woensdag, oktober 10, 2007

Even bijpraten

Het is nu ongeveer anderhalve maand geleden dat ons gezin uitgebreid werd met DaSom, en het is tijd om eens een en ander te vertellen. Het is tot nu toe positief geweest. Ze is aardig, behulpzaam, en ze kan met allemaal goed overweg. De vraag "Why?" hebben we al honderden keren gehoord over alle mogelijke dingen. De taal gaat ietsje beter, maar het is nog moeilijk. Leg maar eens in simpele termen uit wat "common sense" betekend, liefst compleet met voorbeelden. Ik had eigenlijk verwacht dat de taal in een maand meer verbeterd zou zijn dan het nu nog is. Dat zal nog hard werken zijn voor haar. Ik snap wel dat het erg moeilijk is, ik moet er niet aan denken om Koreaans te leren!

Op school gaat het redelijk. Ze zit in ESL (English second language) voor gevorderden. Dat is 2 uur lang, en ze had eerst ook nog een uur waar ze huiswerkhulp kan krijgen, maar dat heeft ze laten vallen om koor te kunnen doen. Ze vindt niks aan dit ESL, maar ik denk niet dat ze een gewone Engelse les bij zou kunnen houden. Zelf heb ik er heel veel aan gehad om heel veel boeken te lezen in het Engels, en daarom heb ik haar wat simpele boeken gehaald bij de lagere school. Boeken zoals de 'Kleine huis op de prairie' serie, en de 'Dear America' serie. In ieder geval kan ze zo haar Engels oefenen met andere boeken dan "Of Mice and Men', wat ze op school lezen.

Ik vroeg haar of ze ook werkelijk leest in deze boeken, maar ze zei dat ze maar 1 bladzijde per dag leest. Dat schiet niet op, en ik heb voorgesteld dat ze een half uur per dag leest. Eens zien of ze het ook werkelijk doet.

Haar tweede vak is US geschiedenis. Daar zit ze helemaal mee te worstelen. We hebben haar al uren mee geholpen om dingen uit te leggen. Laatst moest ze een essay schrijven, dat was echt moeilijk.

Verder heeft ze wiskunde, dat is een van haar beste vakken in Korea. Ze zegt dat het hier makkelijk is. Ik ben benieuwd wat ze er van zal brouwen. Ik Korea moeten ze blijkbaar veel meer uit de kop knallen, hier moet ze het waarom begrijpen. Ze wil nu naar een moeilijkere klas, maar ik zei dat ze eerst eens de leraar moet vragen of hij dat ook zou adviseren. Zo had ze laatst een test waar ze de graphic calculator bij moest gebruiken. Ze heeft nooit geleerd om zo'n ding te gebruiken. Er is extra hulp voor wiskunde mogelijk, dus ik heb haar gezegd daar naar toe te gaan om te leren hoe je zo'n rekenmachine gebruikt.

Dan heeft ze nog beginnend computer programmeren. Dat is ook moeilijk, maar Tim kan haar hier een beetje mee helpen. Gisteren vertelde ze dat ze dit wil laten vallen voor iets anders, maar dat is een beetje te laat na 5 weken, denk ik. Dan maar harder werken aan het begrijpen!

Een leuke les die ze heeft is koor. In het begin ging ze er naar toe om piano te spelen, maar nu zingt ze zelf ook. In november zullen ze een concert hebben.

Misschien dat sommige dingen op school makkelijker worden als het Engels verbeterd, maar soms geeft ze wat snel op. Zo van 'ik snap het toch niet' in plaats van proberen te begrijpen. Ik verwacht dat dit ook een resultaat is van de verschillende schoolsystemen. Van wat ik eruit begrijp wordt in Korea veel meer nadruk gelegd op het onthouden. Hier is het meer leren begrijpen, en zelf dingen opzoeken en projecten doen.
De schooltijden in Korea zijn zo anders: van 8 uur tot 5 uur 's avonds en in het laatste jaar van high school van 8 uur 's morgens tot 10 uur 's avonds. Dat alles om maar in een zo goed mogelijke universiteit te komen. Mij lijkt dat alle zin om te leren zo teniet wordt gedaan.
Ik zie hier een beetje een gebrek aan initiatief. Als het voorgeschoteld wordt gaat het wel, maar dingen zoals extra hulp zoeken is een probleem.

