dinsdag, april 01, 2008

TV klaagzang

Een dezer dagen moet ik eens naar de serie House kijken met een papiertje voor me waar ik opschrijf wat er allemaal mis mee is, maar ik weet ook dat ik me daar helemaal niet de tijd voor zal nemen. Micky zat gisteravond naar House te kijken, en ik terwijl ik met andere dingen bezig was kreeg ik er alleen het laatste half uur van mee:
House is zijn gewoonlijke arrogante zelf, een persoonlijkheid die er (hopelijk) in elke instelling al lang uitgeknikkerd zou zijn. Hij probeert op grove manier en met dreigenmenten toestemming van de patient te krijgen om een hersenpunctie te doen op de vriendin van de patient. Wat is hier mis mee? Alles. Een niet-familielid kan geen toestemming geven, of ze moeten van tevoren een 'healthcare proxy' getekend hebben zodat iemand anders wel toestemming voor behandelingen kan geven. Er zitten een heleboel legaliteiten vast aan toestemming geven voor operaties of onderzoeken. Ten tweede, toestemming afdwingen; ik zie de advokaten al in hun handjes wrijven.

Dan zit een dokter met patient te praten met de patient over zijn gevoelens. Niet veel artsen die daar de tijd voor nemen of hebben. In deze serie hebben ze altijd maar 1 patient die alle aandacht krijgt. Kon dat maar. Alle testen worden meteen gedaan, geen wachttijden! Halleluja! En o, onderzoeken worden ook allemaal door de arts gedaan. Waar zijn de echo, MRI en rontgen techs? De artsen zijn echt manusjes van alles, want niet alleen onderzoeken doen ze, ook voor een operatie draaien ze hun hand niet om. Wauw! Maar ik dwaal af. Terug naar deze patient.

Dan heeft de patient opeens meer pijn, en... de arts haalt de PCA sleutel (patient controlled analgesia) uit zijn jaszak, opent de pomp, drukt op wat knopjes en de patient zakt met een zucht van verlichting neer. Ik ken geen enkele arts die ook maar enig idee heeft hoe de infuuspompen werken. En die sleutels van de PCA pompen houden we opgesloten in onze medicatiekamer. In de PCA's zit Morphine of een ander narcotica en het zou anders wel erg gemakkelijk zijn voor iemand om er wat van mee te pikken als iedereen een sleutel had.
De artsen zijn ook altijd bezig met de infusen, medicatie inspuiten en dergelijke. Dat doen ze in de echte wereld ook niet.

Nou, dat zijn zomaar een paar dingen die eruit sprongen. Dan de grote hamvraag: WAAR ZIJN DE VERPLEEGKUNDIGEN???? Wie het weet mag het zeggen.

Je ziet wat mensen lopen op de achtergrond, het is helemaal niet duidelijk wie dat zijn en wat ze doen. Het zal zeker niet alleen door series zoals deze komen dat mensen geen idee hebben wat verpleegkundigen nu eigenlijk doen, maar het draagt er wel een steentje aan bij. Dingen die de artsen in deze serie doen wordt in werkelijkheid door verpleegkundigen gedaan, zoals de infusen en medicaties spuiten.

Maakt het wat uit of mensen een idee hebben van wat een verpleegkundige doet? Ik geloof van wel; iemand die bezig is om een carriere op te starten zal bijvoorbeeld nooit aan het beroep verpleegkundige denken als ze niet eens weten wat het inhoudt. We hebben nu al een groot tekort, en dat wordt alleen nog erger.
Het schaadt het beeld van verpleegkundigen als je ze in tv series alleen maar wat doelloos rond ziet lopen of helemaal niet. Een ziekenhuis zou niet kunnen draaien zonder verpleegkundigen.

Maar goed, het draait zich om kijkcijfers en House is een populaire serie. Dus laat mij maar fijn klagen en geniet van de arrogante bully, en hoop maar dat je nooit in een "tv stijl" ziekenhuis terecht komt :)

Labels:

10 Comments:

Blogger Jasmino said...

