woensdag, april 13, 2011

Vakantie in de keys

Ga er maar even voor zitten hoor, want het is een heel verhaal geworden!

Woensdag
We moesten al vroeg opstaan om de vlucht van Ithaca naar Newark te halen om 0620. Deze ochtend hebben we hopelijk voor het laatst deze winter het ijs van de autoruiten moeten krabben. Micky zag zo tegen de reis op, en dan vooral de veiligheidsmaatregelen, zoals het fouileren. Laat hem er nu net uitgepikt worden! Hij had goed de pest in!
Het is maar een korte vlucht naar Newark, en hier zagen we dat het gras al wat groen begint te worden. We hadden 2 uur de tijd, en hebben lekker ontbeten bij de Ruby Diner. Ik had vliegveld eten verwacht, maar het smaakte prima.

Het was 3 uur vliegen naar Miami; naast me zat een man te hoesten en ik zag me al ziek worden deze reis. Gelukkig was zijn hoest maar tijdelijk. In Miami gingen meteen onze laagjes kleding uit, en de jas en trui hebben we verder niet meer nodig gehad. Het valt meteen op: je hoort hier alleen maar Spaans om je heen! We belden het auto huurbedrijf gebeld, en ze kwamen ons halen. Ook deze mensen beantwoordden hun telefoon in het Spaans. Het bleek dat ze alleen nog een schakelauto hadden en geen automaat (het was maar een klein bedrijf), en toen ze ons zagen twijfelen kregen we een upgrade, een wat grotere auto. Het is niet dat we geen schakelauto kunnen rijden, maar de laatste keer dat Micky mijn (schakel) auto reed kreeg hij prompt last van zijn jicht, en zijn voet is nog niet helemaal goed. Maar goed, geen keus, dus dat moet maar.


Onze auto.

We reden richting Key Largo, en onderweg hebben we wat boodschappen gedaan. Het was echt warm! Hoe vreemd om 3 uur vliegen nog in hetzelfde land te zitten, met een totaal ander klimaat. En overal palmbomen!

Het plaatsje waar we zaten is net onder Key Largo, Tavernier. We hadden hier een apartement in Ocean Pointe Suites. Het was echt mooi, een goed onderhouden resort. Op de parkeerplaats kwamen we wat wild tegen: we moeten stoppen voor een leguaan die overstak. Later zagen we er nog een boven in een boomtop waar we vanuit onze kamer.


Uitzicht vanuit onze kamer.


Uitzicht vanuit onze kamer.


De slaapkamer.


Zitkamer.


Palmbomen recht voor onze deur, op de 4e verdieping.


Ik heb al snel mijn plekje op het balkonnetje gevonden.


De apartementen. Er zijn 5 zulke gebouwen, dit is nummer 5. Lekker dicht bij het strandje en het zwembad. We zaten op de 4e verdieping.


Als je geen aanlegplaats reserveert, wordt je weggesleept.


Achterkant van het appartement.

Rondlopend genoot ik van de bloemen, net een botanische tuin.






Er was een heerlijk groot zwembad, met een heerlijke watertemperatuur.

Donderdag
Ik ben altijd vroeg wakker, en heb genoten van de zonsopkomst. Ik geloof dat ik nog nooit eerder de zon over de oceaan heb zien opkomen. Er was een houten pier met op het eind een overdekt stukje waar je lekker kon zitten.





Na het ontbijt zijn we meteen naar Keys Diver, een duikwinkel, gegaan om reserveringen te maken voor een snorkeltrip de volgende dag. Een boot brengt je naar het koraalrif, en daar kun je dan snorkelen. Terwijl we wachtten om te reserveren beantwoorde de vrouw wel 4 telefoontjes, en daaraan te horen wisten we al dat het voor vandaag toch niet meer ging lukken, wat we toch niet gepland hadden. Een hele aardige man hielp ons, en vertelde ons nog een paar dingen in de buurt die er te doen zijn.

De eerste stop was een grote souvenirwinkel, met veel schelpen, nogal toeristisch. Daarna naar het Wild Bird Sanctuary. Het was leuk om de vogels te zien, en ik oh en ah-de over de pelikanen.


Reiger.



Deze pelikaan wil naar binnen, het hok in.


Een uil die eens uit zijn hokje komt kijken.


Strangler Fig.

