dinsdag, april 21, 2009

Kippendrama #2

Gisteren waren de Kibbels en Bitz voor het eerst in hun leven eens goede en nuttige waakhonden. Zoals gewoonlijk lagen ze op hun bankje voor de raam te turen en opeens begonnen ze hard te blaffen. Dat gebeurd wel meer als er een gevaarlijk konijn of eekhoorntje op de oprit zit, maar deze keer hadden ze echt goed alarm geslagen. Er stond een vos op de oprit te kijken! Mijn eerste impuls was om er een foto van te willen maken maar toen dacht ik aan de kippen! Ik ben gauw naar buiten gegaan om ze in een hok te doen, met een baseball bat in de hand voor als die vos eens hondsdolheid zou hebben en me aan willen vallen. De kippen leken niet eens wat in de gaten te hebben. Door het regenweer waren ze vlakbij hun hok gebleven. Ik miste er echter 3! Vreselijk zeg, 3 kippen weg? Een streepjeskip, een pruikenkip en een gespikkelde. Ik heb een rondje gelopen om ze te zoeken en op de oprit lagen een heleboel zwart/witte veren van de gespikkelde. Verder niks te vinden. Ik was er behoorlijk van ondersteboven, zo zielig.

Later ging ik de eieren uit het hok halen en kwam ik erachter dat ik verkeerd geteld had. Alle streepjeskippen waren er nog, en eentje zat er eerder misschien in het binnenhok. Opeens kwam er ook een gespikkelde kip tevoorschijn, waar die gezeten heeft weet ik niet, onder het hok misschien. Ze heeft nog maar 2 veren in haar achterwerk zitten. Die heeft een 'close call' gehad met de vos, en het waren haar veren die op de oprit lagen. Dan was er nog maar eentje vermist, de pruikenkip. Van haar is geen enkel spoor gevonden en is wel de buit geweest voor de vos.

We hebben een en ander over vossen opgezocht, en zo te lezen zal hij niet snel opgeven. Dat bleek 's avonds al. Opeens een gekakel, en toen ik ging kijken rende de vos het bos in. Dat betekent de kippen 's nachts in hun binnenhok opsluiten, wat ze helemaal niet leuk vinden. Vandaag heb ik het buitenhok wat verstevigd, hopelijk goed genoeg.

Ik kan wel bijna een kippenblog beginnen, je blijft er wel mee bezig!

Labels:

9 Comments:

Anonymous Cisca said...

O nee!

Wat een vervelend idee zeg. Vooral dat je weet dat die vos waarschijnlijk nog vaker terug zal komen. Je zou toch denken dat zijn buikje wel vol moet zitten voor een paar dagen...

8:28 p.m.  
Blogger Petra said...

Oh gossie..... Wat zielig....
Hopelijk is het een vos met verstandsverbijstering en gaat hij ergens anders jagen.

9:33 p.m.  
Anonymous www.vandijkjes.punt.nl said...

Vossen schijnen inderdaad niet snel op te geven, zeker als ze buit hebben gehad. Die ene kip heeft wel een engeltje op haar veren gehad dus..

Mazzel dat de honden aansloegen anders was je waarschijnlijk meer kippen kwijt geweest..

gr petra

9:39 p.m.  
Blogger Bibi said...

Oh wat zielig voor je pruikenkip! Die rotvossen ook, ik hoop dat je het hok stevig genoeg hebt gemaakt en dat ie het snel opgeeft!

9:41 p.m.  
Blogger kastelke said...

Hondenbrokken of zo leggen voor de vos, zodat hij de kippen met rust laat?
Kunnen vossen klimmen? Anders een houten hogere omheining plaatsen?
Bah, geen idee wat helpt tegen zo'n dier. Ocharme je kippetjes, die hun hartje zal ook nogal rikkentikken als ze dat beest zien!

2:53 a.m.  
Blogger Petra said...

Ja, vossen zijn heel volhardend :(. Een vriendin van mij heeft er een, die achter haar kippen aanzat, uiteindelijk door animal control laten vangen en elders laten uitzetten.

6:29 p.m.  
Anonymous ruud said...

Ik zie het al helemaal voor me. Annemiek met een grote knuppel in de handen en de twee waakhonden achter je aan. Hebben jullie geen geweer?

Honden of kippen, je raakt er toch aan gehecht. Zorg maar goed voor ze.

8:14 p.m.  
Anonymous Bianca (Hollandranch) said...

Wat zielig ! wat zul je geschrokken zijn. Maar ja die vos zal waarschijnlijk ook puppies hebben om deze tijd van het jaar ? Het zijn wel mooie beesten maar heel jammer dat ze graag kippen eten. Vossen schijnen inderdaad heel volhardend te zijn, die blijven terugkomen zolang er wat te halen valt heb ik van buren hier gehoord. Gelukkig heb ik van vossen (nog) geen last.

3:46 a.m.  
Anonymous Monique said...

Pff, vossen blijven terug komen he ... Sterkte!

3:14 p.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?