vrijdag, september 21, 2007

Veranderingen

Ik zit hier te twijfelen over wat ik hier wel en niet neer kan zetten. De hele wereld kan tenslotte meelezen. Hoeveel over mijn werk kan ik vertellen? Deze keer gaat het niet eens over patienten (hoewel indirect toch altijd wel), maar over de organisatie. Het kleed is weer onder onze voeten uitgetrokken. Hoe, wat, waarom, het is te veel om uit te leggen. Het kan best zijn dat deze verandering beter is voor het hele ziekenhuis, maar voor onze afdeling is het weer een enorme verandering.

Veranderingen zijn vaak goed, en in de afgelopen 13 jaar (13??!!) dat ik hier werk zijn er de nodige geweest. Vaak slecht, vaak goed, stilstaan zul je hier nooit. De veranderingen komen soms zo snel dat er geen tijd tussenin is om even adem te halen. Ik heb er totaal geen probleem mee om te veranderen en te leren, als het de patientenzorg ten goede komt. Misschien is dit ook een verandering die positief uit zal pakken, maar voor het moment is er alleen maar verdriet en kwaadheid. Tijd zal het leren. Zo gauw we weten of het positief was zullen we het wel weer even veranderen en op z'n kop zetten.

7 Comments:

Blogger Petra said...

Oei, dat klinkt helemaal niet fijn! Sterkte met het aanpassen en ik hoop, dat het allemaal toch nog goed komt! Heel vervelend, dat er met een zorgende baan als die van jullie zoveel gespeeld wordt! Nogmaals, sterkte!

10:14 p.m.  
Blogger Jasmino said...

Tussen de regels door klinkt vertwijfeling en verdriet..... ik hoop dat het goed uitpakt.

Ik sta ook positief tegenover verandering, maar het moet wel zorgvuldig, met een aangepast tempo en met invloed van medewerkers worden ingezet. Anders heb je zo een gedemotiveerde club mensen. Een functie in de zorgsector is toch al een hele grote verantwoordelijkheid.

Veel succes!

3:17 a.m.  
Blogger kastelke said...

Probleem is dat die veranderingen dikwijls eenzijdig genomen worden, door managers die geen voeling hebben met de dagdagelijkse praktijk. Eigenlijk zou men veel beter eerst eens heel goed moeten luisteren naar de mensen 'op de vloer', om dan een beslissing te nemen die op managementgebied verantwoord is, maar die ook werkbaar en wenselijk is voor de mensen die heel die veranderingen moeten gaan uitvoeren.
Annemiek, heel veel sterkte maar weer in die woelige periode die er nu zal volgen!

4:45 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Frustrerende is dat je vaak machteloos moet toezien, hoe ook de dingen die juist wel effectief waren door veranderingen weer teniet worden gedaan.
Hou je taai!!

7:02 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Veranderingen zijn niet zo erg. Stil stand is achteruit gang, maar het probleem zit hem vaak in het gat tussen de "beslissing nemers" en de werkvloer. Theorie en praktijk liggen soms verder uit elkaar dan het op het eerste gezicht lijkt.

Veranderingen roepen vaak weerstand op omdat het oude vertrouwd is. Als men niet in staat is met gefundeerde redenen te komen waarom veranderingen nodig zijn en de werkvloer de veranderingen niet kan begrijpen, kun je ook niet verwachten dat men er aan mee gaat werken en is het bij voorbaat gedoend te mislukken.

Ik hoop dat men bij jou wel in staat is te luisteren naar de praktijk want gezondheidszorg is veel te belangrijk.

gr petra

10:20 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

He, Annemiek, veel sterkte! 't Klinkt inderdaad niet erg goed... Hoop dat het uiteindelijk allemaal op zijn pootjes terecht komt...

Groetjes,

12:42 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ze zeggen vaak "verandering van spijs doet eten". Maar ondertussen ben ik erachter dat het niet altijd lekker hoeft te zijn. Ik hoop voor je dat het allemaal goed uitpakt. Sterkte in ieder geval...!

8:25 a.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?