zaterdag, november 01, 2008

Poster

Nu heb ik dan de hele week vrij! Ik heb teveel vakantie uren verzameld, en er moet wat van opgemaakt worden anders wordt ik ze kwijt. Eigenlijk een luxe probleem. Nu is het lang niet altijd mogelijk om vakantie te krijgen wanneer je wilt, zoals in de zomer. Ik ga komende week gewoon wat thuis aanmodderen. Helemaal vrij ben ik toch niet, er zijn 2 vergaderingen waar ik naar toe ga. Ook maak ik het komende dienstrooster samen met iemand anders voor de dagdienst. Sinds een half jaar of zo doen we dit om de beurt, geen gemakkelijke taak!

Het is tevens "Medical Surgical Nurses Week", voorheen was het altijd maar voor 1 dag. We hebben er nooit iets voor gedaan. Wel leuk hoe het een sneeuwbal effect gehad heeft; ik stelde een paar maanden geleden voor iets in deze week te doen. Bij de ingang van het cafetaria is vaker een of ander 'display' als er iets gevierd wordt. Mijn idee was om dit voor onze afdeling ook te doen, en zo onze afdeling een beetje naar buiten te brengen.

Laatst was er een "Customer Service Fair" en het ziekenhuis had allerlei posters gemaakt met foto's van werknemers erop en die hingen daar. Hoe ik ook keek, ik zag niemand van onze afdeling, terwijl we de grootste afdeling van het ziekenhuis zijn. Ik was meer dan een beetje geirriteerd, en zei dat ook tegen iemand die ze gemaakt heeft. Hij zei dat hij alle leidinggevenden ge-emailed had, en dat hij van onze afdeling geen respons kreeg. Ik vroeg onze manager, en die zei dat het was omdat we niemand van onze afdeling in het customer service committee hebben zitten. Ja, zal wel.

Dus nu heb ik samen met iemand anders een poster gemaakt, en toen onze nieuwe director hoorde dat we dit wilden doen zei ze meteen dat we meer moeten doen voor onze afdeling. Dus de hele komende week is er elke dag een andere activiteit om de afdeling te vieren. Veel dingen hebben met eten te maken (hoe kan het anders), maar ook een competitie om in het kort te vertellen wat med-surg is bijvoorbeeld.

De poster is mooi geworden, ben er best trots op. Er hadden nog wel wat meer foto's bij gekunt, maar het is moeilijk om mensen bij elkaar te krijgen als het druk is!



Vanmorgen ben ik naar het ziekenhuis gegaan om het op te zetten. Ik kreeg er goede opmerkingen over. Alleen een persoon begon te zeuren dat haar foto er niet bij stond. Ik legde uit dat ik niet iedereen te pakken had gekregen. Wat ik haar had moeten zeggen is dat ik waarschijnlijk foto's heb gemaakt toen ze ontslagen was, voordat ze weer opnieuw aangenomen is. Sommige mensen is het echt noooooit goed.

Behalve foto's heb ik informatie over medical-surgical verpleging erop gezet, en antwoorden op de vraag "waarom kies je voor aan med-surg verpleging, wat maakt dit een speciale plaats om te werken?" Die vraag had ik rondgedeeld, en mensen konden hun antwoord opschrijven. Ik heb minder respons gekregen dan verwacht, maar toch nog genoeg om op de poster te zetten. Mijn eigen antwoord: I like Med-Surg because there is always something new to learn. There is such a large amount of knowledge you need. I like it that I get to meet people of all walks of life, of all ages. This makes it very interesting. It is a difficult place to work, but at the end of the day, I hope to have made a difference in someone’s life. Maybe by teaching a diabetic how to inject insulin, or maybe by preventing some complication of illness, or “just” giving a smile in a difficult moment."

Opvallend was dat alle antwoorden wat met elkaar gemeen hadden, terwijl niemand met elkaar overlegd had: de grote hoeveelheid kennis je moet hebben, de grote variatie aan mensen en ziektebeelden die we zien, en dat je je nooit hoeft te vervelen.

Verder had ik aan onze oude director ook nog gevraagd om wat info te sturen voor op de poster: hoeveel patienten we op onze afdeling krijgen. Toen ik die nummers binnen kreeg viel ik bijna van mijn stoel. Als ik zo zou moeten schatten zou ik 600 zeggen. Het echte aantal ligt tussen de 1130 in juli, en 1311 in januari dit jaar! Ik heb hier en daar collega's eens gevraagd om te schatten, en niemand die ook maar in de buurt kwam. Ze stonden allemaal versteld toen ze de nummers hoorden. We weten gewoon niet wat we met z'n allen klaar spelen, hoeveel mensenlevens we in handen hebben en we invloed op hebben.
Bart heeft het in een mooie grafiek gezet voor op de poster, het ziet er goed uit.

Labels:

4 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Leuk iniatief ! en die poster is zeker leuk geworden, maakt denk ik het medische ook een stuk meer menselijk voor patienten en hun familie.

Prettige "vakantie" !

8:21 p.m.  
Blogger Jasmino said...

Go annemiek! Het is altijd goed om te doen aan PR binnen je eigen organisatie, ik merk dat met mijn afeling ook. Ook ik werk op een ondersteunende afdeling, en dan zijn ze soms geneigd om je te vergeten, terwijl je helemaal niet zonder ons kunnen.

Een fijne vakantie week, ik kijk al uit naar nieuwe foto's van de Finger Lakes regio!

2:50 a.m.  
Blogger kastelke said...

Wat een geweldig initiatief van je, Annemiek! En tof dat de nieuwe baas er ook zo enthousiast op reageerde! Beloftevol voor de toekomst is dat.

P.S: leuke vragen die je opgesteld had voor de quiz van de Grote Alles Amerika meeting!!!

6:50 a.m.  
Blogger Petra said...

Goed van je, dat je je inzet voor PR van je afdeling! De poster ziet er leuk uit. Geniet van je "vakantie"!

4:54 p.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?