maandag, juni 08, 2009

Tuin foto's

Hier volgen een boel foto's van de tuin. Volgens Micky zal ik teveel op een saai mens lijken met zo'n blog, want wie heeft daar nu interesse in? Dus niet-tuinierders zijn gewaarschuwd: saai blog.

Al een hele tijd zijn we bezig geweest met het afgraven en weer gelijk maken van de plek waar meer als 10 jaar iedere zomer het zwembad stond. We hebben er heel wat zakken zand tegenaan gegooid door de jaren heen om het stuk te egaliseren zodat het zwembad waterpas zou staan. Een scheef zwembad werkt nu eenmaal niet, daar blijft geen water in staan. Dus er lag veel zand op die plek, goede zand om in de tuin te verwerken. Een beetje kippenmest erdoor en alles groeit als kool. Dus dat hebben we afgegraven, wel 10 kruiwagens vol, en het is eindelijk klaar. De oude onderkant van het konijnehok gebruikten we als zeef, zodat ik niet zoveel stenen in de tuin krijg.


(Misschien een idee, Bibi?)

Met moederdag had ik een dwerg kersenboompje gekregen van Bart, maar het is moeilijk graven hier met al die stenen in de grond. Dus had ik het mannenvolk gisteren gevraagd of ze de boom aub voor me konden poten terwijl ik op mijn werk was. Ze hadden hem wat dicht bij het huis gezet voor mijn smaak, maar volgens hun moet dit kunnen omdat het een dwerg is. We zullen zien.


Het kersenboompje.



Het plantentafeltje dat pa vorig jaar gemaakt heeft wordt eindelijk voor planten gebruikt.

De groententuin:


Iets wat ik altijd als onkruid heb aangezien blijkt eetbaar te zijn, lambsquarter. Je kunt de blaadjes in salades gebruiken, of als spinazie. Vandaag heb ik wat door de salade gedaan, en het smaakte prima. Volgens Micky ga ik nog in een konijn veranderen. Eigenlijk wel leuk dat je zo'n onkruid kunt eten, want er zijn jaren dat het onkruid het beter doet dan je aangeplante tuin.



Knoflook en peultjes.



Aardappelen en peultjes.



Er staan al een paar kleine peultjes aan. Volgende week zullen ze wel goed zijn. Ik heb peultjes gedaan ten eerste omdat ze lekker zijn, maar ook omdat je dan meer krijgt groente krijgt dan als je erwten moet uitdoen en maar een handje vol krijgt. Als de peultjes weg zijn ga ik rode bietje zaaien. Die heb ik nog niet in de tuin gehad.

Mijn "redneck" tuin:


De sla en koriander in de badkuip. Elke dag kan ik sla eten, en ik heb er ook al weg gegeven. Helaas heeft de rest van de familie deze sla niet graag. Ze eten liever ice berg. Ik zag deze sla soort voor $2.89 in de winkel, ik heb hier een kapitaaltje staan zeg!



Aardappelen in de banden. Dit zag ik op een website; je plant de aardappels in een autoband, en dan doe je er steeds aarde omheen, en legt er een volgende band op als ze groter worden en vult dit met aarde. Het is de bedoeling dat ze dan zijscheuten krijgen waar aardappelen aangroeien. Ik ben benieuwd of dit experiment zal lukken. Je moet wel goed water geven, want als het zo diep is komt een beetje regenwater niet beneden aan de wortels.



1 aardappelplant loopt flink voor op de rest. Dat maakt het lastig met meer aarde erin te doen.



Ik doe weer een "3 zusters" tuin. Volgens de indianen moet je mais zaaien als de bladeren van de maple bomen zo groot zijn als eekhoornoortjes. Ik was een klein beetje later. Dan zaai je de bonen als de mais ongeveer 10 cm is. Ik heb de bonen nog niet gezaaid; er is mais van 10 cm, en van 2 cm. De bonen moeten tegen de mais kunnen klimmen.



Ik heb wel al verschillende soorten squash gezet die goed opkomt.



Selderij, paprika, basilicum, en komkommers. De meeste planten heb ik laatst goedkoop kunnen krijgen op de vlooienmarkt.



Tomaten (de plant die al tomaatjes heeft, had Micky gekocht, eigenlijk veel te duur), achteraan een aubergine, komkommers en peterselie. Die kleine tomaatjes halen het niet eens in de salade, ze gaan zo mijn mond in.



