maandag, augustus 27, 2007

De eerste dagjes met de gezinsuitbreiding

Zaterdag zijn we naar Buffalo gereden om DaSom te halen (ik had haar naam trouwens voorheen verkeerd geschreven). We zouden rond 12 uur in Buffalo zijn, dat werd half een, en de familie waar ze verbleef stond net op het punt om te vertrekken om hun andere gastdochter weg te brengen naar het vliegveld. We waren onze mobiele telefoon weer eens vergeten, en dus niet te bereiken.
We stelden ons aan DaSom voor, ze nam snel afscheid van de familie waar ze een maand gewoond heeft voor haar taalkamp, de spullen werden in de auto geladen, en daar gingen we.

Tijdens de autorit werd er heel wat afgekletst, tenminste tussen haar en ik. Tim en Niels moesten eerst even de kat uit de boom kijken. Het zijn allemaal nog korte zinnen, en een beetje handen en voetenwerk om met elkaar te praten.
Omdat we in de buurt waren van Darien Lake, en we nog tickets hadden, zijn we daar de middag naar toe gegaan. Dat was tevens een goede manier om het ijs te breken, en samen wat te doen, in plaats van rechtstreeks naar huis te gaan. Het was een leuke middag. Niels is weer een stukje dapperder, nog altijd geen rollercoasters, maar hij vond een ritje waar je hard ronddraait en over de kop gaat wel leuk. Ook Tim deed wat meer rollercoasters dan voorheen. DaSom is wel gek op rollercoasters.

Daarna was het op naar haar nieuwe thuis. Net voordat we thuis kwamen barstte er een noodweer los. Later hoorden we dat veel mensen zonder stroom gezeten hebben, maar we hebben geluk gehad.
Ondertussen heeft DaSom haar kamer al persoonlijk gemaakt door allerlei foto's op te hangen. Ze had naar huis gebeld om te zeggen dat ze goed aangekomen was, en later kregen we een leuke en lieve email van haar ouders. Het is toch ook wat om je kind een jaar naar mensen en een land te sturen dat je niet kent!

Gisteren zijn we naar de State Fair geweest. Dat was ook wel weer leuk. Geen foto's deze keer, ik had de batterijen leeg.

Vorig jaar had ik al veel foto's geplaatst, en veel dingen zijn toch ieder jaar hetzelfde. Bij het internationale pavilioen was ook een Japans/Koreaans eettentje, dat vond DaSom wel fijn. Ik heb ook wat Koreaans geprobeerd, het was wel lekker.

Vandaag hebben we haar aangemeld op school. Alleen heeft ze haar immunisaties niet bij zich. Ik weet niet of het niet verteld is door de organisatie, want elke school vraagt deze toch zo ver ik weet. Haar ouders zullen deze nog opsturen, het is om te beginnen op school geen probleem. Zolang ze die maar krijgen. Verder was het heel gemakkelijk om te registreren, wat papieren invullen. Dan heeft ze donderdag een Engels test om te kijken welk niveau ze kan doen. Dat wordt heel zeker ESL (English Second Language). Ze zei dat een ander meisje van haar taalgroep niet in ESL hoefde, maar ik geloof niet dat elke school zoiets heeft. Ook is DaSom's Engels zeker niet goed genoeg om mee te kunnen met een gewone les momenteel. Het zal nu zeker snel beter worden. Na deze test heeft ze een gesprek met de guidance counselor, iemand die haar helpt met lessen selecteren. Engels, US geschiedenis, en gym zijn verplicht, verder kan ze kiezen. Ze wil muziek, Frans, en wiskunde kiezen.

De balans van de afgelopen dagen is positief. Het is een aardige meid, ze heeft 1001 vragen, en giegelt veel. Het beantwoorden van alle vragen is soms moeilijk met het beperkte Engels. Leg de State Fair maar eens uit!
Tim en Niels zijn wat meer losgekomen en vooral Tim was behulpzaam met het beantwoorden van vragen over de high school.

Vanavond is mijn eigen les ook weer begonnen. Er staan weer heel wat taken op het programma!

6 Comments:

Blogger Jasmino said...

Ik wens jullie een leuk jaar in deze nieuwe gezins-samenstelling! Het begin klinkt goed, gelukkig kunnen jullie het goed vinden.

12:55 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Wel spannend hoor zo'n nieuw gezinslid. Leuk dat het begin coor beide kanten zo positief is. Dat wordt vast een goed jaar.

1:40 a.m.  
Blogger @ndrea said...

Spannend, zo'n nieuwe onbekende 'dochter' in huis. Hoop dat het heel goed klikt en dat ze zich snel thuisvoelt. Het lijkt me nu al moeilijk om over een jaar weer afscheid te moeten nemen.

6:36 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Mijn dochters hebben ook zo'n test gehad om te bepalen in hoeverre ze ESL nodig hadden. Sommige scholen hebben een eigen ESL leraar en sommmige scholen delen een leraar met andere scholen. Elke school hier in NY is wel verplicht om het aan te kunnen bieden. Mijn meiden hebben er veel aan gehad, zeker de eerste maanden. Met name met dingen die ze in de lesstof niet begrepen.

Ik denk dat het voor een groot deel aan ESL te danken is dat ze zo goed mee kunnen komen nu.

Wat fijn dat het zo goed klikt. Is tenslotte altijd afwachten.
Ik kan me voor stellen dat het best moeilijk is voor de ouders om hun dochter zo ver weg te sturen.

gr petra

11:51 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Wel fijn voor haar ouders te weten dat ze goed terecht is gekomen bij jullie en het naar haar zin heeft (en jullie ook).
Veel geluk !

9:38 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Hi there, fantastisch hoor dat jullie haar die kans bieden. Ik hoop dat Erben en jesper dat ook een jaar gaan doen. Alhoewel dat zeg ik nu heel stoer, maar als het zover is eh...Maar ze leren er enorm veel van. Groetjes en veel plezier met zijn allen.

3:01 a.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?