dinsdag, april 15, 2008

School systeem

Ik zal proberen een klein beetje uit te leggen hoe het zit met het Amerikaanse universiteit systeem. Ik ben er een heel stuk meer wegwijs in geworden de afgelopen jaren, omdat Bart erin zit, en ik zelf ook. Het kan best verwarrend zijn.

Ten eerste het puntensysteem, de credits die je krijgt als je lessen neemt. Een klas is 3 of 4 credits waard, 1 credit staat gelijk met 1 uur les in de week. Je kunt tellen op ongeveer 1 uur huiswerk per credit. Een student neemt 12-18 credits per semester (een semester is een half jaar).

De lessen zijn allemaal genummerd, bijvoorbeeld English 101 moet je hebben voordat je English 201 kunt doen. De lessen die beginnen met 1 en 2 zijn voor de eerste 2 jaar, en tevens alles wat er op een 2-jaars college onderwezen wordt. Er is veel flexibilieit, maar er zijn ook "pre-requisites", lessen die je gehad moet hebben voordat je verder kunt. Bijvoorbeeld mijn statistiek voordat ik de les in research kan doen.

Een community college is een 2-jaars school, waar je een associates degree kunt halen. Om het even verwarrender te maken: er zijn hier en daar ook 4-jaars scholen die een associates degree geven na 2 jaar.
TC3 heeft 3 verschillende associates degrees: een associates of arts (A.A.)en associates of science (A.S.) die bedoeld zijn als "transfer degrees", dus gericht op overplaatsing naar een 4-jaars school na 2 jaar. Het associates of applied science degree (A.A.S.) is meer gericht op een beroep.
Ik geloof dat je hier iets van 64 credits nodig hebt voor een associates.

Een 4-jaars college leidt op tot bachelor's (je bent dan 'undergraduate' student). Als je van plan bent om na 2 jaar community college verder te gaan naar een 4-jaars school moet je vanaf het begin samen met je counselor plannen dat je de juiste lessen neemt. Omdat ze hier allemaal in het SUNY systeem zitten is het makkelijker om de lessen te vergelijken en zullen de credits ook makkelijker overgeschreven worden.

Bij een transfer kijkt een admissions counselor van de 4-jaars school naar je credits die je gehad hebt, en geeft je de juiste credits van hun school hiervoor. Ze nemen maar een bepaald aantal credits aan van een andere school. Al heb je 100 credits van een school, en je wilt ergens anders naar toe, zullen ze nooit alle credits over nemen. Dan hebben ze ook nog eens de verplichting om een bepaald aantal credits op de nieuwe school te doen. Dus stel voor je hebt 100 credits op je naam staan en voor een bachelors moet je 125 hebben; de school neemt er maar 64 over, en dan zal je de rest op die school moeten doen.

Alle universiteiten stellen een bepaalde brede basis scholing verplicht. Hoeveel verschilt een beetje per school, maar je zult altijd een verzameling taal, kunst, geschiedenis en cultuur moeten hebben. Er zit een enorme variatie in wat je kunt kiezen om aan de verplichte vakken te voldoen. Zo had Bart anthropologie (wat hij leuk vond) en momenteel psychologie.

Ik heb het over associates en daarna een bachelors halen, maar je kunt natuurlijk ook gewoon op een 4-jaars school beginnen. Er zitten aan allebei voor en nadelen aan.

Na een bachelors kun je een master's gaan halen, een 2-jarige opleiding (dan ben je een 'graduate' student). Er zijn nu echter ook scholen waar je tegelijk met je bachelors je master's kunt halen. In het laatste jaar van je bachelors opleiding begin je dan al met lessen op master's niveau, en dan heb je na 5 jaar universiteit je master's. Er zitten wel weer restricties aan. Zo moet je GPA (grade point average) hoog genoeg zijn, anders kun je de master's lessen niet doen.

Ingewikkeld genoeg zo?

Een fijn iets hier vindt ik dat je bij elke opleiding een aantal 'electives' kiest. Je kunt dan je eigen interesses volgen en je weet nooit waar dat je naar toe zal brengen. Of het verhaal waar is weet ik niet, maar ik heb eens gelezen dat een Microsoft software persoon een calligrafie les gehad had, en dat we daarom de keuzes hebben tussen tussen al die lettertypes.

Labels:

6 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Het is inderdaad niet echt simpel te begrijpen het hele systeem. met name als je uit een ander land komt met een heel ander systeem. Ik begin er heel langzaam wat van te begrijpen en jou stukje heeft er weer wat aan bijgedragen.

Dank je!

gr petra

9:39 p.m.  
Blogger DixieChick said...

Voor onze studenten, die niet anders weten, is het soms ook erg ingewikkeld. Ze hebben een "checksheet" waarop ze kunnen aankruisen welke vakken ze allemaal gehad hebben in welk gebied (science, languages), zodat ze het een beetje bij kunnen houden.
Wat is jouw major eigenlijk Annemarie?

Grts,
Judith

2:09 p.m.  
Blogger Petra said...

Ook ik leer met Katja mee. Ik vind het wel een goed systeem met die overdraagbare credits, zeker voor mensen zoals ik, die op hun 18e nog helemaal niet wisten, wat ze wilden!

6:56 p.m.  
Blogger Annemiek said...

Judith, ik doe het RN to BSN, ik ben dus al verpleegkundige (met een diploma van heeeel lang geleden) en probeer nu mijn bachelors te halen.

10:35 p.m.  
Blogger kastelke said...

Bedankt voor de duidelijke uitleg, Annemiek!
Het lijkt me inderdaad wel een heel gepuzzel om het juiste traject uit te kiezen, maar anderzijds is het een veel meer flexibel systeem dan dat wat wij in Belgie hebben!

7:47 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Bedankt voor je uitleg... Ik vind het inderdaad heel ingewikkeld. 'k Vermoed dat ik er ook wel zal 'in' groeien...

Wat ik ook heb ondervonden, is dat zij een heel ander examensysteem hebben. Er wordt bv. rekening gehouden met je aanwezigheid, de werken die je hebt overhandigd en tussendoor krijg je dan ook een soort van testen. Na een semester ben je dan ook van dat gedeelte af.

In Belgie bv. krijg je onderwijs in een bepaald vak gedurende een heel jaar en legt aan het einde van het jaar een examen af... Toch wel heel anders! De stress is veel geconcentreerder rond die periode...

Groetjes,

1:43 p.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?