Prei en uien.



Een beetje wazig; een bijtje op de bloeiende bieslook. Dit trekt de bijen wel aan.



Net sneeuwballen, die pioenrozen.



De paarse irissen nog eens.



Het geel bij het paars steekt mooi af.



En als laatste Bitz, die bezig is om een ontsnappingsplan te smeden.

8 Comments:

Anonymous Sylke said...

Hoi Annemiek, Via Bibis blog kwam ik bij het jouwe terecht. Mooi tuintje heb je hoor! ik ben net begonnen met m'n groentetuintje, het is nog wat knullig allemaal, maar het groeit wel, en daar gaat hem om toch? Goede tip van de three sisters met het mais, bonen en squash. Ik heb mais gezaaid dat goed opkomt, maar zat me ook al af te vragen of ik niet wat meer kon doen met de ruimte ertussen, en dat kan dus! Volgens mij is mijn mais nu net de juiste hoogte dus ik ga vandeweek snel zaadjes halen.
Ben benieuwd!
Groetjes, een fellow Dutch American,
Sylke

9:34 p.m.  
Anonymous Bianca (Hollandranch) said...

Dat ziet er goed uit hoor, vooral die redneck garden ha ha ik hou daar wel van, helemaal geen gek idee van die autobanden eigenlijk, is ook gemakkelijk met water geven. Wij hebben hier ook nog wel wat autobanden liggen hier en daar alleen zijn de aardappels hier allemaal al geoogst en is het groentetuinseizoen al afgelopen min of meer. Maar volgend jaar zijn we weer een stuk wijzer en wie weet wordt mijn tuin ooit nog eens zo mooi als de jouwe (denk het niet hoor ;-)

9:39 p.m.  
Blogger Petra said...

Oh wat heb je veel pioenrozen zeg!
Prachtig...

7:33 a.m.  
Blogger Bibi said...

Wow Annemiek, wat heb je het toch mooi voor elkaar, wat heb je veeel en het ziet er goed uit, vooral ook die badkuip! Hahaa geweldig, wij hebben ook nog een oude badkuip staan ergens, Scott wil die ook gebruiken als plantenbak. En die autobanden lijkt me een leuk experiment!
Die zeef met kippengaas is een puik idee, Scott stelde het ook al voor maar toen moesten we weer ergens kippegaas gaan opzoeken, ik weet wel dat we het ergens hebben, maarr waarrr...
Je bent me voor met het eten van lambsquarters hihi, leuk dat je echt gebruikt. Ik moet die zelfs nog zien te vinden in onze onkruid jungle.
Ik hoop trouwens maar dat het kersenboompje inderdaad niet te dicht bij het huis staat, hij is wel schattig.
Enne je blog is allesbehalve saai!

7:27 p.m.  
Blogger Petra said...

Ziet er allemaal goed uit, al ben ik absoluut geen tuinierster! Die laatste foto vind ik nog het leukst ;).

7:53 p.m.  
Blogger Annemiek said...

Sylke, leuk dat je er een tip uit kon halen.

Bianca, volgend jaar maar weer he :)

Petra, vandaag liggen ze plat van de stortregen!

Bibi, het gaas is niet echt kippengaas, maar wat sterker. Het is harde draad, en zijn kleine vierkant openingen.
Die badkuip stond eerst dichtbij het huis met een ombouw van "lattice" erom heen, en planten erin. Dat stond ook wel leuk, maar het moest weg voor het nieuwe terras.

Petra, grappig he :)

9:39 p.m.  
Blogger kastelke said...

Ik ben altijd een beetje jaloers als ik jouw tuin bewonder! Heerlijk moet dat zijn, van die verse dingen uit de tuin...

En wat is dat toch met die mannen en de opmerking dat ze konijnen worden bij het eten van sla?! Mijn man zei dat vroeger ook altijd! Maar na 18 jaar heb ik hem wel al van maaltijdsalades laten houden! En salade is, naast peterselie, zowat het enige wat ik in mijn tuin laat groeien (en wat het overleeft, hahaha).

11:28 a.m.  
Blogger Jasmino said...

Na mijn vakantie weer even helemaal bijgelezen op je blog, leuk! En niet saai hoor! Ik vind het zo leuk om te lezen over je tuin, en dan ook hoe je ervan kan genieten. Ik heb helemaal geen groene vingers, en dus ook niet zo'n mooie plantjes.

8:27 a.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?