donderdag, november 08, 2007

Testen

Op dinsdag waren de plaatselijke verkiezingen, het dorp is hier flink verdeeld over de "issues". Bijna was ik vergeten om te gaan stemmen. Toen ik laat na mijn werk thuis kwam ben ik toch nog maar even terug gereden naar de school waar gestemd kon worden. Lekker ouderwets nog. Een paar oude dames zitten achter een tafel en zoeken je naam op in een groot boek. Ik moest mijn naam verschillende keren hard roepen tegen hun en spellen. Bij de naam staat een kopie van je handtekening, en die wordt gecontroleerd tegen de handtekening die je zet. Legitimatie hoef je niet te laten zien. Hier nog geen elektronische stemapparaten, maar zoiets.
Aan de hendel trekken om de gordijntjes dicht te doen, en dan knopjes omlaag zetten om op je kandidaten te stemmen. "Mijn" candidaten hebben gewonnen.

Woensdagavond hadden we een examen in Health Assessment, en mijn 4.0 GPA (grade point average, 4.0 is het hoogste dat je kunt hebben) is naar de knoppen. Het is toch al raak of missen met een examen, en hier stonden wel zo veel gedetaileerde vragen in dat ik er niks van gebrouwen heb. Heel veel vragen over harttonen, toch al een moeilijk onderwerp. Ik had 23 van de 65 vragen fout! De hele klas had het niet goed gedaan. Die hele les had zo goed kunnen zijn, met een andere manier van les geven. Deze man mag dan wel heel goed zijn in zijn onderwerp, maar voor mij en velen met mij werkt deze manier van les geven niet. Hij heeft een van de eerste boeken over health assessment voor verpleging geschreven, en heeft verder een hele reeks boeken op zijn naam staan. Een beetje een beroemdheid dus.
Nu is hij een paar weken op vakantie, wij kunnen lichamelijk onderzoek op elkaar oefenen en dan hebben begin december een examen waar we een compleet lichamelijk onderzoek op een persoon doen. Micky zal mijn proefpersoon zijn.

Ieder jaar moeten we onze Basic Life Support (reanimeren) vernieuwen, en dat heb ik vandaag gedaan. Dat boek had ik nog niet eens open gehad, maar het ging toch goed. Wel even mijn geheugen verfrissen hoeveel hartmassage vs. beademingen je moet doen; het is in de loop van de jaren vaak veranderd en elke keer moet je weer wat anders onthouden. Nu is het voor volwassenen 30:2, kinderen en babies 30:2, behalve CPR met 2 mensen, dan is het voor kinderen en babies 15:2. Ook zijn er veranderingen wat te doen als iemand stikt. Je doet eerst de Heimlich, maar als iemand dan bewusteloos wordt doe je compressies op de borstkast. Vroeger was dat op de buik duwen. Vroeger moest je ook een "blind finger sweep" doen, met de vinger door de mond om een obstructie eruit te halen. Nu mag dat niet meer, maar moet je in de mond kijken, en als er wat in zit eruit vissen.
We hebben goed kunnen oefenen, en dat is weer klaar voor een jaar.

Dan zit er voor mij nog een reisje in het verschiet. In december ga ik een weekje naar Nederland :) Ok, ik weet dat ik een warmere tijd uit zou kunnen kiezen, maar ja. Het iets leuks om naar uit te kijken.

Labels: ,

3 Comments:

Blogger Petra said...

Wel jammer, dat je 4.0 eraan ging, maar ja, mensen kunnen nog zo goed zijn in hun specialiteit, niet iedereen is een goede leraar.
Leuk voor Micky, proefpersoon zijn ;). Je bent wel heel druk bezig zo!

9:49 p.m.  
Blogger Jasmino said...

Om een goed leraar te kunnen zijn, moet je over meer vaardigheden beschikken en niet alleen veel kennis hebben over het onderwerp. Het is nu juist de kunst om die kennis op een effectieve manier over te brengen, en dat is een heel andere sport. Jammer dat jullie die pech hebben met een slechte leraar en dat je cijfers eraan gaan.

Maar wel een heel leuk vooruitzicht, een weekje Nederland! Veel plezier alvast!

2:35 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Troost je, mijn tweede assessment is ook niet zo goed meegevallen. Ook heel gedetailleerde vragen. Ik ben heel benieuwd naar mijn resultaat... Wel spijtig voor je dat die leraar niet zo goed meevalt.

Wat een ouderwetse manier van stemmen... Had dit toch anders verwacht.

Mooi vooruitzicht, naar Nederland. Ga je alleen of met de familie?

Groetjes,

10:19 p.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?