dinsdag, mei 19, 2009

Opruimdag

Een karwei waar ik al lang tegenaan zat te hikken; de kelder opruimen en schoonmaken. Er wordt altijd maar alles in geknikkerd, en in de winter is het er steenkoud en doen we er niks. Het was dus eens hoognodig en zondag hebben we het aangepakt. Behalve rommel lagen er ook muizepoepjes, dode insekten, en nog genoeg levende spinnen. Alsof dat nog niet genoeg was kwam ik nog wat anders tegen; een dode slang! Een kleintje van zo'n 30 cm, maar die is toch maar ergens binnen gekomen. Hopelijk komen er niet nog meer binnen. Een paar dagen geleden zat er een kleintje buiten op de trap naar de kelder, en ik heb de deur goed dicht gehouden.

Kibbels en Bitz zagen hun kans met de deuren open om via de kelder er tussenuit te gaan. Ver kwamen ze niet, want ze gingen op kippenjacht! Het was toch nog moeilijk om er een te vangen, maar Bitz had er eentje te pakken. Tim, Niels en ik renden alle drie achter haar aan, en toen we bij haar kwamen had ze de hele kop en nek van een streepjeskip al in haar mond. Tim heeft de kip snel gered, en we hebben de honden weer naar binnen geloodst. Daarna konden we de kip niet meer vinden. Die had zich zo goed verstopt! We gingen de honden er maar weer bij halen om te zoeken, aangelijnd deze keer, en die vonden haar snel. Als kippen zich willen verstoppen gaan ze heel stil op de grond liggen, en we zijn er een paar keer langs gelopen zonder ze te zien.
Dat was weer een kip met veel geluk!

Vanmorgen zie ik hoe stom ik geweest ben; al mijn tomaten en paprikaplantjes zijn dood. De afgelopen nachten had ik ze buiten afgedekt met plantenvlies. Dat ging goed, maar vannacht heeft het wat harder gevroren en daar hebben ze niet tegen gekund. Nou, dan maar planten gaan kopen. Ze zagen er toch al niet zo goed uit. Ik moet wel zeggen dat ik al jaren plantjes start van zaad, en dat dit de eerste keer is dat het niks geworden is. Volgende keer weer beter!

Labels: ,

6 Comments:

Blogger Bibi said...

Oh joh wat zonde van je planten.
Ik kan hier niet wachten om met de tuin te beginnen, nu hoor ik iedereen hier zeggen dat het beter is te wachten tot begin juni...JUNI!
Wat een mazzelkip heb je toch, ze zal nu wel een beetje getraumatiseerd zijn maar goed dat ze nog leeft.
Yuk een dode slang in huis, gelukkig is het maar een kleintje. Het kan misschien wel handig zijn om een levende te hebben die op de muizen kan jagen ;-)

12:12 p.m.  
Blogger Petra said...

Zonde van de planten! Onze "garden guru" op de radio raadde hier aan ze nog niet te planten vanwege de natte grond. Er is ook altijd wat. Jullie natuur ziet er net zo ver uit als hier in Newburyport.
Moeten de jongens trouwens aan het einde van het schooljaar uit hun apartement? Volgende zomer moeten wij Katja's apartement aanhouden, anders kan ze er het volgende jaar niet weer in.

7:38 p.m.  
Anonymous Bianca (Hollandranch) said...

Die hebben het naar hun zin gehad op kippenjacht ;-) Gelukkig waren jullie er op tijd bij.

Dat is zeker zonde van je planten, hier vreten de kippen mijn tomaten en aardbeien op grrr

9:56 p.m.  
Blogger Petra said...

Echte jachthondjes dus die Kibbles en Bitz. Toch apart om hen instinct in actie te zien. Al is het een stuk minder leuk voor kippie.....

Ieks een slang, Ik zou dus echt wel bang zijn dat hij nog een broertje of zusje heeft ergens ;-)

5:59 a.m.  
Blogger DixieChick said...

Jouw kelderopruim actie doet mij er aan denken dat ik toch echt de zolder onder handen moet nemen. Daar wordt ook altijd maar vanalles neergekwakt. Zucht. Ik heb er alleen helemaal geen zin in!
Maar fijn dat jouw kelder weer helemaal netjes is!
En zonde van je planten joh! Wij moeten dit jaar ook nog beginnen, en ik was al bang dat we te laat waren, maar blijkbaar kunnen we nog even wachten.

11:06 a.m.  
Anonymous www.vandijkjes.nl said...

Hier ook veel plantjes kapot gevroren. Helaas. Het was ook wel flink koud, hopelijk hebben we nu echt de laatste nachtvorst gehad.

Mevrouw kip heeft dus weer geluk gehad. Hier zit ook vanalles in de kelder. Ik ga er niet eens weer in.

Gr petra

9:22 p.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?