Hierna reden we richting zuiden met een niet duidelijk doel, en kwamen bij Chilli Willie uit voor lunch. Vlakbij ligt het Geological State Park, dus daar gingen we een kijkje nemen. Het was niet zo interessant, een oude quarry, met veel koraalfossiel. Het was erg warm, en we waren er snel weg. We leerden een beetje over de geschiedenis van het eiland.

Na nog wat boodschappen gingen we terug naar het apartement, en daarna het heerlijke zwembad in. Hier hoorden we verschillende talen, Duits, en Zweeds, en in de winkel eerder ook Nederlands.


Elke avond gingen we op dit strandje onder de sterren zitten. Het water lokte hier niet echt om te zwemmen, maar het was er lekker vertoeven.

Vrijdag

Ik was alweer vroeg op en zat de de zonsopkomst te bekijken vanuit de pier.

Zo mooi, er kwam net een zeilboot voorbij.







De leguaan die steeds bovenop de bomen lag te zonnen.

Deze leguaan kwam uit de bosjes lopen terwijl we aan het strand waren.

Tegen de middag vertrok onze boot om te gaan snorkelen.


Op weg naar het koraalrif waar we gingen snorkelen. Het was zo'n 2 mijl van de kust. Voordat we vertrokken kregen we uitleg over het snorkelen en over de veiligheidsmaatregelen. Onderweg kregen we de snorkels, vinnen, en zwemvestjes uitgedeeld. Micky deed niet mee met het snorkelen. Zijn voet wat opgezwollen en pijnlijk, dus hij zou die vinnen niet aankrijgen. Hij vond het prima om niet in het water te hoeven.

Ik wordt altijd wat misselijk op een boot, en had 's morgen een halve Dramamine ingenomen. Ik wilde niet meer nemen omdat ik het nog nooit eerder heb gehad, maar de andere helft nam ik wel mee. Er was 1 persoon die al op het eerste stuk op de boot overboord hing en de hele rest van de tijd ziek was.

Na ongeveer een half uur waren we bij het koraalrif in het Pennekamp State Park, en daar konden we het water in. Nou, varen op die boot schommelde niet erg, maar zo snel we stopten ging hij erg op en neer. Het water aan het strand leek nog redelijk glad, maar hier waren de golven wel een meter hoog. Je kon echt niet staan zonder je ergens aan vast te houden!

Ik vond het wel spannend om hier in het water te gaan hoor! Ik heb 26 jaar geleden gesnorkeld, en dat was vanuit het strand zwemmend. Dit was even wat anders, zomaar in het hele diepe water. Er waren verschillende mensen die zich daaraan verkeken hadden en meteen weer in de boot terug gingen. Ik ging dus te water, en het was best even griezelig hoor. Het wende echter snel, en ik had het snel te pakken hoe het allemaal moest.
We waren vlakbij het standbeeld van Christ of the Abyss, dus die heb ik even bekeken, leuk om eens te zien, maar ik vond visjes kijken veel leuker. Ik weet niet welke soorten ik allemaal gezien heb maar het waren er veel. Soms leek het alsof je de vissen aan kon raken, maar als je je hand uitstak waren ze toch nog ver weg. In het water lijkt alles veel dichterbij.
Terwijl ik daar zo dreef hoorde ik iemand roepen. Ik keek op en bleek een halve meter van een boot te zijn. Dat was schrikken! Het was een boot vol duikers die er even eerder nog niet was. Daar ben ik rap van weg gezwommen. Het met zoveel snorkelers bij elkaar nog best uitkijken dat je niet iemand in het gezicht trapte met je vinnen. Eigenlijk was ons verteld dat we een 'buddy-system' moesten hebben, een andere persoon bij ons, maar ik was maar in mijn eentje aangezien Micky in de boot bleef. Hij hield wel een oogje in het zeil hoor!

Na een tijdje werd het ondanks het warme water toch wat koud en ging ik weer terug naar de boot. Het was nog niet gemakkelijk om op het trapje van een schommelde boot te klimmen. Ik had genoeg zoutwater gehapt, en die boot ging zo hard op en neer, dat ik het wijs vond om mijn tweede helft Dramamine in te nemen. In het water ging je natuurlijk net zo hard op en neer, en dan zie je het zeewier ook nog eens op en neer gaan daar beneden. Ik was niet echt misselijk, maar toch niet 100%. Nou, je ziet het al aankomen. Nog geen 10 minuten later hing ik overboord om de visjes te voeren. Ik schaamde me rot en vroeg aan de kapitein die vlakbij stond of dit vaak gebeurd. O nee, zegt hij met een serieus gezicht, jij bent de eerste.

