zondag, april 15, 2007

Weer terug!

We zijn weer terug uit Philadelphia, en het was een leuk tochtje. Hoe leuk ligt aan wie je vraagt :)

Donderdag sneeuwde het toen we vertrokken, maar zuiderlijker klaarde het op. We waren om een uur of vier in Philadelphia, en onze Fabio deed het prima om ons er naar toe te loodsen.
We gingen naar het Franklin Institute, een wetenschapsmuseum waar de King Tut tentoonstelling was. We hadden kaartjes voor zes uur, dus genoeg tijd om eerst het museum te bekijken. We zijn er lang geleden, toen Niels nog in de luiers zat, voor het laatst geweest, en vonden het toen heel leuk. Nu was het wat minder, maar dat kan ook komen doordat het er zo druk was. Het zwermde er van de kinderen :) Of het kwam doordat onze kinderen wat minder interesse toonden.
Het gedeelte over het menselijk lichaam vond ik zelf het leukste. Tim en Niels vonden het vooral "gross".



Een groot hart waar je door kunt lopen en dat je hoort kloppen.


Wat er gebeurt als je te veel tijd op je loopapparaat doorbrengt ;)

Om zes uur konden we dan naar de King Tut tentoonstelling. Ik vond het heel interessant, wat de kinderen er van vond kun je wel raden. Het waren allemaal dingen die in het graf gevonden zijn, allemaal de kleine dingen. Je mocht er geen foto's maken, helaas.
Ik ben er nog niet achter waar de sacrofaag is, maar ik verwacht dat we daarvoor naar Egypte moeten. Jaren geleden zijn we in het archeologisch museum van de universiteit van Pennsylvania geweest, en dat vond ik ook indrukwekkend om naast dingen te staan die 5000 jaar oud zijn. Nu las ik dat dat museum opgeknapt is, maar om de familie daar ook nog naar toe te slepen zou te veel gevraagd zijn.

Toen we uitgekeken waren zijn we ergens gaan eten, en hebben Tim en Niels gezwommen en ik heb in de hottub gezeten. Helaas was het water in het zwembad mij te koud. Deze keer geen hele bende kleine kinderen in het zwembad (eentje maar), dus Tim en Niels blij!

Vrijdag zijn we naar het Adventure Aquarium in Camden, New Jersey geweest. Dat was heel mooi. We stonden eerst buiten in de rij te wachten (Koud!) dachten o jee, ook hier weer druk. Toch viel het binnen wel mee. Het is een heel mooi aquarium, hier wat foto's:




Piranha's


Mooie kwal


Angler Fish




Een gewaarschuwd mens telt voor twee


Deze vogel besloot verderop een kijkje te gaan nemen...


...en vond daar een State Trooper, waar hij een dansje voor deed (volgens mij was de vogel verliefd op de schoenen...)




Niels z'n favoriete diertjes

Er is een tunnel waar je door loopt met aan alle kanten vissen en haaien. Heel mooi om te zien; moeilijk om een foto te maken want die haaien bleven bewegen.




Help!


Een mooie mobile

2 filmpjes (ik kon zo een half uur gehypnotiseerd zitten kijken naar de visjes).






Uitzicht op Philadelphia vanuit het aquarium

Toen we uitgekeken waren zijn we weer richting hotel gegaan. We zaten dicht bij het gigantisch winkelcentrum van King of Prussia en daar moesten we toch even naar toe. Eerst hebben we er wat gegeten, en daarna winkels gekeken. Ha, met drie mannen bij me! We hebben Tim en Niels wat t-shirts gekocht, dat dat was alles wat ze wilden. Ze waren er snel klaar. Jammer want in Pennsylvania zit geen belasting op kleding, dus ook nog eens goedkoper.

Daarna hebben Tim en Niels gezwommen, ze hadden het zwembad lekker voor zich alleen. 's Avonds hebben we op de kamer een film gekeken, A Night at the Museum, heel leuk.

Zaterdag stond eigenlijk de Philadelphia Zoo in de planning, maar daar hadden de kinderen bij nader inzien geen zin meer in. Ze wilden het liefst meteen naar huis. Daar hadden Micky en ik weer geen zin in, en aangezien we dicht bij Valley Forge waren, zijn we daar naar toe gegaan. Dit is de plek waar Generaal Washington met zijn leger een winter heeft doorgebracht in de onafhankelijkheidsoorlog tegen de Britten. Het is nu een National Monument. We gingen eerst een kijkje bij het welkomscentrum nemen. Binnen was een kleine tentoonstelling over Valley Forge. Onder andere kwamen we erachter dat Nederland de eerste lening aan aan de Amerikanen gaf in die tijd.

