vrijdag, maart 26, 2010

Kliniek en presentatie

De stage bij de kliniek van Cornell was op woensdag wat interessanter dan voorheen. Ik bracht wat tijd door met de verpleegkundige die de reis-kliniek runt. Mensen die naar derde wereldlanden gaan en immunisaties moeten hebben gaan hier naartoe. Er kwam iemand die een jaar voor Artsen zonder grenzen naar Sudan gaat. De verpleegkundige bekijkt welke vaccins ze moest hebben; dat waren er een heleboel! Hepatitis A, gele koorts, hondsdolheid, tyfus, tetanus, MMR, en dan vergeet ik er vast nog een paar. 8 spuiten en een TB test. Terwijl de verpleegkundige de spuiten klaarmaakte, praatte ik met de vrouw, heel interessant om haar verhalen te horen.
Hierna heb ik nog wat tijd doorgebracht in de walk-in kliniek, maar dat was niet zo interessant. De studenten hebben vakantie, en er kwamen wel een paar zieken naar de kliniek, maar het was niet druk.

Woensdagavond hadden we onze presentaties in de community health klas. Ik had het blijkbaar een beetje verkeerd begrepen en teveel gedaan. We moesten iets maken dat onze groep kwetsbare mensen moest voorstellen, en erover vertellen. Dat kon iets zijn dat we zelf maakten of een powerpoint, ik had allebei gedaan. Dus vertelde ik eerst over kinderen in armoede met behulp van een power point, en als visuele voorstelling had ik een posterboard gemaakt. Hierop een boom dat een kind moest voorstellen, met aan de wortels het woord poverty. Op de blaadjes stonden dingen die veel voorkomen in kinderen die in armoede leven, zoals high school drop out, tiener zwangerschap, wanhoop, honger, astma, slechte tanden, enzovoort. Omdat ik het niet negatief wilde eindigen had ik dingen gemaakt die ik op het posterboard plakte terwijl ik erover vertelde: een zon met 'nurture', een wolk met 'encouragement', aardwormen (want die maken compost dat de boom voedt) met 'mentor', 'education' en 'social programs'.
Dan had ik een heleboel appeltjes die ik op de boom plakte, met woorden als high school, college, doorzettingsvermogen, goede gezondheid. Met al de juiste dingen kan een kind dat zo'n slechte start in het leven heeft toch in een 'vruchtendragende boom' veranderen. Nou, iedereen vond het een goede presentatie, met dank aan Niels die met het maken van de poster geholpen heeft door een paar ideetjes aandragen.
Ik had alleen een oud gebruikt posterboard in huis wat ik gebruikt heb, en bedacht me hierbij hoe moeilijk het moet zijn voor ouders die geen geld hebben voor hun kinderen om materialen voor hun schoolprojecten kunnen kopen.

Wat meer over het onderwerp. Ik had eerst 'armoede' gekozen, maar al snel werd duidelijk dat dit veel te breed was, dus werd het 'armoede onder kinderen'. Toen ik begon met zoeken schrok ik meteen van de nummers. Ik wist dat er veel kinderen onder de armoedegrens leven, maar hoeveel was me niet duidelijk. Wat denk je? 2 miljoen, 5 miljoen, 10 miljoen? Het zijn er 14 miljoen! 1 op de 5 kinderen, en in New York is dat 2 op de 5. De Federal Poverty Level is $22,050 voor een familie van 4, en extreme armoede is de helft hiervan. Van die 14 miljoen kinderen in armoede leven er 6.2 miljoen in extreme armoede. De staat met het hoogste percentage is Mississippi, en onze hoofdstad Washington DC.

Voor kinderen heeft armoede grote gevolgen. Het kind heeft al meteen een slechte start in het leven, vaak zonder prenatale zorg en laag geboortegewicht. Er komt in research steeds meer naar voren wat de gevolgen van een te laag geboortegewicht in het latere leven kunnen zijn. Bijvoorbeeld hartziekte, hoge bloeddruk en diabetes, ook al hebben ze geen andere risicofactoren zoals roken. Er wordt gedacht dat organen zich onvoldoende ontwikkeld hebben, zoals de pancreas in diabetes, of dat de insuline resistentie anders wordt ingesteld bij een te laag geboortegewicht.
Andere gevolgen zijn honger, het slecht doen op school, vaak verhuizen betekend vaak van school veranderen, dakloosheid, wanhoop, gedragsproblemen, psychische problemen, weinig zelfvertrouwen, astma, slechte gezondheid etc. Maar heel erg weinig mensen die opgroeien in armoede zullen er later uitkomen. Het percentage ligt rond de 10%. Er is meer voor nodig dan alleen hard werken.