Ik denk ook dat ze verwacht had dat het allemaal gemakkelijker zou zijn. In de wereld heerst het gerucht dat de Amerikaanse high schools makkelijk zijn, en misschien is het voor velen zo, maar het is zeker geen fluitje van een cent. Ik geloof dat de realiteit een beetje begint in te zetten. Deze week komen de eerste raporten en dan zullen we zien!

5 Comments:

Blogger Jasmino said...

Fijn dat het zo goed gaat met z'n allen, dat iedereen met haar kan opschieten! Je moet er toch niet aan denken iemand in huis te halen die niet eens aardig vind.

Het aanpassen aan een andere cultuur en een ander systeem moet je toch niet onderschatten, wat fijn dat jij samen met haar goed evalueert en haar stimuleert!

12:56 a.m.  
Blogger Petra said...

Leuk, dat je ons bijschrijft over hoe het met haar gaat. Tegen die verwachting van het "makkelijke" van de high school stootte de zoon van mijn NL vriendin hier zich ook. Het viel hem allemaal helemaal niet mee, terwijl hij toch in vier VWO zat in Nederland. Wel fijn voor haar, dat jullie haar begeleiden, want ik kan me zo voorstellen, dat dat niet in ieder gastgezin het geval zou zijn.

10:11 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Wat is dat toch als mensen een oordeel hebben over scholen in de USA. Het is een hele andere manier van lesgeven en benaderen en zeker geen Peanuts zoals sommigen inderdaad verwachten. Ik hoop dat Erben over een paar jaar nog high school mee kan pikken (als onze droom uitkomt en we gaan nog een keer naar de USA) Jesper kan dan zijn lagere school afmaken. Well, dat is voor later. Wel leuk om te lezen hoe het haar vergaat. Maar jij hebt je ook ooit aan moeten passen, dus kun je makkelijk er begrip voor opbrengen. Ze boft maar met jullie. Groetjes uit Waddinxveen, NL...

4:06 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Het is ook best even wennen hoor een ander school systeem, andere omgeving, andere cultuur. Ik zie bij mijn kinderen ook wel het verschil . De een is ook vrij makkelijk in " ik snap het niet" terwijl de ander juist doorgraaft tot ze het wel snapt. ELS hebben ze veel aangehad, en ook zij vinden het niet altijd even leuk. Ligt ook wel veel aan welke manier de leraar het invuld heb ik gemerkt.

Ook ik probeer alleen engele boeken te lezen en het gaat me wel steeds makkelijker af. Ook het studeren heb ik vaak een woordeboek bij de hand en kan soms lastig zijn.

gr petra

10:06 p.m.  
Blogger Dizzymisslizzy said...

Leuk om te lezen dat het zo goed gaat met jullie uitwisselingsstudente. Tja, dat sommigen het onderwijs hier beoordelen als makkelijk daar zal ik maar geen woorden aan vuil maken. Ik vind het hier behoorlijk pittig op college en ik was in Nederland ook niet 1 van de domsten.

Fabio moet van mij ook elke dag een half uur lezen om het engels goed onder de knie te krijgen, dus ik denk dat dat een goeie zet is van jou. Door veel te lezen bouw je een betere woordenschat op en dat is belangrijk. Ik kan me wel voorstellen dat ze die Amerikaanse geschiedenislessen moeilijk vindt. Je weet helemaal niks van al die dingen terwijl kinderen hier al vanaf de basisschool horen over hun geschiedenis. Wat mij hielp was om soms een film te kijken om een beeld te kunnen vormen over die periode in de geschiedenis. Probeer dan een film mèt engelse ondertiteling te kijken. Dan is het misschien beter te volgen.

9:37 p.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?