vrijdag, november 02, 2007

Sterrewacht

Een stralende dag vandaag! Vanmorgen eerst het huis onder handen genomen, en daarna met de hondjes gaan lopen. Micky had vrij genomen, en later hebben we samen ook nog een stuk gelopen. Het was best koel, maar van zo'n zonnetje moet je genieten.
Vanmiddag heb ik alle bloembakken leeg gehaald en opgeruimd. Alleen de vlijtige liesjes waren dood, de rest van de planten leefde nog. Jammer om ze dan weg te doen, maar het zou toch niet lang duren eer die ook bevriezen. Gewoonlijk is alles tegen deze tijd allang bevroren, dit jaar hebben we pas deze week een strenge nachtvorst gehad.

Al heel lang wilde ik nog eens naar het Fuertes Observatory, een sterrewacht te gaan. Jaren geleden ben ik er eens geweest met de kinderen. Ik vond het toen zo geweldig dat je Saturn met de ringen kon zien door de telescoop. De sterrewacht is alleen op vrijdagavond open voor het publiek, dus het is wachten op een heldere avond, en dan moet je er net aan denken om te gaan. Aangezien Niels momenteel astronomie leert bij zijn aardrijkskunde leek het me wel leuk om nu te gaan. Niels dacht daar anders over, en ik kreeg hem en Tim maar met moeite mee.
We hebben een sterrencluster gezien, M13, hoewel lang niet zo goed te zien als op deze foto. Dat was met een kleine telescoop. Met de grote telescoop hebben we komeet Holmes gezien, een komeet die een paar weken geleden plotseling helderder is gaan schijnen. Het was niet zo indrukwekkend om te zien als Saturn, meer een grote witte vlek, maar het idee om zoiets te zien dat zo ver weg is vindt ik wel mooi. Er is wel meer voor nodig om Tim en Niels enthousiast te maken, maar goed. Onderweg hebben ze wel de hele tijd over allerlei ruimte en sterrendingen zitten praten. Niels weet er erg veel van, en heeft al langer een interesse voor astronomie.

2 Comments:

Blogger Petra said...

Als het net als bij Kai is, maakt het wel degelijk indruk, alleen hoor jij daar niet over. Soms doe ik dingen met ze en denk, dat ze er niets aan vinden en dan hoor ik er jaren later opeens iets over. Niet opgeven, zulke dingen, hoor!

10:10 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ik vind het wel een intressant die sterren, maar mijn meiden vinden het niet veel.

Hier zijn ook de bloembakken afgelopen week leeggehaald.

Het is inmiddels wel echt voorbij met de warmte.

gr petra

11:14 p.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?