woensdag, januari 09, 2008

Volgende les

Vanmorgen kreeg Bart een telefoontje dat hij niet hoefde te werken. Het skigebied is gesloten! Ik geloof niet dat dat ooit is voorgekomen in januari. Het is ook zo warm geweest. Bart vertelde dat het water gisteravond de berg af kwam stromen. Ik geloof het graag.

Gisteren heb ik weer gewerkt. Eigenlijk was dat niks waard, met maar 1 vrije dag ertussen, zeker omdat het 12 uren diensten zijn. Het was weer ontzettend druk en die 12 uur waren er zeker 13 1/2. Vanmorgen werd er om 5 uur gebeld of ik kon werken, maar ik heb wel geleerd om nee te zeggen. Erg vervelend voor degenen die dienst hebben, maar je kan er aan afgebrand raken.
Het is erg druk momenteel. Ik kan niet zeggen dat er 1 bepaald iets is waar mensen mee in het ziekenhuis liggen, maar in de winter is het altijd drukker. Longontstekingen zijn er dan wel meer, maar toch had ik gisteren geen patienten met een longontsteking. Wel een paar met diarree en uitdroging, en verder dingen zoals nierfalen en hartklachten.

Vanavond was mijn eerste les "Healthy Aging". Ik denk dat dit wel een leerzame klas wordt. Ik werk heel veel met oude mensen, maar echt een les in gerontologie heb ik nog nooit gehad. Het is ook een studie die pas de laatste 30 jaar ontstaan is. Vanavond heb ik onder andere geleerd dat ouderen opgedeeld kunnen worden in jong oud (50-70), erg oud (71-89), en elite oud (boven 90). Oei, ik hoor bijna bij de jonge ouderen, en Micky en pa zitten in dezelfde categorie! :) Het is allemaal maar erg relatief natuurlijk.
Een dingetje wat we moesten doen en waar we lol mee hadden, is onszelf tekenen hoe we onszelf zien op 70 jarige leeftijd, en op 85 jarige leeftijd. Verschillende mensen tekenden zichzelf nog aan het werk als 70 jarige, een ander tekende een grafsteen. Ik tekende mezelf fietsend door Amerika, en als 85 jarige zittend op het strand met een drankje, kijkend naar de surfers met mijn rollator naast me, en een ander plaatje mijn kleinkinderen voorlezend. Micky vroeg later waar hij in dat strand beeld was. Misschien een van de surfer dudes?

7 Comments:

Blogger Petra said...

Met een positieve kijk wordt je in ieder geval een stuk gezelliger oud ;-)

10:54 a.m.  
Blogger Jasmino said...

Oud worden is toch wel heel apart. Hoewel ik nog lang niet tot de eerste categorie behoor, realiseer ik mezelf ook dat er toch wel dingen veranderen naarmate je ouder wordt, dat merk ik nu wel. Ik ben wel benieuwd hoe het mij zal vergaan.

2:57 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Zo zie je maar weer dat door dat het (Klimaat) veranderd, dat het weer ook mee gaat veranderen.Dat je dan plotseling ander weer beeld krijgt dat je niet had verwacht.

Je bent altijd welkom om een kijkje te nemen op mijn blogje, http://ibloghurt.wordpress.com

3:47 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Goed dat je af en toe 'nee' zegt, want anders krijg je inderdaad een 'burnout' en daar heeft niemand iets aan!

O, dat drankje en zittend aan het strand op mijn 85ste zie ik ook zo voor me! Laten we ze samen bekijken en bekommentarieren ;-)... Is dat geen goed idee?

Groetjes,

4:23 p.m.  
Blogger Petra said...

Met vriendinnen grap ik altijd, dat we op onze 85ste aan het strand wonen en met cocktails in onze hand de zonsondergangen bekijken. Hier kreeg ik ook een mailtje, dat het ski resort morgen dicht is. Het gaat dit weekend wel weer open. Toch is het hier tot nu toe een betere winter, dan vorig jaar, toen was er rond deze tijd nog helemaal geen sneeuw gevallen!

4:32 p.m.  
Blogger Hans Hendriks said...

Grappig is dat hoe mensen over zichzelf denken hoe ze oud gaan worden en of ze wel oud worden.
Ik hoop dat als ik 80 ben ik nog steeds kan paardrijden hoewel ik dan vast en zeker een opstapje nodig heb ha ha

11:42 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Mijn enigste tantein NL is nu 85 ook mijn oom leeft nog in goede gezonheid en ze wonen nog op zichzelf. Koken zelf, gaan samen boodschappen doen en alle dagelijkse dingen. Toen Gj er in Mei in nl bij haar langs ging, ging ze spontaan pannekoeken bakken voor hem. Zoals zij zou ik nu oud willen worden.

Gr petra

12:09 a.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?