donderdag, oktober 05, 2006

Het nadeel van het werken in een ziekenhuis is dat je al zo lang van tevoren moet aangeven wanneer je vrij wilt hebben. Aankondigingen voor feestjes of schoolgebeurens komen misschien 2 weken van tevoren, en 3 van de 4 keer moet ik net die dag werken. Met 12 uurs diensten zul je ook altijd of een hele dagdienst moeten ruilen of iemand zien te vinden die een gedeelte van je dienst voor je wilt werken. Gelukkig hebben we wel een goed team, en meestal is er wel wat op te vinden.
Zo had Niels vorige week zijn open huis op school; ik moest werken, maar vond iemand die een paar uur voor me werkte. Vandaag had Tim zijn open huis, en ook deze dag moest ik werken. Ik vond iemand die 15.00-19.00 voor me werkte, en dan werk ik een gedeelte van een dienst van haar op een andere dag. Wat je niet moet doen om naar een open huis te kunnen gaan.
Als je zo dan een 8 uurs dienst draait, is het net alsof je werkdag maar heel kort is. Plus je bent klaar als het nog daglicht is!

Het open huis van Tim's school was wel leerzaam. Minder goed geregelt was dat het open huis van de high school en van BOCES op dezelfde avond zijn. Tim gaat nu een gedeelte van de dag naar de high school, waar hij US history, wiskunde, Engels en gym krijgt, en hij gaat een paar uur naar BOCES (Board of Cooperative Educational Services), waar hij computer technology doet, en een science les. Aangezien ik niet op de high school en BOCES tegelijk kan zijn, en ik het nieuwsgierigste was naar BOCES, ben ik daar naar toe gegaan. Het is een school waar je allerlei beroepen kunt leren, zoals monteur, electricien, verpleeghulp, en kinderopvang om maar wat te noemen, en dus ook computer technology.
Ik heb een praatje met de leraar gemaakt, en een heleboel vragen beantwoord gekregen. Eigenlijk was de bedoeling geweest dat Tim ook zou komen, zodat hij kon laten zien wat hij tot nu toe gedaan heeft. Dat had Tim dus niet gezegd, of het is het ene oor in en het andere oor uitgegaan, en ik was de enige ouder zonder kind erbij. Ik heb maar wat over de schouders van anderen mee gekeken wat ze allemaal doen. Ze kunnen voor deze les ook TC3 credits krijgen, dus het zijn wel lessen op college niveau. Tot nu toe heeft Tim een 92%, dat zit wel goed. De leraar gaf ook nog de opmerking dat Tim zo stil is :)

Daarna ben ik nog even met de science lerares gaan praten. Ik wilde weten wat het verschil tussen deze les is en de lessen op de high school. Toen Tim zei dat hij computer tech ging doen, vertelde hij er niet bij dat hij ook science op BOCES zou krijgen. Het blijkt dat ze 3 credits moeten hebben in science, waarvan 2 op regents niveau, het minimale. (verder is er honors en advanced placement). Tim heeft zijn 2 regents science lessen al gehad (aardrijkskunde en biologie), en kan daarom deze science les doen. Ze hoeven zich niet aan het regents lesrooster te houden, en kunnen daarom veel meer verschillende dingen doen, en veel meer zelf actief experimenten doen in de klas. Ze krijgen van alles wat, scheikunde, natuurkunde, en "environmental science". Zo hebben ze ze al iets met DNA gedaan (een of andere electrophoresis?), een Cornell professor kwam hierover les geven, en ze hebben zelf stuiterballetjes en silly putty gemaakt. Lijkt me wel leuke les voor Tim.

Toen ik thuis kwam viel ik zowat over de tassen en een plunjezak met was. Bart is weet thuis! Het is wel leuk, we zijn weer compleet. Hij hoeft woensdag pas weer naar school en heeft een extra lang weekend. Tim en Niels hoeven dinsdag pas weer, het is Columbus dag weekend. En ma is vergeten die dagen vrij te vragen en moet er 2 van werken.
Voor Bart is morgen de eerste dag dat hij vrij heeft sinds Labor Day weekend, het eerste weekend van september! Hij heeft nog elk weekend gewerkt, en elke dag door de week naar school. Knap dat hij het zo volgehouden heeft. Hij doet het werk wel graag,(en als het rustig is doet hij al zijn huiswerk), maar waarschijnlijk is dit weekend het laatste dat ze entree heffen in het park, en dan zit zijn baantje erop tot volgend jaar.

3 Comments:

Anonymous Anoniem said...

Heel interressant om te lezen hoe het er op de scholen in the USA aan toe gaat, Vind ik bij Petra ook altijd. Ook al zit ik nog niet in die leeftijd. Ik probeer wel zoveel mogelijk betrokken te zijn bij de school. Fijn weekend met het hele gezin !

4:42 a.m.  
Blogger Petra said...

Leuk voor Tim inderdaad. Zijn jouw jongens ook zo geinteresseerd in science? Het is Kai's favoriete vak, altijd al geweest. Prettig weekend, wel balen, dat je moet werken!

11:56 a.m.  
Blogger Annemiek said...

Niels en Bart vinden science wel leuk, Tim wat minder. Ik hoop dat hij het door deze klas wat leuker gaat vinden.
Ja, het is altijd leuk om bij de school betrokken te blijven, hoewel ik het moeilijker vindt nu ze groter worden.
Werken in het onderwijs geeft je wel altijd net goed vrij :)

10:41 p.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?