zaterdag, april 05, 2008

Op donderdag had ik het met Micky over wat we de kinderen leren, dingen waar je niet elke dag over praat zoals sexueel overdraagbare ziektes, en bijvoorbeeld over testikel kanker. Toen ik vorig jaar mijn klas health assessment had, was ik er nog eens aan herinnerd, en had ik de kinderen op een rijtje gezet om ze te vertellen over deze vorm van kanker en hoe ze zichzelf op kunnen controleren. Er werd toen natuurlijk heel lacherig over gedaan, dat kan je je wel voorstellen. Maar het is een ziekte die vooral bij jonge mannen voor komt, en goed te genezen is, vooral als je er vroeg bij bent. Het kan zich snel uitzaaien, daarom is het belangrijk om het vroeg te ontdekken. Jaren geleden heb ik er een 28 jarige aan zien sterven.

De dag nadat ik het er met Micky over had, had ik prompt een patient met testikel kanker. Een 24 jarige met uitzaaingen die met zijn eerste ronde chemo bezig was. Meestal wordt chemo op de dagbehandeling gegeven, maar dit was een 5 daagse kuur, vandaar dat hij bij ons lag. Hij heeft een hele goede kans dat het zal genezen, en daar hopen we dan maar op.

Toen ik thuis kwam heb ik Tim en Niels nog eens het hele verhaal gegeven over hoe ze zichzelf kunnen controleren. Tuurlijk weer een gegrinnik, maar ze zullen het wel ergens in hun achterhoofd bewaren.

Waarom ik dit hier nu vertel? Iedereen die dit leest, vertel het verder, aan je broers en zonen. Hier is een goede website met meer informatie.

Labels:

4 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Voorlichting kan nooit kwaad!!!!!

9:38 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Net wat je zegt: ook al doen ze er lacherig over ze weten in ieder geval hoe ze het kunnen onderzoeken en hoe het af kan lopen. Goed hoor die voorlichting !

11:30 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ik heb de website opgeslagen, en heb hem dus ook al doorgelezen. Ik heb tenslotte ook 3 mannen in huis.
Goed inderdaad dat er voorlichting is en bedankt voor 'sharing'.
Fijne zondag verder in het mooie Ithaca !

8:34 a.m.  
Blogger Petra said...

Bedankt, ik ga de website doorsturen naar Rick en Kai. Dit zijn dingen, waar je niet aan denkt. Het ziet niet bij ons in de familie, maar toch.

4:17 p.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?