rest is een flinke portie geluk.

We hebben dit jaar een paar tuintjes erbij gemaakt in het veldje naast het huis. Micky had van allerlei zaad gekocht, een beetje teveel. 100 uitjes heb ik gepoot! Die doen het wel erg goed.


Vooraan staan de uitjes (en knoflook, en een paar tomaten en paprika er tussen).

Dit jaar ben ik ook aan het proberen om een "3 zusters" tuin aan het maken. Dit is een oude manier van telen van de Iroquois indianen, waar je eerst mais plant, dan bonen om tegen de mais op te groeien, en squash rondom de mais om schaduw te geven aan de voet van de mais. Ik ben benieuwd wat het gaat worden. De mais groeit in ieder geval en de rest zit in de grond.


De mais is al uit.
Achteraan staat een oude badkuip waar ik worteltjes in gezaaid heb. Met al de stenen in de grond groeien wortelen niet goed, dus dit is wel een oplossing.

Pa heeft van de oude planken van het terras een bak gemaakt, daar heb ik compost in gedaan, en de tomaten en paprika's doen het nu al goed. Pa heeft ook een hek gezet om het geheel om de hongerige diertjes weg te houden.

De tuin voor:


Ook hier staan wat tomaten tussen. Als je zaait heb je er altijd teveel.




2 planten hangen aan de waslijn, en ook hier tussen de bloemen staan tomaten, en zijn er bonen gezaaid.


Op het terras hebben we een paal gemaakt om nog 2 mandjes aan te hangen. Het staat mooi.

Vandaag was het zo warm! De mussen vielen van het dak, maar mijn plantjes schieten omhoog.

7 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Ben eigenlijk wel een beetje jaloers op jullie kleur aarde ;-)
Hier kost een zakje gardensoil al snel zo'n $ 3,00 en kan ik er 2 potjes van vullen. En is dat een clematis met die roze bloemen ? prachtig ! Zit hier de tomaten aan de plantjes te kijken zo ongeveer ha ha
Veel plezier met tuinen !

10:41 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ik heb ook plantjes gezaait en geppot, nou ja Gj dan. Ook hier groeit het lekker. Wij hadden blomen zaadjes in de volle grond gezaait en ondanks de nahct vorst hebben de meeste het toch overleeft. Viel me reuze mee.

Gr petra

1:25 a.m.  
Blogger Jasmino said...

Jouw enthousiasme over mooie bloemen wert aanstekelijk, leuk hoor! Wij moeten onze tuin nog helemaal opnieuw intrichten, het is maar een kleine stadstuin, maar ik heb me voorgenomen met veel kleur te werken. Daar ben ik dol op!

2:00 a.m.  
Blogger Annemiek said...

Bianca, de aarde die in de bakken zit en die heuveltje van de mais is allemaal compost van kippemest, bladeren, en groenteafval. De grond zelf hier is wat minder goed.

Petra, leuk he, als het allemaal groeit.

Jacqueline, dat vindt ik ook het mooiste met kleur. Ik merk wel dat ik het meest roze, paars en blauw kies, hoewel ik andere kleuren ook heel mooi vindt.

9:45 a.m.  
Blogger Petra said...

Een groene duim of vingers heb ik absoluut niet, maar toch vind ik een mooie tuin erg leuk. Het is hier vechten tegen de bierkaai, want we hebben bindweed in de tuin. Roei dat maar eens uit. Dat Indiaanse principe vind ik wel heel leuk! En van je vorige blog, foto's van watervallen vervelen nooit! Leuk, dat DaSom zo opgaat in haar leven hier, ze zal waarschijnlijk niet zo lang meer blijven, of wel? Ga je haar erg missen? Hoe was zij in vergelijking met de andere exchange students?

11:05 p.m.  
Blogger Petra said...

Een groene duim of vingers heb ik absoluut niet, maar toch vind ik een mooie tuin erg leuk. Het is hier vechten tegen de bierkaai, want we hebben bindweed in de tuin. Roei dat maar eens uit. Dat Indiaanse principe vind ik wel heel leuk! En van je vorige blog, foto's van watervallen vervelen nooit! Leuk, dat DaSom zo opgaat in haar leven hier, ze zal waarschijnlijk niet zo lang meer blijven, of wel? Ga je haar erg missen? Hoe was zij in vergelijking met de andere exchange students?

11:05 p.m.  
Blogger kastelke said...

Ik zie dat allemaal wel graag, plantjes in de tuin, maar ik ben er zelf niet zo handig in. Maar het ziet er dus bij jullie heel gezellig uit, Annemiek. En je pa kan zijn hartje ook weer ophalen!

4:19 a.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?