Gauw daarna gingen we naar snorkelplek nummer 2, en onderweg was alles weer prima, zolang de boot vooruit ging. Ik heb nog een tweede keer gesnorkeld, maar kreeg het toch al snel koud en ging de boot in. Het was wel grappig dat bij de eerste stop iedereen bijna stond te dringen om de boot uit te gaan, bij de tweede stop werd het al minder enthousiast, en bij de derde stop gingen alleen de die-hards er nog uit.
Ik heb de visjes nog een paar keer gevoerd hoor. Telkens als ik dacht dat het goed ging, ging het weer mis. Bij de railing zaten een paar mensen, maar die waren snel weg toen ik ertussen sprong om wat er nog in mijn maag zat overboord te gooien. Ik moest wel stilletjes lachen hoe snel ze weg waren. Op een gegeven moment hing ik samen met een Duits meisje overboord. Van de 30 mensen op die boot zijn er wel 10 ziek geworden!
Toch zou ik het nog eens over doen, het was erg mooi om het koraalrif te zien.


Zo gauw we weer aan het varen waren op de terugweg was ik er weer prima aan.

In het apartement hebben we eerst gedouched, en daarna wat eten gehaald. Ik had er honger van gekregen haha! Nou, ik zal het thuis nog vaak moeten horen, want Micky moest het natuurlijk meteen vertellen.

Zaterdag
Ik wilde naar het Turtle Hospital in Marathon voor een rondleiding, maar helaas waren we niet op tijd, plus dat de tour al vol zat; reserveren is echt nodig. Nou, dat houden we nog tegoed. Reden temeer om een keer terug te gaan.
We reden door naar Key West. Het is best een mooie rit met aan beide kanten water.


Stukje weg naar Key West.


Seven mile bridge.

We stopten bij een strandje in Key West.


Smathers Beach Key West.



Daarna naar het zuidpuntje van de USA. Het was er erg druk en er stond een rij te wachten om een foto te nemen. Het was ons wat te druk en toeristisch, maar we hebben het even gezien.




Huis in Key West.

Daarna zijn we weer richting noorden gereden (je kunt daar maar 2 kanten op eigelijk), naar het Bahia Honda State Park,. Eerst aten we daar een hapje, en tewijl we daar aan het water zaten sprongen de vissen uit het water.


Zie je hem? Blijkbaar doen ze dit als ze opgejaagd worden.

Op een informatiebord...


... deze foto van een ansichtkaart uit de jaren '40:

Klein wereldje.


Eilandje in de verte, met kajakers, bij Bahia Honda State Park.



Er is een oude brug, die in een orkaan gedeeltelijk verwoest is. Ernaast is een nieuwe brug gebouwd, en een stukje van de oude brug is hersteld zodat je een mooi uitkijkpunt hebt.


"Arnold was here."
Het lijkt wel iets uit een apocolypse film.


Dezelfde oude brug.


Uitzicht vanuit het kleine stukje nieuw gebouwde brug.
Vanaf de brug zagen we beneden roggen zwemmen, een prachtig gezicht!


Er is hier een van de weinige zandstranden op de keys. Een stuk van dit strand stonk van het zeewier, maar we vonden een plek waar dit niet zo was. Je moest wel door een laag zeewier heen stappen om bij het water te komen, maar het was er heerlijk zwemmen en niet diep. Ik bleek mijn badpak vergeten te zijn, maar had gelukkig nog een korte broek en t-shirt in de auto liggen en daar heb ik maar in gezwommen. Micky had een visje dat hem wel mocht en steeds bij hem kwam, grappig. Niet ver van ons vandaan waren een stel pelikanen aan het duiken en vissen. Ook zo mooi om te zien.

Weer thuis gekomen hebben we nog eens in het zwembad gezwommen bij zonsondergang, en weer aan het strandje onder de sterren gezeten. Ahhhh!

Zondag
De laatste volle dag alweer. We gingen naar het Pennekamp State Park, en daar hebben eerst ontbijt picknick gegeten die we meegenomen hadden. Het begon er al vroeg druk te worden. We wandelden een klein stukje tussen de mangrove bomen; Micky's voet was nog altijd pijnlijk.


