zaterdag, juni 19, 2010

Micky's school

Een nieuwsartikel waar ik niet eens aandacht aan geschonken zou hebben, ware het niet dat Micky me erop wees, en het gaat over de school waar hij op gezeten heeft. Het gaat over Hacienda Heights, in Californie waar hij opgegroeid is, en waar zijn moeder nog steeds woont. Het schooldistrict heeft besloten om Chinees te onderwijzen, en heeft geld geaccepteerd van een Chinese regeringinstantie die de Chinese taal promoot om scholen, een "Confusius Classroom Grant." Veel mensen in het schooldistrict zijn het er niet mee eens, en denken dat door dat geld aan te nemen, en een hulpleraar uit China te hebben, de kinderen communisme zullen leren. De Daily Show kreeg hier lucht van en heeft er een stukje over gefilmd. Hier is de aflevering; het stukje begint na 10,32 minuten. Ze worden natuurlijk in John's stijl helemaal afgekraakt.

Hier is ook nog een nieuws artikel erover. Het valt allemaal wel mee. De school krijgt ongeveer $30.000 voor lesmateriaal, het is allemaal nagekeken wat er in de boeken staat, en de leraar is een Amerikaan van Chinese afkomst. De hulpleraar zal een onbetaalde stageloper uit China zijn. In een brief van de school staat het nog verder uitgelegd.

Ik vindt het wel een voorbeeld hoe communicatie mis kan lopen. Als het schooldistrict de ouders beter geinformeerd had zou er niet zo'n protest zijn geweest en misverstanden zouden vermeden zijn.
De stad Hacienda Heights heeft in 1 generatie enorme veranderingen doorgemaakt. Het uiterlijk is veranderd: toen Micky er opgroeide was het een voorstad, een typische "suburb" gebouwd in de jaren '50. Hij kon er op zijn cross fietsje door de bergen fietsen en om hun heen lagen de sinaasappelboomgaarden. Die zijn nu weg, en alles is volgebouwd.
Misschien een veel drastischere (is dat een woord?) verandering is in de samenstelling van de bevolking in die stad. Het was voorheen voornamelijk een blanke bevolking; in de laatste 20 jaar is dat verminderd naar 22%. Hispanics zijn 38%, en ongeveer 40% Aziaten, waarvan 22% Chinees.
Het zou vast een interessante studie zijn om eens te bekijken hoe het de samenleving veranderd heeft en hoe de culturen samenleven.

4 Comments:

Anonymous Bianca said...

Gezien de grote invloed van China wereldwijd en wat er allemaal geproduceerd wordt in China is het zeker handig om chinees te leren op school. Het is niet iets dat je later gemakkelijk leert, ik heb het ooit ook nog eens geprobeerd om Mandarijns te leren maar tjonge ik heb het opgegeven hoor ;-) Ik zag trouwens net op Wikipedia dat "chinees" de meest gesproken taal ter wereld is.
De school had inderdaad wel wat beter voor kunnen lichten.

9:07 p.m.  
Blogger Petra said...

Is dat dan Mandarijns neem ik aan? Er zijn een paar scholen hier, waar die taal wordt onderwezen, maar eigenlijk erg weinig voor zo'n veel gesproken taal. Maar dat zal in andere Westerse landen niet anders zijn.

11:28 p.m.  
Blogger Jasmino said...

Hoi Annemiek,

Ik heb vandaag weer even bijgelezen, jouw blog van de afgelopen 6 weken. TIjdens mijn vakantie is het er natuurlijk bij ingeschoten, maar nu we weer terug zijn kan ik het toch niet laten.

Wat een heerlijke verrassing dat jouw broers er waren, lijkt me erg leuk om mee te maken! Toch leuk dat jullie zo'n belangrijke mijlpaal met familie konden vieren! Verder heb ik weer genoten van al je foto's en schrijfsels over de omgeving, ik blijf jaloers op al die prachtige watervallen in de buurt!

Groetjes
Jacqueline

10:12 a.m.  
Blogger Annemiek said...

Bianca, lijkt me ook een goede taal om te kennen, maar ontzettend moeilijk om te leren.

Petra, inderdaad Mandarijns.

Jasmino, long time, no see :)
Vakantie gaat altijd boven blogs lezen!

9:24 p.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?