woensdag, augustus 27, 2008

Over stenen

“Hoor je wat?” zegt mijn patient als ik mijn stetoscoop tegen zijn borstkas leg om naar zijn hart te luisteren. Die vraag en variaties erop krijg ik wel vaker, zoals “Still ticking?” “Nee,” zeg ik, en ik meen het.
Ik hoor echt niks. De patient schiet in de lach en zegt dat hij geen borstbeen heeft. Hij vertelt dat hij een open hart operatie gehad heeft, en daarna een infectie aan zijn borstbeen, waarna dit bot verwijderd is. Hier leer ik weer wat nieuws van, want ik wist niet dat je geen hart hoort kloppen als er geen bot meer is. Hij had me goed te pakken door me gewoon te laten luisteren.
Even later wijst hij naar een plastic potje op zijn nachtkastje. “Kijk eens wat voor een galsteen ze uit me gehaald hebben!” In het potje zit een steen zo groot als een golfbal. De dag ervoor had meneer een ERCP gehad. Ik kan me niet voorstellen dat een steen van die grootte via een ERCP eruit gekomen is en kijk nogal ongelovig. Dan lacht hij weer en vertelt me dat dit een geode (een soort holle steen met mooie mineralen erin) uit Zuid-Amerika is. Een gevoel voor humor heeft hij wel, en zoiets maakt mijn dag weer goed!

Labels:

5 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Dat wist ik inderdaad ook niet dat je het hart niet hoort kloppen dan, is het borstbeen tesamen met de ribben dan een soort klankkast zou je denken ? Grappig die steen ook, zulke patienten kun je goed hebben.

9:00 p.m.  
Blogger Jasmino said...

Ha ha ha, wat een grapjas is het zeg! Voor zulke patienten ben je toch graag een "target", nietwaar?

1:00 a.m.  
Blogger kastelke said...

Wat een lolbroek! Gelukkig zijn er nog mensen die de humor in zich houden, wat ze ook al achter de rug hebben of hoe ziek te toch zijn. Dat is als verpleegkundige ook wel eens aangenaam, denk ik.

4:35 a.m.  
Blogger Petra said...

Heerlijk zo'n patient.
Kan me voorstellen dat hij al helemaal zat te wachten op jouw reactie op zijn hartslag.

8:29 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Zelfs met een borstbeen komt het wel eens voor dat er geen hartslag te horen is... Toen mijn dochterje vorig jaar werd geboren stonden er binnen 5 minuten 5 doktoren, verplegers en zelfs studenten met een stetoscoop rondom ons kleine meisje.
Bleek na een paar uur zweten en de nodige hartversnellingen bij mijn vrouw en mezelf, dat er een gat in de longen was, waardoor lucht tussen haar longen en de borstkas ontsnapte.
Na een overnachting in 100% pure Oxygen groeide het gelukkig dicht en een jaar en 5 weken merken we er gelukkig niets meer van. Behalve dat het geen echte prettige ervaring was.

12:40 p.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?