vrijdag, augustus 26, 2005

Gisteren ben ik begonnen met mijn on-line les, "introduction to literature". De eerste les was een orientatie over hoe de on-line lessen in zijn werk gaan. Daar alleen al deed ik meer dan 2 uur over, maar ik geloof dat ik het behoorlijk door heb. Ik ben begonnen met het leeswerk, en nu zijn er discussies over. Verder zijn er een paar quizes, mini-proefwerkjes, die doe ik dit weekend. Nu ben ik er vol enthousiastme mee bezig, en hopelijk blijft het. De kinderen vinden het wel leuk dat ik huiswerk heb!

Het weer is nog altijd heerlijk, niet benauwd en lekker warm. Eigenlijk wordt het hoog tijd dat het een keer regent, alle gras is dood, en veel bomen verliezen al hun bladeren. In de beek staat hier en daar nog een klein poeltje water, maar het meeste ligt hartstikke droog. Zo droog heb ik het hier nog nooit gezien.
Ik probeer iedere dag wat met de kinderen te gaan doen; gisteren hadden we Micky tijdens zijn luchpauze opgehaald en zijn we gaan picknicken en wandelen in een park bij Cornell. Vandaag kreeg ik de kroost niet in beweging.

Ik was zelf een paar uur weg naar een in-service op het werk. Het ging over tuberculosis en ik heb er veel van opgestoken. De verpleegkundige van het county health department vertelde er heel interessant over. Veel over de laatste research en behandeling. Wist je dat er maar 6 TB baccilli voor nodig zijn om je te infecteren? Brrr. Dat is maar een klein hoestje van een geinfecteerd iemand.
Hij had ook een wereld kaart bij zich waarop stond hoeveel TB in verschillende landen voorkomt. In Amerika 9 op de 100.000, en Nederland stond er als klein vlekje tussen in Europa met hetzelfde nummer, terwijl het in de rest van Europa de aantallen iets hoger liggen.
Ongeveer een derde van de wereldbevolking is besmet, maar de meesten krijgen nooit actieve TB. Het kan wel 60 jaar latent liggen tot het lichaam verminderde weerstand heeft en het de kop op steekt. Juist omdat we het hier niet zo vaak zien kan het wel eens over het hoofd gezien worden en ondertussen heel veel mensen besmetten.
In ieder geval helpt zo'n in-service om ons er meer alert op te maken.

3 Comments:

Blogger kastelke said...

Het is toch wel verontrustend om te horen dat TBC, nadat het in Europa eigelijk verdwenen was door de vaccinaties, terug aan een opmars bezig is.
De baas van een vriendin ligt momenteel zelfs in het ziekenhuis omdat hij getroffen is door TBC in de hersenen (of was het zijn hersenvlies?). Had ik nog nooit van gehoord! De dokters hebben dan ook een hele tijd moeten zoeken wat zijn symptonen veroorzaakte!

3:41 a.m.  
Blogger Annemiek said...

Iets dat ik gisteren ook geleerd heb; er is geen effectief vaccin tegen TB. Het BCG is alleen voor kinderen onder de 5 jaar effectief om een hele ernstige vorm van TB te voorkomen die dan in het hele lichaam voorkomt en 100% dodelijk is.
Wat erg voor die man, het lijkt me inderdaad een moeilijke diagnose. Er was hier ook een vrouw met TB die al jaren een nierziekte had. Toen er eindelijk TB in de longen werd vastgesteld, dachten ze dat die nierziekte ook door TB was veroorzaakt. Het is een rot ziekte.

7:37 a.m.  
Blogger Petra said...

Jullie droogte wordt misschien wel doorbroken als Katrina die kant op komt. Wij hebben vandaag een zeldzame bewolkte en regenachtige dag.
Leuk, dat studeren, ik heb online mijn personal trainer cursus gedaan, ook erg leuk. Ik vond wel, dat het op een gegeven moment heel wat zelf discipline vergde. Succes ermee!!

6:21 p.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?