vrijdag, december 28, 2007

Gimme Lido!

Vanmorgen moest ik bij de tandarts zijn voor mijn kroon. De tandpijn van een maand geleden was op de laatste dag van mijn anti-biotica kuur verdwenen en tot nu toe niet meer terug gekomen. Ik hoopte even dat mijn kroon daarom ook wel uitgesteld kon worden, maar zo gaat dat natuurlijk niet.

Ik maakte nog even een praatje met de tandarts over de verschillen met Europa. Blijkbaar gaan de witte vullingen maar een jaar of 10 mee, en die worden in Europa juist heel veel gebruikt. Deze vullingen krimpen erg en daardoor gaan er barsten in zitten, of er komen los van de tandranden waardoor er gaatjes ontstaan. Een gewone zilverkleurige vulling kan 30 jaar mee gaan. Hij had het ook nog even over het "business' aspect van de verschillende vullingen. Als de witte vullingen na 10 jaar eruit moeten, moet er zoals in mijn geval een kroon op. Een beetje 'job security' voor tandartsen dus.

Een ding doen ze hier erg goed en dat is verdoven. Hoera voor Lidocaine! De spuiten zelf zijn wel vervelend, maar het resultaat is prima! Nadat het ingewerkt was begon hij te boren, en het was nog erg gevoelig. Hij deed er nog een paar spuiten bovenop. Kan me niks schelen dat mijn halve gezicht verdoofd is, geef me maar meer! Hierna viel het allemaal wel mee. Ik bleek 3 gaatjes onder de vulling te hebben, en nu zit er een tijdelijke kroon op.
Deze tandarts is zo veel beter dan al mijn vorige bij elkaar. Die houden we!

8 Comments:

Blogger Petra said...

Blij dat je een fijne tandarts hebt gevonden! Ik moet nodig voor een schoonmaak gaan, maar ik vind de mondhygieniste vervelend. Saskia's tandarts is zo goed, dat ze niet eens doorhad, dat ze de lidocaine toegediend kreeg! Helaas neemt hij geen volwassenen in zijn praktijk ;).

8:53 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Ja in tandartsen zit enorm veel verschil. Helaas kun je dat aan de buitenkant neit zien. Ik moet hier ook heeel erg nodig op zoek naar 1.

gr petra

9:55 p.m.  
Blogger Hans Hendriks said...

Aaaggghhh weet precies hoe het voelt brrrr
Wij hebben hier ook nog geen tandarts gevonden/gezocht. De enige praktijk hier in de buurt ziet eruit als een oude bouwkeet met een afgebladderd bord aan de weg (hellup) Krijg al buikpijn bij het idee alleen al.
Ja erg he die witte vullingen dat die maar zo kort meegaan en dat je vervolgens aan een kroon moet. Het staat wel mooier maar ik heb liever een vulling die 30 jaar meegaat en liefst nog langer.

Groetjes en dat de rest van de tanden maar vooral heel en gezond mogen blijven !

p.s. Juf Kip zit te broeden sinds vanmorgen. Is dat even spannend !
Doen ze dat trouwens het hele jaar door ?

10:29 p.m.  
Blogger kastelke said...

Ocharme Annemiek, tandartsbezoeken zijn niet leuk.
Onze tandarts gebruikt de witte voor tanden vooraan in de mond, maar elk jaar kijkt hij ze na op barstjes zodat hij ze eventueel kan vervangen. Als je er snel bij bent heb je dus helemaal geen kroon nodig. Maar voor de tanden achter in de mond kiezen wij ook voor de 'zilveren'.
(alhoewel die ook weer tegenstanders heeft omdat daar lood in zou zitten en als je dan veel vullingen hebt zou je een loodvergiftiging kunnen oplopen, zeggen ze. Pfffft, wat moet een mens doen?)

5:14 a.m.  
Blogger Jasmino said...

Ik wist dat dus helemaal niet, het verschil tussen de witte en de zilveren vullingen. Goed om te weten!

Ik heb geen hekel aan de tandarts, gelukkig, maar ik heb dan ook zelden onderhoud nodig, behalve een beetje tandsteen verwijderen. Wij zijn vorige week voor 't eerst bij onze nieuwe tandarts geweest, een Engelssprekende damen, heel vriendelijk, met veel voorlichting. Dat zit volgens mij wel snor!

Ik heb trouwens een hekel aan verdovingen, als het even kan doe ik een behandeling zonder verdoving. Als het dan over is, heb je ook nergens meer last van.

5:54 a.m.  
Blogger Annemiek said...

Elke, in die "zilveren" vullingen zit kwik in, geen lood. Ik heb een site gevonden die de verschillen wat uitlegt; http://www.animated-teeth.com/tooth-bonding/a8-white-composite-fillings.htm

8:50 p.m.  
Blogger kastelke said...

Bedankt voor de correctie, Annemiek!

6:37 a.m.  
Blogger may said...

happy new year!

i replied to your question in the comment section of my latest post. i hope it answers your question.

thanks for dropping by....

8:27 p.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?