Ha, ik ken de serie House helemaal niet, maar ik heb me wel vaker afgevraagd hoe "echte" mensen tegen dingen aankijken die in series gebeuren.

Ik kijk zelf altijd naar E.R., dat is een van mijn favoriete series allertijden. Geweldig vind ik het! Overtreedt die serie ook alle waarheidsgrenzen?

2:07 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Klinkt een beetje als die ziekenhuis serie die toen in Nederland draaide. Als je goed keek zag je daar ook dingen die in een normaal ziekenhuis noooit zo gebeuren. Ik ken de serie House niet. Maar kijk ook bijne geen tv dus dat is niet gek.

gr petra

7:17 p.m.  
Blogger Petra said...

Hi hi, ik ken je aversie tegen de serie en je hebt zeker een heel goed punt. Maar ik vind het toch altijd wel onderhoudend, meer vanwege het detective achtige, dan iets anders.

7:47 p.m.  
Blogger @ndrea said...

Tja, het is ongetwijfeld precies tegengesteld van de waarheid, en die vent is een arrogante botte boer, maar ik vind het een heerlijke serie, kan er meestal erg om lachen. Natuurlijk juist omdat het een film is, niemand wil dit echt meemaken. Maar is dat niet met heel veel films?

2:45 a.m.  
Blogger kastelke said...

Ik ken die serie, en ik word er misselijk van!

In ieder geval mag je met dergelijke series niet verschieten wanneer jij bij een patient komt (in het echt) om hem een infuus te steken, en als die patient dan doodleuk vraagt/eist dat "de dokter" dat doet (want die patient denkt dat dat maar normaal is)...

3:22 a.m.  
Blogger kastelke said...

Doet me er nog aan denken: ik verstuikte mijn pols ooit, en ging naar de dokter. Zijn assistente (een verpleegkundige) was er die dag niet, en de dokter himself ging dus een steunverband rond mijn pols doen... Tegen de tijd dat ik terug bij de auto was, zagen mijn vingers al bijna blauw!

3:23 a.m.  
Blogger DixieChick said...

Ik heb net je blog ontdekt, en lees meteen een geweldig stukje. Het sluit echt perfect aan bij mijn vakgebied (media literacy). Als je het niet erg vindt, zou ik het dan eens als voorbeeld mogen gebruiken in een college?

Grts,
Judith

1:28 p.m.  
Blogger Annemiek said...

Jacqueline, naar ER heb ik ook lang gekeken, maar ik ben daar een beetje de draad kwijt. Het is wel een serie die het meest realistisch is, het medische gedeelte tenminste (hoewel onze ER heel wat rustiger is). Al die liefdes die er opbloeien, nou ja, dat is goed voor tv. Maar ook in deze serie draait het vooral om de dokters.

Petra, nu weet je waarom :)
Ja, ok, dat detectieve achtige is wel aardig.

Andrea, inderdaad het blijft tv.

Elke, beetje te strak gezwachteld :(

Judith, leuk dat je mijn blog ontdekt heb en dat je het een leuk stukje vindt. Je mag het zeker gebruiken. Lijkt me een goed onderwerp, media literacy.
Als je je wilt verdiepen in media en verpleging is er een website http://nursingadvocacy.org/news/news.html
Kijk onder media review.

8:23 p.m.  
Blogger Annemiek said...

Deze reactie is verwijderd door de auteur.

8:23 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ha ha, ik kijk ook altijd graag naar dokter House maar ga er eigenlijk altijd maar van uit dat mensen dat toch zeker niet als werkelijkheid zullen zien ? elke patient moet tijdens de behandeling geloof ik zo onderhand met electrische schokken weer tot leven gebracht worde. Pleit toch niet echt voor een "ziekenhuis" ;-)

9:40 p.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?