zaterdag, januari 12, 2008

Dagje New York

Het was alsof alle planeten in een lijn moesten staan om ons nog een keer naar New York te krijgen. Deze week vielen alle stukjes precies goed op zijn plaats; het was goed genoeg weer om te rijden, Bart, Micky en ik konden vrij krijgen, en de kinderen gingen gewoon een dag niet naar school.
Laatst had ik alle benodigde papieren voor mijn Nederlanderschap naar het consulaat gestuurd, op aanraden van een consulaat medewerkster. Maar goed ook, want ik had nog 1 ding gemist. Dat had ik nu wel en dus konden we op pad.
Echt, wat Nederland de Nederlanders in het buitenland aandoet om in persoon te moeten verschijnen voor een paspoort! Voor ons is het 4 uur rijden, en er zijn vast wel mensen die nog verder van een consulaat wonen. Daarbij is het consulaat maar 4 uur per dag open, en als je paspoorten of bijschrijvingen voor kinderen moet hebben, moeten die er natuurlijk ook bij zijn. Daarvoor moeten ze een dag school missen (of je moet natuurlijk in een vakantie kunnen gaan, maar ze zitten op 3 verschillende scholen en die hebben vaak op andere tijden vrij). De echtgenoot moet er voor kinderen ook bij zijn om zijn handtekening te zetten.

Op donderdag werden de kinderen allemaal om 12 uur van school gehaald om richting New York te gaan. De reis ging vlot en aan het einde van de middag waren we bij het hotel. We zaten in de Residence Inn by Marriott, aan de New Jersey kant. Vanuit ons hotel zagen we in de verte Manhattan liggen. Het is een spiksplinternieuw hotel, we hadden een suite. Dus 2 slaapkamers, met huiskamers en keuken, erg luxe dus. De jongens hadden zich al gauw geinstalleerd.


Lekker samen voor de tv.

's Avonds hebben ze met z'n allen gezwommen. Leuk hoor, dat hebben ze al lang niet meer samen gedaan, en dan is het leuk om te zien hoe goed ze met elkaar omgaan. DaSom zwom niet mee, maar duwde Tim wel in het water. Oei! Ik had gedacht dat ze met kleren en al in het water zou belanden, maar dat deed hij toch niet.
Voor te eten bestelden we een pizza, salade en lasagna op de kamer.

De volgende ochtend aten we ontbijt in het hotel, en gingen daarna op pad richting Manhatten, en met ons velen anderen. De bus vertrekt voor het hotel, en we zaten ingepakt als sardientjes, en snikheet. Het was net het spitsuur.
Maar goed, we kwamen er. Vanuit Port Authority liepen we naar Rockefeller Center waar het consulaat is. DaSom kon zo haar eerste indrukken van New York krijgen: druk!
Bij Rockefeller Center was net de Today Show voorbij;


De set van de Today Show. Deze show staat thuis altijd aan bij ons 's morgens.

Bij het consulaat moesten we beneden allemaal ID laten zien, en kregen we een kaartje zodat we naar boven konden. Ik vroeg daar naar de medewerkster waar ik een paar keer mee gesproken had, en die hielp ons goed. Het nog ontbrekende appostile werd gekopieerd en toegevoegd aan mijn stapel papieren. Plus $43, en dan zal ik over een paar weken mijn verklaring Nederlanderschap krijgen.
Dan nog paspoorten; weer meer papieren. Tim en Bart krijgen hun eigen paspoorten, Niels kan nog bij mij ingeschreven. Voor hun moest ik geboorteaktes laten zien, gelukkig hoefden dat geen nieuwen te zijn omdat ze nog bij mij in de pas stonden. En gelukkig hoefden er ook geen apostilles op. Ook moest Micky zijn pas laten zien en tekenen omdat 2 nog minderjarig zijn.
De pasfoto's hadden we vorige keer laten maken, er wordt wel precies gemeten of ze goed zijn. Ook die pasfoto's zijn een probleem hier; een gewone fotograaf maakt ze niet naar Nederlandse specificatie. In de buurt van het consulaat zit er wel een die ze goed maakt.
Dan de kosten, pfff, $81.75 per paspoort, $12 voor het bijschrijven van Niels, en $17 voor het versturen, want afhalen doen we toch echt niet.

Eindelijk waren we klaar en konden de stad in.


De bekende ijsbaan.

Het Sony Technology Lab ligt vlak in de buurt, en daar namen we even een kijkje. Het wordt genoveerd, en veel is er niet open. Het was eigenlijk niet de moeite waard nu, maar goed dat het gratis was. Het zijn allemaal techno-spelletjes die de kinderen konden doen. Misschien als het gerenoveerd is dat het dan beter is. We moeten nog een keer terug.

