donderdag, juni 07, 2007

Tuin dag, en nog een vogel verhaal

Was gisteren een glas dag, vandaag was een tuin dag. Vanmorgen heb ik eerst op Niels z'n school geholpen. Ze hebben daar een tuintje dat door de leerlingen onderhouden wordt, onder de biologieles. De kinderen leren hierdoor van alles over planten en insekten. Toen Bart op deze school zat stond deze tuin nog maar in het prille begin en was er vooral veel werk met het aanleggen van de tuin en de paden. Nu is het vooral het onderhoudt. Er waren nog een paar ouders bij voor de supervisie, en die mensen wisten heel wat meer over planten en namen dan ik. Ik heb er ook weer wat van opgestoken, al is het moeilijk om al die namen te onthouden. Een van de struikjes waar een naamkaartje aan zat was het struikje dat we overal in het wild zagen afgelopen weekend en waar ik de naam van zocht. Het is een Mountain Laurel, en het is tevens de staatsbloem van Connecticut.
Ik ben er ook achter hoe de boom heet die nu overal in bloei staat. Het is de Black Locust. Deze boom heb ik wel eerder gezien, maar dit jaar valt het op hoe veel er massaal in bloei staan. Tegen sommige bergen ziet het er wit van.

Vanmiddag heb ik thuis in de tuin zitten werken. Het is veel werk, maar het was er een lekker weer voor, en voor mij geen straf om zo bezig te zijn.


Bloemetjes uit de tuin.

Er komt nog een vogel verhaal aan, dit keer over kippen. Dat zijn toch ook vogels.
Tim en een vriendje zijn voor een experiment voor school eieren aan het uitbroeden. Dat is al leuk genoeg, maar zondagavond hebben ze een deel van de eieren geinjecteerd met groene en blauwe voedselkleurstof. De eieren lagen toen 2 weken in de broedmachine, en ze zouden over een week moeten uitkomen. De bedoeling is dat de kuikentjes dan gekleurde veren hebben.

Gisteravond belde Tim's vriendje dat hij een kuiken hoorde piepen in het ei. Voordat ze uitkomen prikken de kuikens het luchtbelletje aan dat in het ei zit, en dan kunnen ze beginnen met het open prikken van het ei. Heel leuk is het als je ze al hoort piepen als ze nog in het ei zitten. Bart heeft eieren uitgebroed toen hij op de vijfde zat, en toen hadden we een kuikentje dat 1 dag eerder uitkwam dan de rest, en als hij piepte piepten de kuikentjes die nog in het ei zaten tegen hem terug.
Vanavond kreeg ik een update over de kuikens: 2 zijn er al uitgekomen, maar een ervan is doodgegaan. Nu is het wachten op de rest, en eens zien of ze er met groene en blauwe donsveertjes uitkomen.
Die nu geboren zijn hadden geen injectie gekregen.

Dan nog een kippeverhaal; onze beagles zijn echte jagers! Bitz kreeg het poortje van het terras open terwijl de kippen los waren en ze ging er meteen achteraan. Niels en ik achter Bitz aan, maar konden haar pas pakken toen ze een kip bij de vleugel vast had. Als het niet zo zielig was, zou het nog komisch zijn. De kip is er met de schrik vanaf gekomen, en is alleen een paar veren kwijt die Bitz in haar mond had. We moeten echt voorzichtig zijn en de kippen niet meer los laten als de honden buiten zijn!

3 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Wat een leuke projecten daar op school zeg.

Hier had GJ het konijntje van de Shirley in de tuin gezet, een stukje gras afgezet met gaas. Hij ging even naar binnen en toen hij terug kwam was het konijntje weg. Rhomar was er mee aan het spelen. Helaas was het konijntje niet zo gelukkig als die kip. Leg dat de volgende morgen maar eens uit aan een meidje van 8 jaar...
Het blijf een instinct.

gr petra

10:28 p.m.  
Blogger kastelke said...

Hahaha, nu haar zonen hun apenjaren wat ongroeid zijn, neemt ze er twee beagles bij! LOL! Je gaat nog kunnen rennen, Annemiek, daar ben ik zeker van. Maar ach, geen saai moment op die manier.
Terwijl zoonlief en ik ooit eens vol verwondering aan't kijken waren naar een egel die elke avond in onze tuin op bezoek kwam, is Dusza zo ook eens af komen stormen, en ze gaf die egel een stomp met haar hoofd zodat het beestje in een bolletje enkele meters vooruit vloog!
Die bloemetjes zijn mooi!

2:03 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Wat leuk inderdaad die projecten op school. Ik was ook altijd gek op biologie met al het flora en fauna etc. De gevleugelde verhalen van jou zorgen voor een glimlach om mijn mond. Fijn weekend, geniet van het mooie weer en dat er maar veel ***** mogen zijn.,..

5:02 a.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?