woensdag, augustus 16, 2006

Boeken

Langzaam maar zeker wordt het verkeer drukker in de stad. Het is goed te merken welke tijd van het jaar het is; de scholen staan klaar om te beginnen en de studenten komen terug. Er rijden extra veel auto’s met niet-New Yorkse nummerplaten, en veel Uhaul vans. Dit zijn de eersten die terug komen, of voor het eerst op de universiteit beginnen. Komend weekend zullen de meesten pas komen, en kun je beter uit de stad weg blijven als je de drukte wilt vermijden. Je krijgt dan het rijgedrag van iemand die de weg niet weet, maar dan met honderden vermenigvuldigd.

Bart had zijn boekenlijst voor komende semester gekregen, en we hadden via de website van TC3 alles besteld. Je kon kiezen tussen tweedehands boeken of nieuwe, en voor alles hadden we tweedehands gekozen. Alleen zijn biologie boek was er geen keus en moest nieuw besteld worden. Na wat zoeken op Amazon.com kwamen we er achter dat het toch wel wat scheelt om het daar te kopen; bij TC3 kost het $154, bij Amazon $130.

Gisteren gingen we zijn boeken halen. Micky wilde ook wel mee, dus die hebben we bij zijn werk opgehaald.
Bij TC3 ging Bart eerst zijn nieuwe studenten ID kaart laten maken om de lange rijen van volgende week te vermijden.
Bij de boekenwinkel bleek het dat 2 boeken er niet waren in tweedehands en we toch nog nieuwe moesten kopen. Hun computersystemen werkten niet samen en wat ik dus op de website te zien krijg, is dat de gebruikte boeken er zijn, terwijl die er in werkelijkheid niet zijn. Ik was er behoorlijk geirriteerd over, want ik dacht een goede besparing te hebben door gebruikte boeken te nemen. Als ik geweten had ze er niet waren, had ik ze ook via Amazon kunnen bestellen. Bart vertelde me “calm down”, hij was bang dat ik moeilijk ging doen, viel wel mee hoor.

Een paar lesjes hebben we wel geleerd;
*Nieuwe boeken zijn goedkoper bij Amazon dan in deze winkel, voor gebruikte boeken scheelt het zich niet veel.
*Koop de boeken zo gauw als je een boekenlijst hebt, dan is de kans het beste om gebruikte boeken te krijgen, en dat scheelt zich handen vol.
*Ga persoonlijk naar de boekenwinkel om zo veel mogelijk gebruikte boeken te krijgen, en doe het niet via de website; je weet niet of je de bestelde gebruikte boeken krijgt, of alsnog nieuw moet kopen.

Nu hebben we $40 extra betaald voor nieuwe boeken. Schrik even niet van de kosten; $570 voor de boeken van dit semester, en dat is met een besparing van $80 voor gebruikte boeken en via Amazon bestellen. Hopelijk kan hij er op het eind wat van door verkopen.
Boeken zijn big business hoor! Uitgevers brengen steeds weer nieuwe uitgaves uit, dat houdt iedereen aan het nieuw kopen. De winkel bij TC3 wordt niet door de school zelf gerunt, maar door een ander bedrijf, en ze doen goede zaken.



Hier ligt de "buit", alleen het biologie boek is er nog niet. Lijkt dit nu echt op iets dat $440 waard is?



Alsof we nog niet genoeg hadden uitgegeven gingen we daarna naar Target om nog wat meer benodigheden voor Bart te halen. Allemaal wel maar kleine dingen, schoolspullen en dingetjes voor het appartement. Dingen waar jongens waarschijnlijk nog niet eens aan zouden denken, zoals schoonmaakspullen. Maar ook schoonmaakspullen voor hem zelf zoals shampoo. Nu heeft hij zelf nog nooit shampoo hoeven uit te zoeken, en hij stond wel erg lang te kijken naar een groot rek met 100 verschillende soorten voordat hij er eentje uitpikte. Dat was nadat we hem ongeduldig porden.

Het was erg druk in de winkel, ook hier is te merken dat de studenten terug zijn. Je ziet ze lopen in de winkel met hun karretje vol met beddegoed en huishoudbenodigheden. Heel grappig is om ze verdwaasd te zien staren naar een rek vol wasmiddelen, en om ze onder elkaar te horen discusieren welke ze zullen nemen. Voor het eerst in hun leven staan ze voor de moeilijke keuze: met bleekmiddel of zonder.
Doet me een beetje denken aan mijn eigen kersverse immigranten tijd, dan heb je ook helemaal geen idee wat je uit die massale keuzes moet pikken. Een beetje imwendig leedvermaak is het wel om het bij anderen te zien.

5 Comments:

Blogger Petra said...

Ja, die boeken, zo duur! Gelukkig hoeven wij er met de middelbare school niet voor te betalen, in Nederland moest dat wel, weet ik nog. Natuurlijk, joh, hoe weet je nu welke shampoo te kiezen? Rick had jarenlang Finesse, maar volgens mij is die nu over de kop, oh, jee, het duurde even voor hij weer een lijfmerk had gevonden!

8:59 p.m.  
Blogger Mariska said...

Jemig, wat een geld voor (een paar) boeken!
Waren die van mij ook ooit zo duur??

Wel leuk om te lezen hoe er veel kan veranderen maar sommige zaken dus echt niet; dat Bart te vertelt om te 'calm down'. Zo van; "Mam, zet me alsjeblieft niet voor schut!"

2:37 a.m.  
Blogger Petra said...

Jeetje wat een geld....
Inderdaad, hoop dat je ze na dit jaar ook weer kan verkopen.

Enne... inderdaad die wasmiddelen. Was in het begin ook heel erg op zoek naar Omo of iets dergelijks. Gelukkig is er nou ook niet zoveel keus (ahum) Hou me nu bij Tide, zonder bleek overigens, hi hi hi.

7:10 a.m.  
Blogger kastelke said...

Wij zijn nu zo'n 250 euro kwijt voor de boeken van 2de Grieks-Latijn (jullie grade 8). Da's gelukkig heel wat minder, én ik hoop ze ook verder te kunnen verkopen volgend schooljaar.
Jaja, zelfs het kopen van shampoo kan een zeer tijdrovend iets zijn! LOL

7:25 a.m.  
Blogger Annemiek said...

Jullie hebben gelijk om mij er aan te herinneren dat we vroeger zelf de boeken moesten kopen op de middelbare school. Gelukkig hoeft dat hier niet, en hoeft het pas voor college. Volgens mijn vader kostten mijn boeken voor de brugklas fl 900, en dat was 30 jaar geleden! Pff, ik zal niet meer klagen. (maar ik hoop toch dat sommige van deze boeken voor meer dan 1 semester gebruikt kunnen worden)

4:06 p.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?