Van daaruit was het niet ver naar Central Park, dus daar naar toe gelopen. Ondertussen kon ik DaSom allelei dingen aanwijzen, zoals het Plaza hotel van Home Alone, en in Central Park het bruggetje van die film. Ze vond het allemaal wel leuk.
We stonden te discusieren of we naar het Museum of Natural History zouden gaan of niet, of naar downtown. We besloten maar meteen de metro naar downtown te nemen; DaSom wilde het vrijheidsbeeld zien.
Terwijl we daar zo stonden kwam er een "motorcade" langs; politie auto's met zwaailicht, een limo erachter, en daar achter een heleboel zwarte auto's met flitsende lampen en veiligheidsagenten. Een of andere hoge piet die ergens naar toe gebracht werd. Volgens mij val je minder op in een gele taxi!


De motorcade

Van daaruit hebben we de metro naar Battery Park genomen. We kwamen er achter dat je niet met 6 personen met een kaartje van 6 ritten door de ingang komt. Grr. Het liet maar 4 personen door. Dan nog maar een kaart erbij. Meestal hebben we een dagkaart, maar we verwachtten maar 2 ritten te doen en dan is een dagkaart niet voordelig. Weer wat geleerd dus. In ieder geval is zo'n rittenkaart een jaar geldig, dus we bewaren ze.

Vanuit Battery Park konden we even het vrijheidsbeeld zien, althans een beetje een schaduw ervan. Toen trok er een dikke mist over en was het weg. Dat was wel jammer.

Dit was me nog nooit eerder opgevallen in Battery Park;


Een vlaggepost die door Nederland aan de VS geschonken is.


Tekst op de vlaggepost.

Het begon ook nog eens te regenen, en even hebben we geschuild, maar het stopte niet.
We hebben snel een eettentje gezocht, een Subway, en daar broodjes gegeten. Het bleef maar heel hard regenen. We wilden eigenlijk nog naar Ground Zero, maar daar hebben we vanaf gezien. We waren al kleddernat alleen van naar het dichtstbijzijnde metro station te rennen.

We namen weer de metro en kwamen deze keer bij Grand Central Station uit. Daar waren we nog nooit geweest, een prachtig mooi gebouw.


Plafond beschilderd als sterrenlucht


Grand Central Terminal


Een drukte.

Hierna zijn we weer terug gelopen naar Port Authority waar de bus naar ons hotel vertrekt. Het regende ondertussen stukken minder, en we konden onderweg New York nog even opsnuiven.




DaSom op Times Square

Dan de geluiden van stad;



En kijk eens goed naar dit filmpje:


Zie je de fietser die zich aan de ambulance vastgrijpt en zich voort laat trekken?
Zoiets deden wij vroeger met de aanhangwagens van tractors :)


Foto vanuit de bus.

Laat in de middag waren we weer bij het hotel. 's Avond hebben we Mr Bean's Holiday gekeken, wel leuk.

Op zaterdag reden we weer terug. Onderweg zagen we een dood dier langs de weg dat je niet iedere dag ziet: een zwarte beer! Verdorie, nog nooit een beer in het wild gezien, en dan is de eerste die ik zie dood. Zielig hoor!

Op de grens van Pennsylvania en New York gaan we altijd nog een keer tanken. Het is toch te gek dat de benzine in New York 25-30 cent duurder is dan in Pennsylvania. We worden afgezet!
In ieder geval zijn we weer goed thuis.

Hier zet ik nog even de lijst van papieren die ik nodig had voor een verklaring Nederlanderschap, en dus een paspoort:
*naturalisatie certificaat
*een officiele copie van naturalisatie certificaat
*een appostille op deze copie
*huwelijksakte, niet ouder dan 12 maanden
*beboortebewijs van echtgenoot, niet ouder dan 12 maanden
*apostille op geboortebewijs
*verklaring van echtgenoot dat hij nog met mijn getrouwd is, genotariseerd
*mijn Nederlands paspoort
*echtgenote's Amerikaans paspoort
*bewijs dat ik hier woon, bv telefoon of gasrekening
*money order, hoeveel is afhankelijk van de dollarkoers

Labels:

9 Comments:

Blogger Jasmino said...

Inderdaad een heel gedoe om zo'n paspoort te kunnen krijgen, maar wel leuk dat er zo'n dagje NYC "aan vast zit".

12:59 p.m.  
Blogger Petra said...

