zondag, november 29, 2009

Film over vogelgriep

Infectieziekten zijn best interessant en de cursus epidemiology heeft die interesse nog wat meer aangewakkerd, en ik heb er veel van geleerd.

Er zijn zoveel ziekten die op ons loeren. We kunnen onze gelukkige sterren momenteel bedanken dat het H1N1 virus dat nu heerst in de meeste gevallen maar een milde griep veroorzaakt. Wat als het dodelijker geweest was. Ik zie dit als de generale repetitie voor de volgende epidimie die wel eens ernstiger kon zijn. Een ziekte waar niemand immuniteit tegen heeft, die via de luchtwegen binnenkomt, die in veel gevallen dodelijk is, dat is Hollywood materiaal voor een rampenfilm, en een absolute nachtmerrie als het echt zou gebeuren. Hoewel het in de geschiedenis wel eerder bebeurd is, zoals toen de eerste blanken naar Amerika kwamen en met hun meegebrachte ziekten de indianenbevolking meer dan halveerden.

Hopelijk wordt er veel van deze epidemie geleerd, want zeker de distributie van vaccin gaat hier niet zo geweldig snel.
In de les bekeken we laatst weer een film, deze keer RX for Survival, een PBS documentaire over de vogelgriep. Ik heb nog een andere (en betere vindt ik) PBS documentaire gevonden over vogelgriep. De film beschijft gevallen van vogelgriep in Vietnam; hoe de mensen het krijgen en wat ertegen gedaan wordt. Die vogelgriep is pas een griezelige ziekte met meer dan 50% dodelijke afloop. Zelfs als de dodelijkheid naar eentiende hiervan zou gaan zou het een nachtmerrie zijn voor iedereen. Tot nu toe is mens tot mens overdracht nog niet gemakkelijk voor dit virus, maar wie zal het zeggen wanneer het virus muteert en die overdracht gemakkelijker zal worden.
Vaccins worden ontwikkelt, maar kunnen niet op de gewone manier in kippeneieren gemaakt worden: het virus is dodelijk voor vogels. Het vaccin moet door genetische manipulatie gemaakt worden (ik hoor de anti-vaccin propaganda al).

Dit boek, "A virus of our own hatching" ben ik nu aan het lezen. Het legt onder andere de theorie uit hoe het kan dat deze virussen juist nu hun kop op kunnen steken. Het hele boek is op die site te lezen.

6 Comments:

Anonymous Bianca (Hollandranch) said...

Ik vind virussen heel enge dingen, dat ze zichzelf " lichaamseigen" kunnen maken bijv. Maar ik denk wel dat onze overdreven hygiene zeker in dat opzicht geen goed doet voor onze weerstand. Bij het minste of geringste hoor ik hier dat iemand direct een antibioticakuur krijgt, dat kan toch ook niet goed zijn ?

11:01 p.m.  
Blogger Tink said...

Als je intresse hebt in virussen dan heb je vast wel het laatste nieuws over de ontdekking van een nieuw 'human' retro virus gelezen, het XMRV virus. Er zijn maar 2 retro virussen bekend waarvan HIV er een is. Mannen met een bepaald prostaat kanker zijn dragers van een actief XMRV en het komt voor bij mensen die lijden aan ME/CFIDS. Ook ik mag me dus sinds kort trotse bezitter van een actief XMRV virus noemen. We zijn natuurlijk enorm bloj met deze ontdekking, nu komt er geld vrij voor onderzoek en behandeling en aan de andere kant zijn we doodsbang want er is voorlopig geen genezing mogelijk.

Ik heb me er behoorlijk in verdiept en het is inderdaad wonderlijke en soms sciencefictionachtig materiaal!

5:17 a.m.  
Anonymous Anoniem said...

Laat ons inderdaad hopen dat men veel leert van de aanpak die men nu heeft gebruikt, en dat eender welk virus dat we momenteel kennen niet in een meer gevaarlijke richting muteert!

Weet je dat je de verspreiding van het vogelgriepvirus ook via Google Maps kan bekijken? Een team van bioinformatici stak dat in elkaar, en je kan de bewegingen van de verschillende stammen zien. Je kan tot 12 jaar terug gaan! En blijkbaar werkt men momenteel ook aan een map over de verspreiding van H1N1.
Misschien nog iets wat je kan gebruiken tijdens je cursus, die me heel boeiend lijkt:
http://routemap.osu.edu/

Elke

6:08 a.m.  
Blogger Petra said...

Op het moment vind ik de antibiotica resistente bacteria ook erg eng. Het elfjarige dochtertje van kennissen overleed vorig jaar aan MRSA longontsteking. Ik probeer niet teveel stil te staan bij alle enge dingen, die de kinderen of wij kunnen krijgen. Als ik dat wel doe, heb ik geen leven meer.

6:55 p.m.  
Blogger Annemiek said...

Bianca; er is in het verleden erg slordig omgegaan met antibiotica, hoewel dat aan het verbeteren is. Voor een virus werkt antibiotica niet.

Tink; ik had het nog niet gelezen, maar heb het opgezocht.

Roots2wings; mijn computer ligt dwars en ik krijg die kaart er niet op. De WHO heeft ook een kaart.

Kasaka; nee, je kunt niet overal bang van gaan worden. Als je weet wat er allemaal mis kan gaan, het is zoveel.
Resistente bacterien worden een steeds groter probleem. MRSA is niet alleen in de ziekenhuizen meer, ik heb verschillende patienten met "community accuired" MRSA gehad. Dingen die we in de vorige eeuw dachten onder controle te hebben steken opnieuw de kop op.

7:06 p.m.  
Anonymous Anoniem said...

Interessant Annemiek! Weer wat te kijken/lezen...
En ook nog gefeli met je zoon (jaja, spuit 11)!

-grtz Bram

8:35 a.m.  

Een reactie posten

<< Home

Who links to my website?