Mangroves wandelpad.


Indiana Jones

Gelukkig wilde Micky toch kayakken, en we hebben voor een uurtje een 2-persoons kayak gehuurd en tussen de mangrove bomen geroeid. We hadden nog nooit gekayakd, het beviel prima. Het was midden op de dag, en behoorlijk heet. We hebben dat stuk geen vogels gezien, wel veel vissen in het heldere water, zelfs een rog. Het was heel erg mooi.
Hierna waren we allebei wat loom, en we zijn terug naar het apartement gegaan. 's Avonds lekker uit gegeten bij een restaurant aan het water (nadeel was dat een boot aanlegde en zijn motor lang liet draaien en we in de uitlaatgassen zaten, grrr), en voor het laatst nog een keer aan het strand gezeten onder de sterren.

Maandag
Al vroeg ingepakt en wegwezen. We hoefden pas 's middags naar het vliegveld, en hadden nog tijd om een klein stukje van de Everglades te bekijken. De eerste stop was het visitor center, en daarna een paar uitkijkpunten. Het eerste was het Anhinga Trail. Anhinga's zijn een vogelsoort en die zaten hier veel. Deze vogels hebben diep water nodig om te kunnen duiken voor vis, en hier zijn een aantal diepe plassen. Het was het einde van het droge seizoen, en de vis gaat naar de diepere gedeeltes, en daarom waren er nu ook veel krokodillen. Micky bleef in de auto op me wachten terwijl ik het pad rondliep. Het is maar een kilometer of zo lang.

Alligator, ze zaten er in alle maten, van klein tot groot. Ik heb ze niet geteld, maar heb er denk ik zeker 30 gezien.


De meesten waren sloom in de hitte, maar deze zwom in het beekje, en ze houden je in de gaten hoor!



Anhinga met jongen.

Deze vogel trekt zich niks van de mensen aan.

Een grote!

Brumelia, een plant die op de bomen groeit.


Spaans mos en een brumelia.


Uitkijkpunt over een grasvlakte in de Everglades. Het was erg droog, het regenseizoen moet nog beginnen.

En toen was het weer huiswaarts. We stopten nog een keer bij het visitor center en daar kwamen we even aan de praat met een paar Nederlanders. Ze hadden wel een hele leuke tourauto met open dak!
Het autohuurbedrijf bij het vliegveld vinden was even moeilijk. We hebben wel een half uur rondgereden. De Tomtom stuurde ons alle kanten op, en was helemaal in de war omdat we niet naar hem luisterden vanwege een wegomleiding. Eindelijk vonden we het dan, en alles was snel afgehandeld we werden naar het vliegveld gebracht. Daar ging alles ook heel vlot met inchecken en door de security. Het vliegtuig bleek vertraging te hebben vanwege het weer in Newark, maar opeens een uur later moest iedereen snel instappen om te kunnen vertrekken. We hadden een goede vlucht, maar hadden opeens maar 20 minuten om over te stappen. Zo snel als we konden gingen we van het ene puntje van een terminal naar het einde van een andere, Micky met zijn pijnlijke voet! Komen we daar aan, blijkt dit vliegtuig's airconditioning kapot te zijn en hebben ze geen idee wanneer het gemaakt kan worden. Dat gaat zo een uur verder, we vermaakten ons met het bekijken met het 'wild' in terminal C. Er woont daar namelijk een muisje onder een van de omroepbureau's, en hij kwam af en toe kijken of er wat te eten viel. Of misschien was hij op zoek naar zijn vlucht. Of het was de city mouse die naar de country wilde, maar van mij kreeg hij geen lift.

Een uur later bleek ons vliegtuig niet meer gerepareerd te worden, maar konden we weer helemaal naar een andere terminal gaan waar een ander vliegtuig voor ons klaar stond. Deze keer lukte het om te vertrekken, en na een hele turbulente rit in zo'n propellor vliegtuig waren we tegen middernacht weer thuis. Het huis bleek nog in goede staat te verkeren, en ze hadden mijn instructies gevolgd en de was en afwas gedaan, en gestofzuigd.
En dat was het einde van onze vakantie. Micky, die eerst niet eens wilde gaan, kan niet wachten op een volgende keer.