Er wandelden en fietsten opvallend veel mensen met het mooie weertje, maar wij reden het rondje door het park. De eerste stop was bij een nagebouwd hutje. De hutjes werden door de soldaten gebouwd en ze woonden er met z'n twaalven in. Als je officier was hoefde je je hutje maar met 2 anderen te delen, en een generaal kreeg een hutje voor zichzelf.


Hutje


Hutje van binnen; aan elke kant 3 stapelbedden, met niet veel ruimte.

In een van de hutjes zat een "soldaat" en een vrouw, ook in kleding van die tijd, hun lunch te koken boven de open haard. Hij wist veel te vertellen.


Generaal Washington's huis


Nog eens Washington's huis


Washington's huiskamer


Generaal Washington's slaapkamer.


Een "soldaat" die alles fijn uit kon leggen en vragen kon beantwoorden.

Wel aardig dat Washington huur voor dit huis betaalde en het in tijd van oorlog niet zomaar inpikt van de eigenaars.

Hierna stopten we nog even bij de Washington Memorial Chapel, en daarna was het huiswaarts.

7 Comments:

Blogger Petra said...

Mooi die vissen!
Ziet er uit als een zeer geslaagd weekend

6:42 p.m.  
Blogger Petra said...

Katja gaat deze zomer twee kampen doen in Philadelphia en tussendoor heeft ze een vrij weekend. Ik hoop dan ook die King Tut tentoonstelling te zien.
Moest wel lachen om de nukken van de kinderen, we komen net terug van film en eten met Kai, Saskia en Aoife en die laatste neem ik echt nooit meer mee! Ze vond de film niets, wilde haar eigen maaltijd (hoewel Saskia hetzelfde bestelde) en nam daarna twee happen!
Toch hebben jullie een leuk weekend gehad en Valley Forge lijkt mij ook wel iets om te bezoeken!

8:07 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ben weer bijgelezen! Fijn zo'n weekendje Philadelphia... We zijn er zelf nog nooit geweest.

Ik kan me voorstellen dat die King Tut tentoonstelling de moeite was geweest. Ik kan daar ook zo van genieten. Met kinderen is het dan weer anders, vooral als ze klein zijn. Dan kan je eigenlijk nooit eens aandachtig de uitleg lezen, want die bengels (die dan tikkertje beginnen spelen of zo!)eisen constant je aandacht op...

Zo'n aquarium is dan wel weer leuk met kinderen. Vooral de haaien spreken tot de verbeelding. Leuke foto's!

Groetjes,

10:24 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Prachtige foto's. Zo te zien hebben jullie er een paar leuke dagen van gemaakt. AL valt dat inderdaad niet altijd mee met kinderen. Zeker als je ergens bent en toch nog dingen wil zien. Het ligt tenslotte niet naast de deur.
Ik had even op internet opgezocht wat Valley Forge was. Maar dat lijkt inderdaad wel de moeite waard. Ik ben heleaas nog niet zo thuis in de geschiedenis van de VS en ik heb de pagina even leerzaam door zitten spitten.

gr Petra

11:03 p.m.  
Blogger kastelke said...

Zo'n verslagen met foto's vind ik altijd leuk, dan krijg je zelf een betere indruk en kan je beslissen of je dat ooit ook wilt bekijken. Petra (Kasaka) haar verslagen lees ik dus ook altijd met aandacht.
Spijtig toch dat zo'n tieners dikwijls totaal andere interesse hebben... Misschien moeten ze voor die gasten maar eens een 'PC museum' (en dan liefst nog eentje vol games) installeren. ;-)

1:51 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ik kan me bij Wendy aansluiten. Ook ik vond het ooit stom dat we die dingen gingen bezichtigen. Nu ben ik blij dat we het gedaan hebben, en sleep ik mijn kids ook mee, hahaha. Leuke verslag en leuke foto's ! Groetjes...uit NL

6:36 p.m.  
Blogger Annemiek said...

Ah, er zijn meedere mensen met kinderen die er net zoals die van ons over denken :) Ik bedenk me dan ook dat ze er later wellicht anders over zullen denken.
Een PC museum zou een hit zijn. Ik geloof trouwens dat het in het wetenschapsmuseum in Boston was waar een de eerste PC's te zien zijn.

8:45 p.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?