Op deze website staat veel informatie, en ook hier en hier.

Een goed boek dat ik gelezen heb is "A Framework for Understanding Poverty" door Ruby Payne. Sommigen zullen zeggen dat het generaliserend is, maar het geeft een goede basis in het begrijpen van de verschillende gedachtengang tussen middenklasse en arm. Volgens mij komt deze lijst ook uit dit boek. Zou je als middenklasser kunnen overleven in armoede?

Dit is een goed artikel van iemand die zich uit de armoede heeft gewerkt en vertelt over de obstakels die ze tegenkwam.

Nogal een deprimerend onderwerp, maar het zal me in mijn werk helpen om het allemaal beter te begrijpen.

Labels:

5 Comments:

Blogger Petra said...

Verschrikkelijk inderdaad. Zelfs in onze rijke county leven een aantal kinderen in armoede.

9:45 a.m.  
Anonymous Bianca said...

Het zijn fikse cijfers en ook hier zien we zeker armoede. Helaas hebben wij ook met eigen ogen gezien dat mensen die het arm hebben willens en wetens arm blijven puur omdat ze geen zin hebben om te werken. Als ze voor 1 dag geld hebben is dat genoeg en morgen zien ze dan wel weer, ze "vergeten" daarbij alleen dat als ze dat beetje discipline op hadden kunnen brengen om op dag 2 ook op het werk te verschijnen ze dag 2 en wellicht 3 etc ook geld gehad zouden hebben. Een kennis van ons kan toveren met hout en meubels maken, hij heeft het arm en zijn kinderen ook: hij bouwt liever dingen voor zichzelf ipv te werken, koopt paarden en spullen die niet echt nodig zijn en bij gebrek aan geld moet het voor bijna niets weer verkocht worden. Wij begrijpen er niets van want we zien het keer op keer gebeuren en blijkbaar leert hij er niet van, maar het is wel triest.

10:20 a.m.  
Blogger Bibi said...

Van die cijfers word ik erg verdrietig, ik wist wel dat er veel armoede was maar zoveel... daar had ik geen idee van. Heel ernstig. Maar wat Bianca zegt zie ik hier ook. Situaties waar ouders totaal geen verantwoordelijkheid nemen. En ja, mensen die ervoor kiezen om simpel (maar in mijn ogen: in armoede) te leven. Wel allerlei troep kopen wat dan voor hun zogezegd veel waarde heeft maar waar ze beter gezonde voeding voor hadden kunnen kopen voor hun kinderen. Maar dat komt niet bij ze op.
Voor die test ben ik zwaar gezakt overigens.

10:29 a.m.  
Blogger Annemiek said...

Dat zijn inderdaad de kenmerken van "generational poverty", armoede van 2 of meer generaties. Lees echt het boek van Ruby Payne als je de kans hebt. Het is heel herkenbaar, en ze stelt dat mensen die opgroeien in armoede alleen van dag tot dag leren denken en welke gevolgen het heeft. Je kunt dan niet een plan maken voor de toekomst. Het lijkt voor ons zo simpel, spaar wat geld, maak een plan, maar dat lukt hun niet. Je moet daar een lineaire manier van denken voor hebben, en dat hebben ze niet. In het boek geeft ze voorbeelden hoe iemand met een verhaal vertellen van de hak op de tak lijkt te springen. Uiteindelijk komt dat verhaal er wel uit, maar het is heel anders dan als iemand die in duidelijk 'being, midden, einde' denkt dat verhaal zou vertellen. Zo is het ook in het dagelijkse leven.

11:16 a.m.  
Blogger Car said...

Hoi Annemiek,

Ik heb je blogadres via Mariska gekregen. Ik zou graag met je in contact komen om wat vragen te stellen over het schoolsysteem in Amerika. Zie echter geen emailadres en wil liever niet open en bloot via het internet de vragen neerpennen.
Zou jij mij je mailadres willen sturen (cvdhoff@gmail.com)

Car

4:26 p.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?