Leuke foto's van New York!
Heb begrepen dat tegenwoordig iedereen lijflijk aanwezig moet zijn voor een paspoort, omdat er voorheen niet bestaande in buitenland wonende kinderen verzonnen waren, die wel kinderbijslag kregen.......
Dus kan die regel wel enigszins begrijpen, al is het voor jullie wel een hele toer.

6:27 p.m.  
Blogger Chuck and Anneke's RV travels said...

In 2002 ben ik nadat ik in 1980 met een Amerikaan getrouwd was en naar de USA verhuisd was Amerikaanse geworden. Op dat moment waren ze in Nederland bezig met de nieuwe wet, maar daar werd zolang over gezeurd, dat ik uiteindelijk eerst Amerkaanse werd en zo mijn Nederlandse nationaliteit verloor. Een aantal maanden later was de wet er door en moest ik met dezelfde rompslomp beginnen. O.a een document van de politie terplaatse dat ik geen criminaal verleden had. Ben zeker een week bezig geweest om alles inorde te krijgen.Vrienden in Nederland hebben mij geholpen met de uittreksels van geboorte en huwelijk.Nu heb ik dus wel weer mijn Nederlandse paspoort terug , maar onder mijn man zijn naam. Mijn meisjes naam ben ik kwijt. Kan die weer "terugkopen" voor XX aantal euros. Vaak denk ik dat het niet aldeze moeite waard geweest is. Misschien krijg ik tezijnertijd nog een klein AOW tje. Voor emotionele redenen had dit allemaal niet gehoeven.Ik denk dat ze het met opzet zo lastig mogenlijk hebben gemaakt.Ik heb wel eens gehoord dat als je man mocht te komen overlijden , je je Nederlandschap dan weer verliest, heb mij daar verder nog niet in verdiept.

Groetjes,
Anneke, Texas

8:51 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

MIjn hemel wat een gedoe. Ik mag wel vast beginnen want ik moet ze in 2009 verlengen. Voor ik zo'n lijst bij elkaar heb. De Nederlandse burocratie kennende.....

Ik dacht dat jullie verder moesten rijden want wij rijden ook al 3,5 uur.

Wel leuk dat je DoSom NYC heeft gezien. Jammer van de regen. Maar het is en blijft een machtige stad.

gr petra

10:02 p.m.  
Blogger Petra said...

Grappig eigenlijk, dat jullie in dezelfde staat als NYC wonen en er toch bijna net zover vandaan als wij zitten. Leuk voor DaSom om de stad te zien en ik weet alles van de rompslomp! Als mensen over Amerika's eisen klagen antwoord ik altijd, dat de Nederlandse eisen om zelfs je eigen staatsburgerschap terug te krijgen er ook niet om liegen!

3:45 p.m.  
Blogger Sylvia said...

He wij waren ook dit weekend in NYC! Wat toevallig! Misschien zijn we elkaar wel ergens op straat gepasseerd! Wij ook helemaal verzopen van de regen vrijdagmiddag.........

4:00 p.m.  
Blogger Annemiek said...

Jasmino; altijd wel leuk een dagje New York, al is het gedwongen :)

Petra; daar had ik niet bij stilgestaan, dat dat de reden is. Dat maakt het wat meer logisch, maar wel onpraktisch.

Chuck & Anneke; het is een heel gedoe ja. Vindt dat je het snel bij elkaar gekregen hebt in een week, zo snel was ik niet.
Ik vraag me ook af of het allemaal de moeite is, maar daar kom ik wel achter. Ik weet ook niet hoe het zit als de echtgenoot komt te overlijden.

Petra; ik had al een reactie op je blog gezet, maar deze papieren zijn alleen als je US citizen bent.

Petra; ja, van papieren kunnen ze overal wat van! Voor DaSom was het wel leuk om even naar New York te kunnen.

Sylvia; da's grappig. Miscchien staan jullie ergens op de achtergrond op de foto's :)

8:14 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Gelukkig hebben jullie nu alles in orde! Spijtig dat het nu net moest regenen, maar liever dat dan NYC nog nooit te hebben gezien (ons geval dus!)

Groetjes,

10:31 p.m.  
Blogger Hans Hendriks said...

Leuke foto's ! Tja of je nu te maken hebt met de Nederlandse overheid of de Amerikaanse overheid, ze hebben in ieder geval gemeen dat ze dol zijn op papieren rompslomp en ondanks of misschien wel dankzij al dat papierwerk mag je blij zijn als alles in 1x goed gaat.

Groetjes

11:13 p.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?