En knap hoor, als je tot hier gelezen hebt!

O, en ook nog dit: onze woordenschat is aardig uitgebreidt; ik weet nu wat keys zijn, en hammocks, en waar de Conch Republic ligt, onder andere.

Labels:

10 Comments:

Blogger duijsensfamily said...

Leuk verslag van jullie vakantie!
Het zuiden van Florida lijkt me ook nog wel mooi. Vier jaar geleden in Orlando geweest en St. Pete's beach en dat is niet echt fantastisch mooi daar.
Maar die Key's lijken me wel wat.
Terwijl jullie in Florida zaten waren wij in het mooie Ithaca. Prachtige omgeving, echt waar. Zeker voo herhaling vatbaar.
Een nachtje was duidelijk te kort, maar dat ging helaas niet langer.
Maar als je gewoon wilt mailen kan dat ook: claudia.duijsens@me.com

Gr Claudia

10:45 p.m.  
Blogger DixieChick said...

Wat een geweldige trip! Ijk moet nog eens in mijn eigen foto album kijken, maar ik weet bijna wel zeker dat wij een hele poos geleden op precies dezelfde plek vakantie gevierd hebben! Hetzelfde zwembad, zelfde meubilair in het apartement, en hetzelfde bird sanctuary in de buurt. Dat zou wel apart zijn:)
Maar wat een mooie trip - ik krijg zo weer zin om op vakantie te gaan!

9:24 a.m.  
Blogger Bibi said...

Wat een heerlijke trip, lekker elke avond op het strand onder die sterrenhemel.
Wat vervelend om ziek te worden op die boot, ik heb dat ook erg snel en geen pilletje wat ertegen helpt helaas.
Ik zou niet durven kanoen met die alligators in de buurt, brrrr!

9:30 a.m.  
Blogger Petra said...

Oh, ik was absoluut ook over die reling gaan hangen, dus die man maakte een grapje! Ik ben snel zeeziek en dramamine helpt wel wat maar niet alles. Leuk om te lezen, de Keys zijn toch wel bijzonder, ik hoop er ooit weer te komen.

10:33 p.m.  
Anonymous Elke said...

Het was helemaal geen zware opgave om het leuke verslag met foto's helemaal in een ruk tot het einde te lezen! Oh, Annemiek, jullie hebben een prachtvakantie gehad en ik kan het zo geloven dat je dat nog eens wil herhalen!
(maar dan zonder misselijkheid of pijnlijke voet)

5:27 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

zo dat is echt een lang verhaal, maar zo te horen hebben jullie er wel van genoten. wat een luxe echt een mooi uitzicht. zou ik ook wel willen hebben op vakantie, ik moet echt eens een keer naar amerika op vakantie komen. '

groetjes en veel kusjes je pete kindje
sabien xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

12:14 p.m.  
Blogger Annemiek said...

Claudia; misschien als het beter weer is nog eens terug komen!

Dixiechick; ben je erachter of het dezelfde plek was? Dat zou toch wel heel speciaal zijn zeg!

Bibi; waar we kayakten zaten geen alligators, het was in zoutwater.

Petra; o jij ook!

Elke; we zouden het snel nog eens over doen (zeker nu hier de lente op zich laat wachten!)

Sabien; ha, ja, het was best wel luxe he? Dat is weer eens wat anders dan wat we vaak gedaan hebben met een tentje op pad. Ja, zeker een keer naar Amerika komen! Dat gaat vast wel een keer lukken! Hugs and kisses!

7:32 p.m.  
Anonymous Hilde said...

Heb van je verhaal en mooie foto's genoten!

Kan best begrijpen dat Micky niet kan wachten op een volgende keer ;-)

Groetjes,

4:28 p.m.  
Anonymous Bianca said...

Wat een gave vakantie ! het ziet er heerlijk en prachtig uit !

9:04 p.m.  
Blogger Petra said...

Zo ben helemaal bij gelezen.
Wij zaten ooit in een hotel bij het enigste strandje aan Keywest. Volgens mij precies waar jij de foto gemaakt hebt. Grappig om weer te zien.
Het is wel een apart stukje Amerika niet. En zonsondergang en opgang trouwens ook is heel bijzonder om mee te maken vind ik zelf ook altijd.
Op naar de volgende ! Die Mickey!

6:40 p.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?